Infomoment Merelbekestationplein en omgeving Toelichting ontwerpplannen 6 november 2014
Toelichting projectzone en partners Dhr. Philippe Lobelle Studiebureau Lobelle
Titel
Projectzone grondgebied Stad Gent Bloemstraat (volledig) Merelbekestationplein Mellestraat (vanaf het stationsgebouw tot huisnr. 15) Openbare ruimte gevormd door het kruispunt met de Bloemstraat Teaterstraat Van Goethemstraat Gontrode Heirweg
Projectpartners Rioleringswerken Wegenwerken Projectzone Deel 1 Merelbekestationplein – Mellestraat – Bloemstraat – Teaterstraat – Gontrode Heirweg (aanzet) Rioleringswerken Wegenwerken
Projectpartners Rioleringswerken Wegenwerken Projectzone Deel 2 Gontrode Heirweg (tussen Bloemstraat en Merelbekestraat) Rioleringswerken Wegenwerken
Projectpartners Rioleringswerken Wegenwerken Projectzone Deel 3 Gontrode Heirweg (tussen Merelbekestraat en Caritasstraat) Rioleringswerken Wegenwerken Fietsfonds Provincie Oost-Vlaanderen
Historiek en planning Mei 2013 – november 2014 Voorontwerp wegendossier: traject Merelbekestraat – Caritasstraat Informatieavond in februari 2014 voor het traject in Merelbeke/Melle Mei 2013 – eind 2014 Voorontwerp wegendossier: traject Merelbekestraat – Bloemstraat – Stationsomgeving Studie riolering en bodemonderzoek: volledig traject Merelbekestation - Caritasstraat Informatieavond vandaag voor het traject in Gent Begin 2015 – 2de helft 2015 Definitief ontwerp – bestek – meetstaat en aanbesteding Uitvoering nutswerken op grondgebied Gent 2016 – 2018 Gefaseerde uitvoering – vooraf nog een informatiemoment
Explosievenonderzoek wordt voorzien
Toelichting ontwerpplannen Dhr. Renaat Coene Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen
Ontwerpproces Procedure heraanleg wegen Verschillende ontwerpparameters: Keuzes maken ivm snelheidsregime, verkeersremmers, groenaanleg, parkeren, materiaalgebruik, vlotte bereikbaarheid hulpdiensten, voorzieningen andersvaliden,…….. Overleg met verschillende stadsdiensten: Mobiliteitsbedrijf Dienst Stedenbouw en Ruimtelijke Planning Groendienst Dienst Wegen, Bruggen en Waterlopen Bureau Verkeerstechniek (BVT) Jeugddienst Dienst Sociale Zaken Gebiedsgerichte Werking Brandweer ….
Specifieke kenmerken van de plek Stationsomgeving Knooppunt van vervoersmodi Veel passanten Handel en horeca Resolute keuze opwaardering van de stationsbuurt Veilige omgeving Aangename omgeving en multifunctioneel plein Aantal parkeerplaatsen op basis van parkeeronderzoek
Mellestraat Mellestraat (aan de kant richting Melle Merelbekestraat) Rijweg in asfalt (ca. 6m 40 breed) Twee bushaltes met gereserveerde busstroken Dubbelrichtingsfietspad in rode beton Extra groen (plantvakken en straatbomen) Twee gereserveerde busstroken Rijweg 6,40m breed
Mellestraat Mellestraat (voor het stationsgebouw) Verkeersplateau In uitgewassen beton met prefab hellingselementen Dubbelrichtingsfietspad krijgt een asverschuiving om extra aandacht te creëren voor de voetgangers Verkeersplateau Asverschuiving dubbelrichtingsfietspad
Mellestraat Mellestraat (kant Gent) Rijbaan in asfalt Ruime plantvakken met telkens twee bomen Dubbelrichtingsfietspad sluit aan op de reeds bestaande rood gemarkeerde fietspaden in de Mellestraat. Rijbaan in asfalt Plantvakken met bomen
Mellestraat: ontwerpplan
Bestaande toestand Ontworpen toestand
Merelbekestationplein Het ontwerp voorziet twee zones Recreatief gedeelte omringd met plantvakken en bomen. Een plaats om te genieten, rusten en elkaar te ontmoeten. Voorzien van speelelementen voor kinderen (speelheuvel, schommel, trein) en mogelijkheid tot terrassen. Parkeergedeelte
