Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Modern programmeeronderwijs $ a.exe Tik een rij getallen en sluit af met een 0: > Het grootste getal is: 12.
Het type int Tekenen met Java operatoren
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Static Keyword static voor functieleden functie niet voor een object aangeroepen class K {... static int minimum( int i, int j); } aanroep: K::minimum(
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoofdstuk 5 Interactie. Controls Form Label Button Label TextBox.
Hoorcollege 14 Vijanden, excepties. Overzicht programmaconstructies Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for(each)-opdracht.
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Hoofdstuk 11.3 Algoritmen: Zoeken in een netwerk.
Tircms03-p les 4 Klassen. Abstracte datatypes in C struct stack { char info[100]; int top; }; void reset(stack *s) { s->top = -1; } void push(stack *s,
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 7 Herhaling Nieuw!. while ( x
Opgave 1a ncompiler: vertaalt broncode naar machine-uitvoerbare code ninterpreter: voert broncode direct uit.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Imperatief programmeren nJeroen Fokker. Wat heb je nodig? nCollegediktaat ukopen bij A-Eskwadraat (BBG-238) uof zelf downloaden en uitprinten nSolis-id.
Declaratie en toekenningen nEén keer declarareren nMogelijk meerdere toekenningen int x; x = 100; x = 250; x = x + 1; x = 2 * x; int x = 100; x = 100;
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Programma opdrachten methoden klasse variabelen en Geheugen objecten klasse zijn gegroepeerd in hebben als type veranderen bewerken.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Soorten programma’s nConsole- applicatie. Soorten programma’s nConsole- applicatie nWindows- applicatie.
Eerste deeltentamen nNagekeken werk ligt voor in de zaal nNeem je eigen werk mee: in het college wordt het besproken nVragen over de beoordeling: in de.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 2 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 2 college prakt. 1 prakt. 2 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Windows-applicatie class HalloWin1 { static void Main ( ) { } Form scherm; scherm = new Form( ); Application.Run(scherm); using System.Windows.Forms; scherm.Text.
Exceptions Exception: nUitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen nDe situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Activity Bij het starten van een app:
Imperatief programmeren
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
ISensorEventListener
1e Deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal (alfabetisch op achternaam) Neem het even mee, de uitwerking wordt in het college besproken Discussies.
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens)
Gameprogrammeren: Expressies
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Methoden
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Publieksvraag // schrijf een static methode die telt hoe // vaak een symbool voorkomt in een string // voorbeeld-aanroep: int n; n = Demo . Freq(’e’,
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Herhalingen
Declaratie Declaratie reserveert geheugenruimte
1. Een klasse is… Een groepje opdrachten Een groepje variabelen
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Voorbeeld: Simulatie van bewegende deeltjes
Voortborduren op eerder gedaan werk
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Willekeurigheid en Herhaling
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Interface In de library In je eigen programma wat is er nodig om een
Implementatie Zoekboom
Exceptions Exception:
Eerste deeltentamen Nagekeken werk ligt voor in de zaal
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Wat gaan we doen? Theorie (14 colleges + 3 deeltentamens) Oefening (6 werkcolleges) Praktijk (14 keer, 3 inleveropgaven) 13-15 wo 15-17 <24 11-13 vr 13-15 15-17 prakt. college prakt. college werkcoll prakt. college prakt. college werkcoll prakt. 1 college Tent. 1 prakt. 1 college prakt. 1 college werkcoll prakt. 2 college prakt. 2 college werkcoll prakt. 2 college Tent. 2 prakt. 2 college prakt. 3 college werkcoll prakt. 3 college prakt. 3 college werkcoll Tent. 3

Tentamen vrijdag 29 sept 11-13 uur In Educatorium, zaal Beta Hoofdstuk 1-6, behalve 2.8, 4.3, 6.3-5 Standaardlibraries (appendix D in diktaat) mag je erbij gebruiken (wordt uitgedeeld bij het tentamen) Op de website: uitwerkingen van werkcollege-opgaven oude tentamens met uitwerkingen

Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea) { int x; x = 1; pea.Graphics . DrawString ( x.ToString() , ft, br, 10, 10); } zolang de voorwaarde geldig is while ( x<1000 ) x = 2*x; body wordt steeds opnieuw uitgevoerd X 1024 512 256 128 64 16 32 4 1 2 8

Veelwerf-methode private static string veelwerf (string x, int n) { string result; int t; t = 0; result = ""; while ( t<n ) { t = t+1 ; } result = result + x ; return result; }

