Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Schrijven in passende stijl
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Lezen Nu Nederlands.
Samenvatten.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Samenvatting h1-h3.
H4 lezen ‘zoekend lezen’.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstsoort en tekstdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Leesvaardigheid Tekststructuren. Vandaag: Inleiding Tekststructuren.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Tekstsoort en tekstdoel
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen Onderwerp en hoofdgedachte
Doel en publiek Hoe weet ik wat de schrijver met zijn tekst wil bereiken en voor wie de tekst bedoeld is? NU Nederlands 2F.
Studie vaardigheden Thema 5 : Samenvatten.
Informatieve teksten Hoe begrijp ik een informatieve kijk-/luistertekst en hoe kan ik opvattingen en bedoelingen uit taal- en beeldgebruik afleiden?
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Een instructie schrijven
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
TEKSTSOORTEN.
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
diagnostische toets leesvaardigheid
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid

Leerdoelen Aan het einde van de les: kun je vier verschillende tekstsoorten benoemen: informatieve, betogende, instructieve en verhalende teksten. kun je vier verschillende tekstdoelen onderscheiden: informerende, beïnvloedende, instruerende of amuserende tekstdoelen. kun je vier verschillende leesstrategieën herkennen: verkennend, globaal, zoekend en intensief lezen. kun je deze verschillende tekstsoorten, tekstdoelen en leesstrategieën toepassen.

Programma Tekstdoelen Tekstsoorten Leesstrategieën

Eigen leesgedrag Opdracht 2 Opdracht 1

Tekstdoel Een schrijver heeft altijd een bedoeling met zijn tekst. Dit noemen we het tekstdoel.

Welke tekstdoelen zijn er? Informeren Beïnvloeden Instrueren Vermaken

Tekstdoel informeren Informeren De schrijver wil dat je over een bepaald onderwerp iets te weten komt. Zakelijke schrijfstijl Neutraal en objectief geschreven Gebruik van feiten (controleerbaar)

Tekstdoel informeren Tekstsoort → informatieve teksten

Tekstdoel beïnvloeden Beïnvloeden De schrijver wil jou overtuigen van een bepaalde mening. Of de schrijver wil je aanzetten tot actie. Hij onderbouwt zijn mening met argumenten. Teksten kunnen variëren van objectief tot subjectief.

Tekstdoel beïnvloeden Tekstsoort → betogende teksten

Tekstdoel instrueren Instrueren De schrijver wil dat je een opdracht uitvoert of hij leert je een reeks handelingen op de juiste manier uit te voeren. Kort en bondige zakelijke schrijfstijl Gebruikt feiten Gebruikt vaak opsommingen Afbeeldingen zijn altijd functioneel

Tekstdoel instrueren Tekstsoort → instructieve teksten

Tekstdoel vermaken Vermaken De schrijver wil dat je je als lezer amuseert, dat je geniet van de tekst. Verschillende schrijfstijlen: van verhalende teksten tot teksten in dichtvorm. Vaak verzonnen tot autobiografische verhalen, het gaat niet zozeer over zakelijke informatie.

Tekstdoel vermaken Tekstsoort → verhalende teksten

Tekstsoorten - samenvatting Informatieve teksten Betogende teksten Instructieve teksten Verhalende teksten

Leesstrategieën Je kunt teksten op verschillende manieren lezen. Er zijn vier leesstrategieën: Verkennend lezen Globaal lezen Zoekend lezen Intensief lezen

Leesstrategieën Verkennend lezen Kijk naar de uiterlijke kenmerken van de tekst: Titel Tussenkopjes Illustraties Bronvermelding Zo bepaal je de tekstsoort én het tekstdoel Daarna kun je vaststellen of de tekst belangrijk of interessant is voor jou.

Leesstrategieën Globaal lezen Dit doe je als je de grote lijn of de hoofdzaken van de tekst wilt weten. Je skimt de tekst: lees de tekst dus niet woord voor woord kijk alleen naar opvallend gedrukte stukjes tekst lees bijvoorbeeld alleen de eerste zin van elke alinea

Leesstrategieën Zoekend lezen Als je een antwoord wilt op een specifieke vraag. Lees alleen de stukken tekst die met jouw vraag te maken hebben. Zoek het antwoord op je vraag en kijk daarbij naar de uiterlijke kenmerken van een tekst: Titel Tussenkopjes Illustraties Bronvermelding

Leesstrategieën Intensief lezen Bij intensief lezen lees je de tekst heel nauwkeurig. Je wilt de hele tekst goed begrijpen. Alle informatie in de tekst is belangrijk voor jou. Intensief lezen doe je als je je bijvoorbeeld wilt voorbereiden op een examen.

Alles begrepen? Doe de testjes op de volgende dia’s. Bedenk bij elke tekst: Wat is het tekstdoel? Wat is de tekstsoort?

Opdracht 1 Tekstdoel: ……. Tekstsoort: …….

Opdracht 2 Tekstdoel: Beïnvloeden (de schrijver wil lezer overtuigen en aanzetten tot actie. Tekstsoort: Betogende tekst (ingezonden brief)

Opdracht 2 Tekstdoel: …… Tekstsoort: ……..

Opdracht 2 Tekstdoel: Amuseren/vermaken Tekstsoort: Verhalende tekst (pamflet, poster)

Opdracht 3 Tekstdoel: …. Tekstsoort: ….

Opdracht 3 Tekstdoel: Instrueren Tekstsoort: Instructieve tekst (handleiding)

Opdracht 4 Tekstdoel: ….. Tekstsoort: ……

Opdracht 4 Tekstdoel: Informeren Tekstsoort: Informatieve tekst (curriculum vitae)

Besproken onderwerpen van deze les: Tekstdoelen Tekstsoorten Leesstrategieën Leesvaardigheid

Veel succes en plezier met de leesopdrachten!