Dide Breuer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisvorming.
Advertisements

De quiz bestaat uit 13 vragen.
Tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Voorbereid op Stage Les 4.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Tijd van televisie en computer
Tijd van televisie en computer
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Goed voorbereid naar de Pabo!
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Door: Gerard Rozing (CvTE)
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Kritisch denken ‘vertaald’
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
CSE 2016 VWO tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Hellen Janssen namens de havo/vwo commissie van de VGN.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Stephan Klein Utrecht, 7 maart 2013 Het nieuwe eindexamen geschiedenis vanaf 2015 Havo - Vwo.
Een tijdlijn maken met ICT
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
World Understanding and Peace day
Virtual Reality in de les
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Albert van der Kaap 4 november 2016
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Inleiding.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Dide Breuer

Het product Kaarten met: Kenmerkende aspecten Kernbegrippen Tekstbronnen

Tekstbronnen 'Tijdens mijn militaire training capituleerde Japan. Ik ging toen toch naar Indië in de overtuiging dat we nodig waren om de orde en vrede te herstellen. In de loop der tijd kreeg ik langzaam maar zeker mijn twijfels over onze militaire aanwezigheid. Ik dacht: verdorie, misschien vecht ik wel aan de verkeerde kant. 'Wij gingen erheen als idealisten, werden thuis onthaald als helden, maar gingen later de geschiedenis in als oorlogsmisdadigers.''

Eindopdracht Voorafgaand taaltest 4 onderdelen

Voorkennis Kennis Dekolonisatie Koude Oorlog Eenwording van Europa Multiculturele samenleving Vaardigheden Bron analyseren algemeen

Overheidsdoelen: kerndoelen 37. De leerling leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert hierbij over belangrijke historische personen en gebeurtenissen en over kenmerkende aspecten van de tien tijdvakken. De leerling leert daarbij in elk geval de relatie te leggen tussen de gebeurtenissen en ontwikkelingen in de 20e eeuw en hedendaagse ontwikkelingen. 40. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. 47. De leerling leert actuele spanningen, conflicten en oorlogen in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond, en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien. (SLO, 2007)

Overheidsdoelen: Canon Veelkleurig Nederland: de multiculturele maatschappij Europa: Nederlanders en Europeanen

Lesdoelen Leerlingen kunnen een bron beoordelen op betrouwbaarheid Vakdoelen Leerlingen kunnen een bron beoordelen op betrouwbaarheid Leerlingen kennen de kenmerkende aspecten* en kunnen hier voorbeelden van geven in de vorm van bronnen. Leerlingen kunnen een bron in de tijd en context plaatsen Leerlingen kunnen een historische bron koppelen aan een actuele bron (krantenartikel) Taaldoelen Leerlingen kunnen de kernbegrippen in hun eigen woorden uitleggen. Leerlingen kunnen moeilijke woorden herkennen en zelfstandig de betekenis onderzoeken. Leerlingen kunnen een krantenartikel kort in eigen woorden samenvatten.

Vernieuwende karakter Combinatie van alle elementen is op zichzelf al vernieuwend (ICT, taalgericht vakonderwijs, differentiatie, historisch redeneren). Differentiatie ICT Taalgericht vakonderwijs Actualiteit verwerken in een opdracht Mediawijsheid Uitwerking eerder product

Historisch redeneren 1. Stellen van historische vragen 2. Gebruik van bronnen 3. Contextualiseren 4. Argumenteren 5. Gebruiken van historische begrippen 6. Gebruiken van structuurbegrippen (van Boxtel en van Drie, 2013)

2. Gebruiken van bronnen Leerlingen analyseren tekstbronnen uit tijdvak 10 De eerste levenswijze is gebaseerd op de wil van de meerderheid: een regering die aan het volk verantwoording moet afleggen, vrije verkiezingen, individuele vrijheid, vrijheid van meningsuiting en godsdienst en geen politieke onderdrukking.   Kenmerkend aspect 46: de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken Begrip: Blokvorming

Oriëntatiekennis (Commissie de Rooy

Oriëntatiekennis 45. de dekolonisatie maakte een eind aan de westerse hegemonie in de wereld.   46. de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog. 48. de eenwording van Europa. 49. de ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen Kernbegrippen. (Commissie de Rooy)

Differentiatie Differentiatie in niveau: taaltest Leerlingen worden op basis van de taaltest ingedeeld in groepjes (4) Differentiatie in leervoorkeur Leerlingen hebben keuzevrijheid in het kiezen voor kenmerkend aspect (Berben en Teesling, 2013)

Taalgericht vakonderwijs Bron voordoen Taalsteun Contextrijk Interactie 'Tijdens mijn militaire training capituleerde Japan. Ik ging toen toch naar Indië in de overtuiging dat we nodig waren om de orde en vrede te herstellen. In de loop der tijd kreeg ik langzaam maar zeker mijn twijfels over onze militaire aanwezigheid. Ik dacht: verdorie, misschien vecht ik wel aan de verkeerde kant. 'Wij gingen erheen als idealisten, werden thuis onthaald als helden, maar gingen later de geschiedenis in als oorlogsmisdadigers.'' (Hajer, 2008)

ICT Taaltest via Interact Tryinteract.com (Hajer, 2008)

Interact

Toetsing en beoordeling