Met onze speciale dank aan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
Advertisements

Alle zeilen bijzetten of overstag gaan?
Introductie tot de experimenteersessies
Deeltjesmodel oplossingen.
Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?
Soorten evenwichten 5 Havo.
Materialen en moleculen
Met onze speciale dank aan
Jobat Employment Monitor. Methodologie Werkgevers •N=500 •Telefonische interviews •Interviews met HR professionals •Representatieve steekproef (Graydon)
Een biologisch onderzoek
3 vwo+ Grammaire chapitre 2
DEELBAARHEID Een stof kan in kleinere deeltjes gesplitst worden.
Bouwstenen van de materie
Bouwstenen van de materie
Transport van warmte-energie
Hoofdstuk 6: QUIZ!.
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
1. Inleiding Thema 3: Materiemodel materie
8. Deeltjesmodel 8.1 Cohesie en adhesie
Deeltjesmodel 3.4 aggregatietoestand.
Ginckels Walter Projectmedewerker Educatie
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Q SHE Communicatie Geen verlies van korrels – Onze zorg.
Dans moins de 30 jours … In minder dans 30 dagen…
Chers parents, chers enfants, En février aura lieu la journée des gros pulls ! Pour ceux qui ne savent pas ce que c’est, la journée des gros pulls consiste.
Franse Les Les 18 Vorige les & huiswerk Zinnen maken / herhalen
 Monsieur Ibrahim la fin  Trientsje - présentation  Voyages unité 7  Unité 7 p. 54/55  San Francisco Chanson Aujourd’hui nous sommes le 4 février.
Grammaire chapitre 3 3 havo.
Franse Les Les 17 Vorige les & huiswerk Voyages p. 62
Conceptversie.
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
Overzicht modellen / Résumé des Modèles Cloud vs On-Premise Model/ModèleOn-Premise (client/server) HybrideCloud (Full Cloud) Oplossing ter plaatse bij.
Franse Les Les 3 Vorige les & huiswerk Le loup est revenu
In de supermarkt Au supermarché Wat vind jij lekker om te eten? Qu’est-ce que tu aimes manger, toi?
Toutes les femmes ont un sourire qui parle au cœur Quelque chose qui ressemble à du bonheur Alle vrouwen hebben een lach vanuit het hart. Een lach die.
Ronde tafel ADR-C Ronde tafel ADR-C Impartial Consumer Mediation Ivan Verougstraete en Hans De Coninck, experten justitie en mediatie Brussel, 24 april.
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
Thema 2 Cellen § 2.4 Opname en afgifte van stoffen tussen cellen en het uit- of inwendig milieu.
Kinderarmoede Senaat 11 mei Betreffende het Steunpunt  Samenwerkingsakkoord  Armoede - mensenrechten  Permanente plaats voor dialoog Steunpunt.
La plateforme de coordination Het coördinatie- platform Valérie STOOP Sous-division Eau et Grandes Entreprises Bruxelles-Environnement.
THEMA 2 CELLEN BIOLOGIE DIGITAAL
Thema cellen Processen
Aanvraag van eHealth-certificaten Aanvraag procedure voor de eHealth- certificaten om de eHealth box te gebruiken in het kader van de TDI-registratie Brussel,
Splendeur du Portugal - Volet n°1 Le monumental Monastère des Hiéronymites ou le Monastère de Jéronimos (Lisbonne)
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
J E VOUS / T ' EN PRIE O NDERNEMEN FRANKRIJK O NDERNEMEN FRANKRIJK Vous voulez faire ondernemen France ?
Moleculen veranderen niet van samenstelling.
Gevaarlijke stoffen Substances dangereuses. W - W – WQ – O - Q  Welke - Quels  Waar – Où  Wie - Qui  De lijst en de lokalisatie van gevaarlijke stoffen.
Plant Experiment Naam:Annefleur Nijland en Rianne Meijer Studentnummer: en Vak: Science Klas: 1B.
Rabad Le Réseau des acteurs bruxellois pour l'alimentation durable (RABAD) est un réseau bilingue de ± 50 organisations (agriculteurs, distributeurs, restaurateurs.
TAALREGELS 33 DE VRAGENDE ZIN
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;

Scheikunde Chemie overal
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Inspection des réseaux d’égouttage, étape cruciale de la gestion de ce patrimoine enterré méconnu  Ir. Alain LEURIDAN Chef de division QSC.
Stofeigenschappen.
VLOIEBARE MESTSTOFFEN
dagje van Brugge naar Gent muziek; Marieke, Jacques Brel
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
INFORMATION SUR LES MATIERES RID LORS D’UNE INTERVENTION
Semaine 50 – Cours 1 - Chapitre 3 – Bron D, Phrases-clés
Materie Stof, stof of stof?.
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Expeditie Doppio – Expédition Doppio
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
OM … TE+ infinitif.
H7 Materie §2 Het deeltjesmodel
Transcript van de presentatie:

Met onze speciale dank aan (documentenmap)

Isabelle Querton-Parloir European School Brussels 1 Diffusie van gassen in vloeistoffen La diffusion des gaz dans les liquides Isabelle Querton-Parloir European School Brussels 1

Korte omschrijving van het lesonderwerp Door een opeenvolging van korte en heel aanschouwelijke experimenten wordt het verschijnsel diffusie uitgelegd, in het bijzonder de diffusie van een gas in een vloeistof. Klasgroep Tweede leerjaar van de eerste graad S.O. Kernidee Vissen kunnen leven in water omdat erin dizuurstof is opgelost. Hoe komt deze dizuurstof in het water als er zich geen planten in bevinden ? Tijdsinvestering Eén lesuur (50 min.)

