Welkom havo 3..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme
Advertisements

6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Welkom ath 4..
Welkom VWO 5..
Welkom vwo 4..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Welkom havo 4..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom Havo 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Beste ath 4..
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom 4 Havo..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo/vwo 3..
Welkom Havo 5..
Transcript van de presentatie:

Welkom havo 3.

Agenda: Terugblik vorige les. Het aanbod. Marktevenwicht.

Terugblik afgelopen les: Een persoon zal voor een bepaalde prijs een bepaalde hoeveelheid producten willen kopen. Dit noemen we een individuele vraaglijn. Wanneer we alle individuele vraaglijnen bij elkaar optellen, kunnen we een vraaglijn van de gehele groep maken. Dit noemen we de collectieve vraaglijn. Wat zichtbaar is geworden: hoe hoger de prijs, hoe lager de vraag/ hoe lager de prijs, hoe hoger de vraag

4 5 3 2 1 Lees paragraaf aanbod. Hiervoor 5 minuten de tijd. De eerste 3 minuten lees/werk je zelfstandig. Daarna mag je overleggen. Je hoeft nog geen sommen nog te maken.

Wat hebben we gezien. Een individuele aanbieder gaat meer aanbieden naarmate de prijs stijgt, waarom? Ze maken meer winst, en kunnen dus meer middelen in zetten om te produceren. Wat is het collectieve aanbod? Alle aanbieders bij elkaar opgeteld (hetzelfde als collectieve vraag alleen dan bekeken vanaf het aanbod).

4 5 3 2 1 Maak vraag 1 en 2 Hiervoor 5 minuten de tijd. De eerste 3 minuten lees/werk je zelfstandig. Eerder klaar? Lees bron 5 en 6.

Zet bij de prijs 100 en de hoeveelheid 10 een punt, bij de prijs 200 en de hoeveelheid 20 een punt enzovoort. en trek vervolgens een lijn door deze punten.

4 5 3 2 1 Maak vraag 3 en 4 Hiervoor 5 minuten de tijd. De eerste 3 minuten lees/werk je zelfstandig. Eerder klaar? Lees hoofdstuk marktevenwicht.

Lees paragraaf marktevenwicht. 4 5 3 2 1 Hiervoor 5 minuten de tijd. De eerste 3 minuten lees/werk je zelfstandig. Daarna mag je overleggen. Je hoeft nog geen sommen nog te maken.

Wat hebben we gezien: We hebben vorige les gezien dat wij als consumenten zo’n laag mogelijke prijs willen. We hebben ook gezien dat wanneer we producten aanbieden, we zo’n hoog mogelijke prijs willen. Welke prijs komt er uiteindelijk tot stand. De prijs waar zowel de vragers als aanbieders tevreden mee zijn, de evenwichtsprijs. Is de prijs hoger dan de evenwichtsprijs, dan zal er meer aanbod dan vraag zijn, dat noemen we een aanbodsoverschot. Hierdoor zal de prijs weer dalen. Is de prijs lager dan de evenwichtsprijs, dan zal er meer vraag dan aanbod zijn, dat noemen we een vraagoverschot. Hierdoor zal de prijs weer stijgen.

4 5 3 2 1 Maak vraag 1 en 2 Hiervoor 5 minuten de tijd. De eerste 3 minuten lees/werk je zelfstandig. Eerder klaar? Lees bron 5 en 6.

Het huiswerk is vraag 3.

Wat hebben we gezien. Een individuele aanbieder gaat meer aanbieden naarmate de prijs stijgt want zee maken meer winst, en kunnen dus meer middelen in zetten om te produceren. Het collectieve aanbod is Alle aanbieders bij elkaar opgeteld (hetzelfde als collectieve vraag alleen dan bekeken vanaf het aanbod).

Wat hebben we gezien: We hebben vorige les gezien dat wij als consumenten zo’n laag mogelijke prijs willen. We hebben ook gezien dat wanneer we producten aanbieden, we zo’n hoog mogelijke prijs willen. De prijs waar zowel de vragers als aanbieders tevreden mee zijn, de evenwichtsprijs. Is de prijs hoger dan de evenwichtsprijs, dan zal er meer aanbod dan vraag zijn, dat noemen we een aanbodsoverschot. Hierdoor zal de prijs weer dalen. Is de prijs lager dan de evenwichtsprijs, dan zal er meer vraag dan aanbod zijn, dat noemen we een vraagoverschot. Hierdoor zal de prijs weer stijgen.