Merelbekestationplein: ontworpen toestand
Bestaande toestand Ontworpen toestand
Bloemstraat Rijweg in asfalt (6m 40 breed) Brede parkeerstroken aan beide kanten In kasseien Voorzien van plantvakken met bomen Brede voetpaden A – A’ dwarsdoorsnede
Openbare ruimte Tussen de Bloemstraat, Teaterstraat, Van Goethemstraat en Gontrode Heirweg Rijbaan in asfalt Kruisende bussen mogelijk Voorzien van plantvakken met bomen Aanleg wordt veiliger 12 parkeerplaatsen in kasseien Omringd door bomen en groen
Openbare ruimte: Bloemstraat - Teaterstraat
Bestaande toestand Ontworpen toestand
Dhr. Stefaan Claeyssens Mobiliteitsbedrijf Mobiliteit & parkeren Dhr. Stefaan Claeyssens Mobiliteitsbedrijf
Huidige situatie Capaciteit onderzoeksgebied: Parking NMBS: 115 Mellestraat (dwars): 53 Straten blauwe zone: 139 Straten errond zonder parkeerregime: 176 Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Huidige situatie Bezetting overdag: Bezetting na 20 uur: 100% 58% (vrij: 58 ppln) 58% (vrij: 74 ppln) - merk op: in bepaalde straatdelen is dit 100% Bezetting na 20 uur: 18% (vrij: 94 ppln) 30% (vrij: 37 ppln) 78% (vrij: 31 ppln) 60% (vrij: 61ppln) Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Toekomstige situatie: vanaf 14/12/2014 tot heraanleg (2016) Minder parkeerplaatsen: Vanaf 14 december 2014: -15 ppln wegens halte voor buslijnen 41,42, 43 en 48 Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Toekomstige situatie vanaf 14/12/2014 tot heraanleg (2016): -15 ppln Bezetting overdag: Inschatting 100% 65% (vrij: 43 ppln) 58% (vrij: 74 ppln) Bezetting na 20 uur: 18% (vrij: 94 ppln) 30% (vrij: 37 ppln) 87% (vrij: 16 ppln) 60% (vrij: 61ppln) Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Toekomstige situatie na de heraanleg (2016) Minder parkeerplaatsen: Na heraanleg (2016): nog eens - 25 ppln In principe zal de relatieve parkeerbezetting stijgen, maar zou de capaciteit moeten volstaan. Na elke fase volgt een parkeeronderzoek. Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Toekomstige situatie na de heraanleg (2016) -25 ppln Bezetting overdag: Inschatting 100% 82% (vrij: 18ppln) 58% (vrij: 74 ppln) Bezetting na 20 uur: 18% (vrij: 94 ppln) 30% (vrij: 37 ppln) 109% (overbezetting: 9 ppln) 60% (vrij: 61ppln) Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Mogelijke bijsturing In principe blijft de huidige blauwe zone behouden, met bewonerskaarten. Na elke fase volgt een parkeeronderzoek. Bijsturing van parkeerregimes is steeds mogelijk, gebaseerd op de resultaten van het parkeeronderzoek. Voorbeelden (indicatief): Kortparkeren op het plein zelf Uitbreiding blauwe zone in Melle en Merelbeke Wijziging parkeerregime zoals betalend parkeren of voorbehouden bewonersplaatsen Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Pendelparking Pendelparking NMBS: NMBS stelt ongeveer 10% bezetting vast door niet-treinkaarthouders NMBS behoudt zich het recht voor tot toegangscontrole Onderhandeling loopt met Stad Gent voor verdere uitwerking en voorwaarden Fietsen: Beveiligde stallingen : Baudelokaai (650 plaatsen) en onder de Sint-Michielsbrug (250 plaatsen). Vele honderden extra fietsrekken aan de rand van het feestengebied Te voet: De voetgangerskaart is een handig hulpmiddel om de snelste en comfortabelste wandelroute uit te stippelen. Je kan vb. direct optellen hoeveel minuten een traject duurt.
