Convergeren: keuzes maken maar eerst:
En eerst Wat moet je doen om een creatieve sessie te starten? 1. Voorbereiden 2. Startformulering HKW = Hoe Kunnen Wij …?
1. Voorbereiden Wat is het probleem? Wie is de probleemeigenaar? Helder genoeg? Kan creativiteit de oplossing binnen bereik brengen? Wie is de probleemeigenaar? Wie wil het probleem écht oplossen? (ligt ‘s nachts wakker) En kan hij/zij dat ook? Wie denken er mee? Hoeveel? Belanghebbende én ook ‘wilde ganzen’
1. Voorbereiden Omgeving Timing: Coach/leider Technieken licht? rust? kun je er flaps ophangen? enz Timing: voldoende tijd? Wie bewaakt de tijd? Coach/leider Wie leidt de sessie? De probleemeigenaar? Technieken Hoe kom je ‘in the mood’? Divergeren, convergeren.
1. Voorbereiden Hoe sluit je af Hoe verhoog je de kans dat de ideeën ook uitgevoerd worden en -> krijgen de deelnemers nog iets te horen????
2. HKW? De startformulering: Hoe kunnen wij...? Bijvoorbeeld: Klanten supermarkt klagen over lange wachtrijen Hoe kunnen wij …
Hoe zat het ook alweer? Denken volgens vaste patronen Creatief denken = patronen doorbreken Associëren, divergeren En dan?
Convergeren (weer samenvoegen) Je hebt allemaal nieuwe ideeën, associaties Breng die nu weer in verband met het originele dilemma Hoe ‘vertaal’ je dat? Welk idee is het beste? Hoe maak je de keuze? Kiezen, Ontwikkelen, Activeren
Kiezen Ontwikkelen Activeren Focus vasthouden of weer vinden Ratio en gevoel (tijd, geld vs mooi, energie), radicale ideeën vragen om gevoelskeuzes Grondstof, voor nieuwe oplossingen. Waak voor de Creadox! Loslaten, minder kansrijke ideeën Focus op verschillen, daar zit de innovatie Intuïtie, gevoel en ervaring Keuzetechniek: de COCD Box®
De COCD-Box® Vermijden van de Creadox Bekend idee of nieuw? Makkelijk of moeilijk te realiseren?
moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee moeilijk te realiseren nieuw idee moeilijk te realiseren bekend idee goed te realiseren nieuw idee goed te realiseren
niet-realiseerbaar realiseerbaar bekend idee nieuw idee ideeën voor de toekomst dromen, uitdagingen stimulus voor het brein rode ideeën voor morgen niet-realiseerbaar gemakkelijk te implementeren weinig risico’s hogere aanvaardbaarheid vroegere beelden beschikbaar innovatieve ideeën doorbraak opwindende ideeën kunnen geïmplementeerd worden realiseerbaar bekend idee nieuw idee
Kiezen Ontwikkelen Activeren Nieuwe ideeën zijn nooit direct ‘af’ Alfa-beta-gamma ideeën alfa: kreet, woord, schets beta: beschreven, beoordeeld, verrijkt gamma: klaar voor implementatie De V3 cirkel (mee aan de slag in les 4) vormgeven vonnis verrijken
Kiezen Ontwikkelen Activeren Motivatie Zijn de ontwikkelaars (nog) enthousiast? Past dat enthousiasme bij het doel? Buitenwereld Hoe gaan ze reageren? Wat doen we met eventuele weerstand? Actiepad Hoe gaan we het realiseren? Wie doet wat en wanneer?
Practicum
Practicum Presentatie 2e concept Publiek: zoveel mogelijk feedback! Probleem? Hoe kunnen wij …?
Practicum Kies één concept op basis van: de stof uit deze les de feedback uit de klas Beargumenteer jullie keuze!
En verder? Volgende week: Ontwikkelen concept van jullie keuze (V3 Circel: Vormgeven, Vonnis, Verrijken) Week 5: Presentatie definitief concept (donderdag en vrijdag – rooster volgt-) Vanaf week 6: woensdag communicatie, donderdag en vrijdag realisatie