Convergeren: keuzes maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Advertisements

Divigeren Convergeren
Creatieve Vaardigheden
Workshop creatief brainstormen
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
GPS-SLIDES
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda teams vormen maatschappelijk thema bepalen ontwerpprocedure opstellen dummie procesverslag.
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Medmec04 – Engagement Les 5
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 4.
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Nooit meer hoeven kiezen tussen gekleed en casual!
Wiki: Medmec04 les 4 Engagement The game called life
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Media & Creativiteit / Pia Terstroet
Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Ho 7: Creatief denken.
Edward de Bono’s Zes denkende hoeden
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
CanDo Coaching.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Saskia van Grinsven Tijd voor creativiteit 19 novemberCongrestival Durven Doen! Informele zorg anders.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Maak gebruik van je gelukkige ervaringen
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Ontwikkelen maar eerst:.
© UNIEK IN DE KLAS.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Gesprekstechnieken Les 5.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Convergeren: keuzes maken maar eerst:

En eerst Wat moet je doen om een creatieve sessie te starten? 1. Voorbereiden 2. Startformulering HKW = Hoe Kunnen Wij …?

1. Voorbereiden Wat is het probleem? Wie is de probleemeigenaar? Helder genoeg? Kan creativiteit de oplossing binnen bereik brengen? Wie is de probleemeigenaar? Wie wil het probleem écht oplossen? (ligt ‘s nachts wakker) En kan hij/zij dat ook? Wie denken er mee? Hoeveel? Belanghebbende én ook ‘wilde ganzen’

1. Voorbereiden Omgeving Timing: Coach/leider Technieken licht? rust? kun je er flaps ophangen? enz Timing: voldoende tijd? Wie bewaakt de tijd? Coach/leider Wie leidt de sessie? De probleemeigenaar? Technieken Hoe kom je ‘in the mood’? Divergeren, convergeren.

1. Voorbereiden Hoe sluit je af Hoe verhoog je de kans dat de ideeën ook uitgevoerd worden en -> krijgen de deelnemers nog iets te horen????

2. HKW? De startformulering: Hoe kunnen wij...? Bijvoorbeeld: Klanten supermarkt klagen over lange wachtrijen Hoe kunnen wij …

Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen Creatief denken = patronen doorbreken Associëren, divergeren En dan?

Convergeren (weer samenvoegen) Je hebt allemaal nieuwe ideeën, associaties Breng die nu weer in verband met het originele dilemma Hoe ‘vertaal’ je dat? Welk idee is het beste? Hoe maak je de keuze? Kiezen, Ontwikkelen, Activeren

Kiezen Ontwikkelen Activeren Focus vasthouden of weer vinden Ratio en gevoel (tijd, geld vs mooi, energie), radicale ideeën vragen om gevoelskeuzes Grondstof, voor nieuwe oplossingen. Waak voor de Creadox! Loslaten, minder kansrijke ideeën Focus op verschillen, daar zit de innovatie Intuïtie, gevoel en ervaring Keuzetechniek: de COCD Box®

De COCD-Box® Vermijden van de Creadox Bekend idee of nieuw? Makkelijk of moeilijk te realiseren?

moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee goed te realiseren nieuw idee goed te realiseren

niet-realiseerbaar realiseerbaar bekend idee nieuw idee ideeën voor de toekomst dromen, uitdagingen stimulus voor het brein rode ideeën voor morgen niet-realiseerbaar gemakkelijk te implementeren weinig risico’s hogere aanvaardbaarheid vroegere beelden beschikbaar innovatieve ideeën doorbraak opwindende ideeën kunnen geïmplementeerd worden realiseerbaar bekend idee nieuw idee

Kiezen Ontwikkelen Activeren Nieuwe ideeën zijn nooit direct ‘af’ Alfa-beta-gamma ideeën alfa: kreet, woord, schets beta: beschreven, beoordeeld, verrijkt gamma: klaar voor implementatie De V3 cirkel (mee aan de slag in les 4) vormgeven vonnis verrijken

Kiezen Ontwikkelen Activeren Motivatie Zijn de ontwikkelaars (nog) enthousiast? Past dat enthousiasme bij het doel? Buitenwereld Hoe gaan ze reageren? Wat doen we met eventuele weerstand? Actiepad Hoe gaan we het realiseren? Wie doet wat en wanneer?

Practicum

Practicum Presentatie 2e concept Publiek: zoveel mogelijk feedback! Probleem? Hoe kunnen wij …?

Practicum Kies één concept op basis van: de stof uit deze les de feedback uit de klas Beargumenteer jullie keuze!

En verder? Volgende week: Ontwikkelen concept van jullie keuze (V3 Circel: Vormgeven, Vonnis, Verrijken) Week 5: Presentatie definitief concept (donderdag en vrijdag – rooster volgt-) Vanaf week 6: woensdag communicatie, donderdag en vrijdag realisatie