Dhr. Philippe Lobelle Studiebureau Lobelle Riolering Afkoppelen Dhr. Philippe Lobelle Studiebureau Lobelle
Riolering: aanleg gescheiden riolering Gescheiden rioleringsstelsel = het gescheiden afvoeren van afvalwater en regenwater via aparte rioolbuizen Europese richtlijn: Bij renovatie van de straatriolering: scheiding van afvalwater en hemelwater + afkoppeling private afvoeren. Project: Gesloten bebouwing! -> regenwater afkoppelen voor zover geen inpandige werken noodzakelijk Hier niet van toepassing : Open- en halfopen bebouwing -> volledig afkoppelen Gemengde Riolering Gescheiden Riolering
Riolering: aanleg gescheiden riolering Afkoppelingsplicht = enkel bij halfopen en open bebouwing Binnen dit project : vooral gesloten bebouwing dit betekent dat eigenaars enkel regenwater moeten afkoppelen, voor zover er hiervoor binnenin of onder de woning geen leidingen moeten aangelegd worden. In de praktijk betekent dit veelal dat enkel de voorste dakhelft moet afgekoppeld worden (via een regenwaterpijp). Rijwoning met regenwaterpijp aan voorgevel = zelf niks doen. Wanneer riolering vervangen > uw regenwaterpijp aangesloten op hemelwaterleiding. Rijwoning zonder regenwaterpijp aan voorgevel = regenwaterpijp voorzien en afkoppelen voorste dakhelft! Project: Gesloten bebouwing! -> regenwater afkoppelen voor zover geen inpandige werken noodzakelijk Hier niet van toepassing : Open- en halfopen bebouwing -> volledig afkoppelen
Synductis: Nutsmaatschappijen Dhr. Patrick Van de Velde
Synductis, aangename kennismaking! dd maand 2013 Synductis, aangename kennismaking! Samenwerkingsverband tussen EANDIS BELGACOM FARYS(TMVW) IWVA (Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Veurne Ambacht) IWVB (Intercommunale Waterleidingsmaatschappij van Vlaams Brabant) Andere nutsbedrijven kunnen nog toetreden Hier: FARYS(TMVW), Eandis en Belgacom Verwelkomen Voorstellen Synductis voorstellen 06 november 2014 Synductis
Synductis, aangename kennismaking! dd maand 2013 Synductis, aangename kennismaking! Missie: MINDER HINDER ! coördinatie planning van de nutswerken communicatie gezamenlijke uitvoering van de nutswerken (1 aannemer) Wegdek of voetpad openbreken is voor niemand prettig maar … het moet nu eenmaal gebeuren. Minder hinder dat is het doel van Synductis Wij proberen zo weinig mogelijk tot last te zijn, alle fasen op elkaar laten te laten aansluiten en we werken maximaal samen met de betrokken nutsbedrijven. voorbeelden: gezamenlijke uitvoering van werken: 1 x sleuf graven en alle nutsleidingen inleggen, gezamenlijk raamcontract met de AN, 1 AANNEMER aanleg, aansluitingen op elkaar afstemmen van de werken: tijdig overleg met verschillende partijen, opmaak planning, alle fasen van de werken vlot laten aansluiten (aanleg,aansluitingen, sanering) gerichte coördinatie met alle betrokken instanties, diensten en aannemers. Vb.: Stad Gent, De Lijn, nutsbedrijven gerichte communicatie naar omwonenden en weggebruikers evenals de betrokken instanties dmv bewonersbrieven, website 06 november 2014 Synductis