Machtsverhef-methode private static double macht (double x, int n) { double result; int t; t = 0; result = 1; while ( t<n ) { t = t+1 ; } result = result * x ; return result; }

wordt vermenigvuldigd met Variabelen aanpassen x = x * 2 ; nieuwe waarde wordt oude waarde Afgekorte notaties: wordt vermenigvuldigd met x = x * 2 ; x *= 2 ; wordt vermeerderd met x = x + 5 ; x += 5 ; wordt opgehoogd x = x + 1 ; x += 1 ; x ++ ;

Herhaling met een teller int t ; t = 0; t = 0; for while ( t<x ) for ( t=0 ; t<x ; t++ ) { // doe iets nuttigs // met t t ++ ; t ++ ; }

Syntax van opdrachten opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie klasse naam methode naam ( expressie ) ; . , object expressie property naam += variabele = expressie ; return expressie ; while ) ( expressie opdracht for ) ( expr opdracht ; blok

Voorbeeldprogramma: Renteberekening door de gebruiker in te vullen TextBox -objecten Button met een Click handler Label met het resultaat

Rente-programma private void knop_Click(object o, EventArgs ea) { double bedrag = double.Parse( bedragBox.Text ) ; double rente = double.Parse( renteBox.Text ); resultaat.Text = ""; int jaar; for (jaar=0; jaar<=10; jaar++) { resultaat.Text += "na" + jaar + "jaar" + bedrag + "\n"; bedrag *= (1+0.01*rente); } }

Stralen class Programma { public static void Main( ) } public static void Main( ) { Stralen s = new Stralen(); s.Text = "Stralen"; Application.Run(s); }

Stralen class Stralen { : Form int x, y; int n=1; public Stralen( ) void teken (obj o, PEA pea) { this.Paint += teken; this.MouseMove += beweeg; this.MouseClick += klik; Graphics g = pea.Graphics; g.FillEllipse( Brushes.Black, this.x-20, this.y-20, 40, 40); } void beweeg (obj o, MEA mea) { for (int t=0; t<=this.n; t++) this.x = mea.X; this.y = mea.Y; g.DrawLine( Pens.Black, this.x, this.y, this.Invalidate(); this.Width * t / this.n, } this.Height ); void klik (obj o, EA ea) { } this.n ++; this.Invalidate(); } }

Vergelijk-operatoren < kleiner dan <= kleiner dan of gelijk aan > groter dan >= groter dan of gelijk aan == gelijk aan != ongelijk aan x=5 x wordt 5 ! x==5 is x gelijk aan 5 ?

Bool expressies Vergelijken van waarden x <= y Combineren van andere bool-expressies met logische operatoren && and || or ! not George Boole (1815-1864) x<0 && y>0 ! (x==0 && y==0) x!=0 || y!=0

Gebruik van bool expressies Als voorwaarde van een while-opdracht while (x<10) ... Rechts van een toekenningsopdracht bool b; b = x<10 ; Als resultaat van een methode return x<10 ;

waarheidswaarde als resultaat Publieksvraag Schrijf een methode deelbaar , die antwoordt of x deelbaar is door d private static bool deelbaar (int x, int d) { } waarheidswaarde als resultaat return ; x%d == 0

Publieksvraag Schrijf een methode kleinsteDeler , die antwoordt wat de kleinste deler is van x probeer ze één voor één private static int kleinsteDeler (int x) { } int d; d = 2; while ( x%d != 0) d = d+1; return d ;

for-opdracht int t ; for ( t=0 ; t<x ; t++ ) eenmalige initialisatie voorwaarde om door te gaan stap naar de volgende int t ; for ( t=0 ; t<x ; t++ ) gr.DrawString( "#", br, ft, 0, t*10 ); for ( t=1 ; t<=x ; t++ ) gr.DrawString( "#", br, ft, 0, t*10 ); for ( t=x ; t>=0 ; t -- ) gr.DrawString( "#", br, ft, 0, t*10 ); for ( d=2 ; !deelbaar(x,d) ; d++ ) lege body ;

Herhaalde herhaling Body van een for-opdracht is een opdracht dat kan zelf ook een for-opdracht zijn! int x, y; for (y=0; y<10; y++) for (x=0; x<10; x++) gr.DrawString( "+", br, ft , 10*x, 10*(y+1) ); + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + y

Extreme gevallen Nul keer herhalen Oneindig vaak herhalen for (y=0; y<0; y++) gr.DrawString("hoi", br, ft, 10, 10); deze opdracht wordt 0 keer uitgevoerd Oneindig vaak herhalen while (true) audio.Play( ); gr.DrawString("hoi", br, ft, 10, 10); deze opdracht komt nooit aan de beurt!

Onbedoelde oneindigheid x=1; aantal = 0; while (aantal<10) x = x*2; aantal = aantal+1; accolades vergeten... { }

Onbedoeld niets gedaan Puntkomma teveel… for (x=0; x<10; x++) ; totaal = totaal + x ; ;

deze waarschuwing is theoretisch onmogelijk! Compiler-meldingen Foutmeldingen variabele niet gedeclareerd puntkomma vergeten ... Waarschuwingen variabele ongebruikt unreachable code statement has no effect while-statement doesn’t terminate deze waarschuwing is theoretisch onmogelijk!

