Voor wat hoort wat Plaatje
Voor wat hoort wat Waarom deze les? Jongeren laten nadenken over wat ze wel en niet willen doen op het gebied van relaties en seks Jongeren laten beseffen wat er mis kan gaan, maar ook hoe je dit kunt voorkomen
Voor wat hoort wat Doelen Dat jullie eind van de les weten: dat er geen recht op seks bestaat, ook niet in ruil voor cadeautjes dat grenzen per persoon en per situatie kunnen verschillen waar je eigen grenzen liggen dat het belangrijk is om duidelijk je grenzen aan te geven hoe je met en zonder woorden grenzen kunt aangeven wat je kunt doen als iemand over je grenzen dreigt te gaan dat het belangrijk is om te checken wat de ander wel en niet wil waar je informatie, steun of hulp kunt zoeken als het gaat om seksueel grensoverschrijdend gedrag
Voor wat hoort wat Afspraken Behandel elkaar met respect: laat elkaar uitpraten luister naar elkaar lach elkaar niet uit geen scheldwoorden of straattaal Iedereen heeft recht op een eigen mening Iedereen mag zelf bepalen welke informatie wel of niet gedeeld wordt Persoonlijke ervaringen en opvattingen worden niet verder verteld Mobiel uit
Voor wat hoort wat Programma Opdracht 1. Voor wat hoort wat? Opdracht 2. Grenzen aangeven Opdracht 3. Signalen herkennen Afronding
Voor wat hoort wat Opdracht 1. Voor wat hoort wat?
Voor wat hoort wat Stellingen: ‘Voor wat hoort wat’; de jongen heeft recht op seks, omdat hij een dure tas voor haar heeft gekocht Je moet afmaken waar je aan begonnen bent; wie A zegt, moet B zeggen. Dit geldt ook voor seks Het is normaal om iets te krijgen in ruil voor seks (bv. drankje, cadeautje, geld) Als een jongen eenmaal opgewonden is, kan hij niet meer stoppen Het is een overwinning als het je lukt een ander over te halen om seks te hebben
Voor wat hoort wat Opdracht 2. Grenzen aangeven In deze opdracht gaan jullie oefenen met je grens aangeven, zowel met als zonder woorden.
Voor wat hoort wat Opdracht 3. Signalen herkennen Schrijf op de ene kleur post-its signalen waaraan je kan merken dat de ander iets wil (‘ja-signaal’) Schrijf op de andere kleur post-its signalen waaraan je kunt merken dat de ander iets niet wil (‘nee-signaal’)
Voor wat hoort wat Afronding Meer informatie: www.sense.info (ook bellen, e-mailen, chatten en spreekuren) www.soaaids.nl (ook bellen, e-mailen en chatten) mentor, docent, vertrouwenspersoon, schoolmaatschappelijk werk of zorgcoördinator huisarts