Wat mag u verwachten van Synductis? dd maand 2013 Wat mag u verwachten van Synductis? Aangepaste inrichting van de werf en uitvoering van de verschillende werken Beperking hinder voor omwonenden en voor weggebruikers Wisselwerking met de omwonenden Infoberichten /bewonersbrieven 06 november 2014 Synductis
Enkele concrete voorbeelden dd maand 2013 Enkele concrete voorbeelden handelszaken worden voorafgaand bezocht, wat zijn de noden ? leveringen, afvalophalingen plaatsen voetgangersbruggen, doorgang voetgangers verzekeren duidelijke signalisatie versturen van aankondigingsbrieven /mail vertegenwoordiging van de buurt op de werfvergaderingen 06 november 2014 Synductis
Verschillende stappen van de nutswerken dd maand 2013 Verschillende stappen van de nutswerken Grondwerken : sleuf graven en aanleg netten Tijdelijk koppelen aan bestaande netten Na veiligheidscontrole , in dienst stellen van het net Huisaansluitingen vernieuwen waar nodig en overkoppelen op het nieuwe net. Saneringen aansluitingen Oude kabel uit dienst nemen Herstel voetpad Moet die put zolang openliggen ? 06 november 2014 Synductis
Praktische afspraken Kans op niet- toegankelijkheid toeritten dd maand 2013 Praktische afspraken Kans op niet- toegankelijkheid toeritten Persoonlijk contact door de aannemer Voorafgaande aankondiging van onderbrekingen van waterlevering en/of energietoevoer Gedragscode werfzone Uitvoering in verschillende fasen 06 november 2014 Synductis
Zone nutswerken – deel GENT dd maand 2013 Zone nutswerken – deel GENT Nutswerken gepland 1e helft 2015 EANDIS: nieuwe midden- en hoogspanning in voetpad lokaal verplaatsen gasleiding FARYS (TMVW): vervangen van vezelcement- door PE leidingen huisaansluitingen zullen vernieuwd worden waar nodig. BELGACOM: vervangen van papier-lood kabel in de voetpaden De twee nutsmaatschappijen EANDIS en FARYS zullen in normale omstandigheden deze huisaansluitingen in synergie uitvoeren om de hinder naar de klant te beperken in tijd. 06 november 2014 Synductis
Nieuwe aansluitingen Gas dd maand 2013 Nieuwe aansluitingen Gas Schakel nu over op aardgas Besparing op aansluitkosten Geen toekomstige graafwerken in het nieuwe voetpad Concrete info algemeen nummer EANDIS: 078 35 35 34 www.eandis.be Uitvoering in verschillende fasen 06 november 2014 Synductis
Hoe kan u ons bereiken SYNDUCTIS FARYS|TMVW / EANDIS / BELGACOM dd maand 2013 Hoe kan u ons bereiken SYNDUCTIS Surf naar www.synductis.be Bel naar ons algemeen nummer 078 05 35 00 Mail naar info@synductis.be Registreer om info per mail te ontvangen FARYS|TMVW / EANDIS / BELGACOM Zie folder Registreren om mail te ontvangen. 06 november 2014 Synductis
Mevr. Rika De Belder Moderator Communicatie & Vragen Mevr. Rika De Belder Moderator
Dank u voor uw aandacht. Vragenronde
Communicatie Praktisch Informatie over het ontwerp: tdwegen@gent.be Nutsmaatschappijen komen eerst (2015): vooraf ontvangt u bewonersbrieven en infobrieven van Synductis Wegen- en rioleringswerken: net voor de concrete uitvoering van de wegen- en rioleringswerken zal u opnieuw uitgenodigd worden op een informatiemoment. Tijdens het verloop van de werken: ontvangt u bewonersbrieven en infobrieven van FARYS|TMVW Alle info van vanavond: is terug te vinden op www.gent.be/openbarewerken onder de - M – van Merelbekestationplein