Het Halting-problem is onoplosbaar Nietes! Deze methode lost het op: bool stopt (string filenaam) { .... } void gemeen (string filenaam) { while ( stopt(filenaam) ) x++; } Ha! En dit dan? stopt( "Gemeen.cs" ) wat komt er dan uit: ?

Het Halting-problem is onoplosbaar stopt( "Gemeen.cs" ) void gemeen (string filenaam) { while ( stopt(filenaam) ) x++; } Twee mogelijkheden: “Gemeen” stopt wel ...dus stopt levert true op tegenspraak! ...dus gemeen bijft hangen! “Gemeen” stopt niet ...dus stopt levert false op ...dus gemeen stopt direct! dus stopt kan helemaal niet bestaan

Andere Halting -achtige problemen Wordt een opdracht ooit uitgevoerd? Is een programma een virus? en hoe werkt een virus-checker dan? òf te streng: keurt teveel af òf te coulant: laat sommige door lastig gevaarlijk

Het Halting-problem is onoplosbaar Er bestaan dus onoplosbare problemen! Alan Turing (1936): On computable numbers, with an application to the Entscheidungsproblem door Hilbert in 1900 bedachte uitdaging voor de nieuwe eeuw

10 jaar voor de eerste computer! On computable numbers... 10 jaar voor de eerste computer! Introduceert als gedachtenexperiment een Logical Computing Machine gegevens op een papierstrook programma in een geheugen, of zelfs: ook op de papierstrook "Turing machine"

Publieksvraag Schrijf een methode wortel , die de wortel trekt van een niet-negatieve double Zonder Math.Sqrt te gebruiken! Gebruik de Newton-benadering: als y een benadering is van Sqrt(x), dan is het gemiddelde van y en x/y een betere benadering

Worteltrek-methode private static double wortel (double x) { double y; } double y; y = 1; for (int t=0; t<100; t++) y = (y + x/y) / 2 ; return y;

while ( Math.Abs (y*y - x) > 0.000001 ) Worteltrek-methode private static double wortel (double x) { } stopt dit? double y; y = 1; wiskundige: nee, gelijkheid geldt pas in limiet while ( y*y != x ) y = (y + x/y) / 2 ; return y; programmeur: ja, want reken- precisie is beperkt veiliger: informaticus: nee, want afrond- fouten verhinderen bereiken limiet while ( Math.Abs (y*y - x) > 0.000001 )

Opbouw herhaling Initialisatie Herhaalde aanpassing Gebruik van het resultaat kap=start; y=1; tot=0; res=""; kap*=(1+0.01*rente); y=(y+x/y)/2; tot+=x; res+="|"; gr . DrawString (""+kap, ...); return y; return res; lab . Text = tot ;

resultaat komt meteen op het scherm Tekenen of opleveren? Console.WriteLine(x); pea.Graphics.DrawString (x, ...) Label res = new Label(); res.Text += x; return x; resultaat komt meteen op het scherm resultaat wordt teruggegeven aan de aanroeper, die zelf kan beslissen wat hij ermee doet

Syntax van opdrachten opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie klasse naam methode naam ( expressie ) ; . , object expressie property naam += variabele = expressie ; return expressie ; while ) ( expressie opdracht for ) ( expr opdracht ; blok

Syntax van opdrachten opdracht return expressie ; while ) ( expressie for ) ( expr opdracht ; blok

Overzicht programma-constructies kun je doen kun je uitrekenen Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for-opdracht { ... } - bundeling Expressies Constante Variabele Aanroep methode Expressie met operatoren Expressie met haakjes new-expressie this (cast)-conversie

Overzicht programma-constructies waarde-verzameling van een expressie geeft het type van variabelen Declaratie Lokale variabele voor tijdelijk gebruik Member permanent deel van het object Parameter om waarden door te spelen aan methode Type Primitief type int double bool Object-type Color, String enz. TextBox, Button enz. Form, HalloForm, enz.

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Type / Expr / Opdr / Decl / Head / X Methode Button (bool)true int t( ) class A : Size Button b; const bool true; int t=1; this.Size= this.ClientSize; b.Text ="ok"; bool t==t+1 Size s (Size t) new Button b; while (true) t=1; t=t+1; new Size(x,y)

Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze

Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt steeds opnieuw uitgevoerd zolang voorwaarde geldt if while (temperatuur<0) temperatuur += 5; if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!"; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt

opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt Twee alternatieven if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!”; else uitvoer.Text = "Het dooit."; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt