Levenskunst: Ontwikkelen van Existentieel Welzijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Een ethiek van ecologische verbondenheid: strijd of verzoening?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Spiritueel georiënteerde psychotherapie
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
In je element zijn slim samen
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Ludo Daems.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Het maakbare lichaam Hoe ver mag je gaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen? Grietje Dresen.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Een ethiek van ecologische verbondenheid
18 november 2011.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare
Mindfulness.
Waarom dit literatuuronderzoek?
Angst als biologische eigenschap
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Ethiek.
Zijn obese mensen eetverslaafd?
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Fitheid en gezondheid.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Mens- en wereldbeelden van verklaringsmodellen van armoede en van samenlevingsmodellen. Peter De Burghgraeve 5 TSO.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Wat wordt besproken Burn-out in het kort Het ontstaan van een burn-out
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Betekenis van zorgboerderijen Jan Hassink en Reina Ferwerda Wageningen-UR.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
Collectieve transitie en veerkracht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Levenskunst: Ontwikkelen van Existentieel Welzijn
Gezondheid en gezond gedrag
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Ouderen en activiteiten
Vluchtelingen en asielzoekers
Vrijheid, spiritualiteit en macht
Eenzaamheid bij ouderen
De spagaat van herstelgericht werken met forensische cliënten
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Mijn Positieve Gezondheid
Werken met plezier en goed presteren
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Online workshop relatieverslaving en codependentie

Combinatietraject relatieverslaving en codependentie
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Prof. Em. Mia Leijssen November 2018
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
“Vrijwilligerswerk en Solidariteit”
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Levenskunst: Ontwikkelen van Existentieel Welzijn Prof. Em. Mia Leijssen Maslowprijs 2017

“Moeilijke tijden” Doorbreken vanzelfsprekendheden Nuanceren gangbare visies

Maslow (1951) Behoeftenpyramide Basisbehoeften: voedsel, onderdak, sociale steun. Viktor Frankl (1946, 1978) Vooral als basisbehoeften niet vervuld zijn, is levenszin vinden essentieel om te overleven.

Visies op levenskunst Hedonistische strekking: geluk en levenstevredenheid Eudaimonische strekking: zelfrealisatie, levensdoelen, zingeving

Celbiologisch onderzoek Eudaimonisch en Hedonistisch welzijn: stress-reducerend, positieve impact op fysieke en mentale gezondheid. Eudaimonisch welzijn: meer antivirale cellen dan bij Hedonistisch welzijn ! Gevoelens van zinvolheid: stevige buffer bij moeilijkheden.

Existentieel welzijn Geen hiërarchie van behoeften. Integreert hedonistische en eudaimonische. Wat betekent “mens zijn”? Krachtbronnen.

“Dasein” (Binswanger, Rollo May) Umwelt: Fysieke werkelijkheid Mitwelt: Sociale leven Eigenwelt: Psychische ervaringswereld Uberwelt: Spirituele beleving Bestaansdimensies: onlosmakelijk met elkaar verweven.

Vrijheid Deugd is het midden tussen twee uitersten Hoe je omgaat met gegevenheden van Fysieke bestaan Bestaan met anderen Bestaan met jezelf Ruimere zelfoverstijgende context Niet los te koppelen van verantwoordelijkheid Deugd is het midden tussen twee uitersten

Onderinvestering Overinvestering Honger; armoede; ongezond of gevaarlijk leven. Geen sociaal netwerk; nergens bij horen. Geen zelfwaarde; geen zelfkennis. Leegte; zinloosheid; morele gedrag afhankelijk van regels en wetten. Welvaartsziekten; nooit genoeg; verslavingen. Hypergevoelig voor waardering en kritiek; aanzien door maatschappelijke positie. Egocentrisch; individuele vrijheid primeert op collectief belang. Fanatisme; bekeringsdrift.

“Existentieel welzijn” Bewustzijn van waarden, mogelijkheden en kwetsbaarheden in elke bestaansmodaliteit. Krachtbronnen aanboren ondanks problemen.

Fysieke bestaansdimensie: gezondheid, veiligheid, comfort, genot, schoonheid Menselijk lichaam: “weet”, ongekend potentieel. Natuur: “intelligentie”, bron van inspiratie. Materie: “uitstraling”. Biologische processen: “logica”.

Biologisch beloningssysteem “Ouderschapsparadox”: lager geluksgevoel weegt op tegen ervaren van zinvolheid. Sympathisch zenuwstelsel / kleiner deel van hersenen geactiveerd bij genot en geluk; ook verbonden met reacties als vluchten en vechten. Parasympathisch zenuwstelsel / groter deel van hersenen geactiveerd bij overstijgen van lustprincipe; ook verbonden met rusten en verteren.

Sociale bestaansdimensie: erbij horen, relaties, erkenning, succes, verantwoordelijkheid, goedheid “Het zijn niet de slechte ervaringen die bepalend zijn, wel de goede mensen die je levenspad kruisen.” (Vaillant 2002) Empathie: verschil tussen empathische bezorgdheid – empathische angst!

Psychische bestaansdimensie: autonomie, vrijheid, kennis, zelfontplooiing, waarheid Zelfkennis Zelfaanvaarding Vergeving ‘Positiviteitseffect’

Spiritus: begeestering, levenskracht “Pure” kwaliteiten Spirituele bestaansdimensie: zinbeleving, “IK” wijkt voor groter belang en gaat op in groter geheel, verbinding met ideaal motiveert om het goede te doen Spiritus: begeestering, levenskracht “Pure” kwaliteiten Paradox Religies “letterlijk geloven” primeert op “symboliek” Vertrouwen, Niet-weten, Ervaren

KU Leuven “Geluksonderzoek” Conclusies KU Leuven “Geluksonderzoek”

Het streven naar een ‘perfect leven’ is net zo contraproductief als de vrees dat het allemaal ‘niets voorstelt’. Geloof in ‘maakbaarheid’ van alles is even onjuist als overtuiging ‘machteloos slachtoffer’ te zijn. Problematisch: ‘alles-niets’, ‘goed-slecht’. Gevaar! ‘Polarizeren’: persoon identificeert zich met eenzijdige visie en sluit andere visies uit.

‘Respons-ability’ BEWUSTZIJN van waardevolle Reflecteren op zinvol leven Maslow (1951) Behoeftenpyramide ZIJNSWAARDEN: schoonheid, goedheid, waarheid, liefde

Liefde = je verbinden met fysieke realiteit, lichaam, natuur, materie andere mensen, taak in de samenleving eigen innerlijke kern grotere bestaanscontext Eenheidsbewustzijn: alles is met alles verbonden. Multiculturele samenleving: respecteren van alle bestaansmodaliteiten. Niet oordelen: erkennen “het is wat het is.”

Dank voor uw aandacht mia.leijssen@kuleuven.be www.existentieelwelzijn.be Massive Open Online Course “Existential Well-being Counseling: A Person-centered Experiential Approach.” www.edx.org/course/existential-well-being-counseling- person-kuleuvenx-ewbcx Leijssen Mia. Leven vanuit liefde. Een pad naar existentieel welzijn. Lannoo 2013.