Belangrijkste concepten Materiemodel Mengsels en intermoleculaire ruimten Diffusie Belangrijkste doelstellingen Een nieuwe situatie aanpakken Een experiment opzetten Materiemodel opstellen Waarnemen Een hypothese formuleren Kritisch zijn Een besluit trekken Verworven kennis terug activeren Voorkennis Het ademhalingsstelsel Fotosynthese Aggregatietoestanden Algen als waterplanten Kleurindicatoren + de tps

Benodigdheden Veiligheid en milieu Materiaal: Producten: 2 maatcilinders van 500 mL Droge rode bonen 1 plastic beker van 500 mL Droge rijstkorrels 1 plastic roerstaaf Geconcentreerde ammoniakoplossing 1 onderlegger Fenolftaleïne 2 kristalliseerschalen Veiligheid en milieu Ammoniak : gevaar H 314, H 400.

Belangstelling voor het onderwerp wekken Probleemstelling: waar komt de dizuurstof die vissen nodig hebben vandaan? Het onderwerp wordt verhelderd aan de hand van vragen in de klas Voorbeelden: - Vissen zijn levende wezens. Wat ademen ze in ? - Waar vinden vissen dizuurstof ? - Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? - En als er zich geen algen in het water bevinden ?   b) De leerlingen voeren elk een reeks experimenten uit  Een materiemodel opstellen  Waarnemingen beschrijven  Hypothesen formuleren  Waarnemingen verklaren   Les matériaux choisis sont simples et la plupart des expériences sont transposables à la maison. Ce point permet une meilleure intégration des notions auprès des élèves. Les expériences présentées font appel aux couleurs. Elles sont donc particulièrement attractives.

2. Het onderwerp verhelderen Experiment 1 Waarneming Het volume van het mengsel is kleiner dan 200 mL. Verklaring Door te schudden schuiven de rijstkorrels tussen de bonen. Modellering De materie bestaat uit zeer kleine deeltjes: moleculen Moleculen zijn van elkaar gescheiden door intermoleculaire ruimten. On répète l’expérience avec 100 mL de l’eau et d’alcool. Ces deux expériences pourront servir également pour distinguer mélanges homogènes et hétérogènes.

3. Een verklaring opstellen Experiment 2 - Diffusie van een gas in een gas   kurk kurk tampon doordrenkt met ammoniakoplossing indicatorpapier Waarneming De strookjes indicatorpapier veranderen van kleur. Het verschijnsel start dicht bij de tampon en verspreidt zich geleidelijk naar het uiteinde van de buis. Hypothesen Hypothesen van leerlingen noteren De hypothesen bediscussiëren Enkele hypothesen selecteren Eventueel met nieuwe experimenten bevestigen Modelleren - On peut également proposer aux élèves de chronométrer le temps nécessaire pour faire changer la couleur du papier pH et réaliser ensuite un graphique distance parcourue par le gaz en fonction du temps. - La modélisation tiendra compte de l'air comme un tout pour simplifier le concept. Il sera utile de rappeler aux élèves que l'air est un mélange de gaz en mouvement.

3. Een verklaring opstellen (vervolg) Interpretatie – Modellering   Conclusie Moleculen van het ammoniakgas verspreiden zich doorheen de buis en schuiven zich tussen de moleculen van de lucht. Diffusie is het verschijnsel waarbij moleculen van een gas zich uniform over een ander gas trachten te verspreiden

3. Een verklaring opstellen (vervolg) Experiment 3 - Diffusie van een gas in een vloeistof Waarneming Het gas verspreidt zich over de hele ruimte. De indicator verandert van kleur. Verklaring Moleculen van gasvormig ammoniak ontsnappen uit de oplossing en verspreiden zich over lucht en water waarbij ze in de intermoleculaire ruimten in lucht en in water terechtkomen.   Besluit Diffusie treedt op in gassen en vloeistoffen. ϕϕ H2O NH3 H2O

Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? Antwoord op de probleemstelling Waar komt de dizuurstof in water vandaan ? - van de fotosynthese door algen - van de diffusie van dizuurstof uit de lucht in het water Si le matériel le permet, il suffit de mesurer le taux de dioxygène dissous dans l'eau de distribution mise dans un aquarium et ensuite de faire fonction un oxygénateur et de refaire la mesure après un temps suffisant (voire de construire un graphique de l'augmentation de la concentration en dioxygène dissous, …)

4. Toepassen Diffusie wordt toegepast in o.a. Parfumerie ; Verluchting in aquaria, vijvers, zwembaden ; Behandeling van afvalwater ; CO2 gehalte in de zee, CO 2 evenwicht, …

MERCI de votre attention DANK U voor uw aandacht