Wiskunde voor Engineering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecijferdheid Negatieve getallen.
Advertisements

Tot de macht “nul, negatief en breuk”
Afronden bij natuurkunde
Machten van 10 en wetenschappelijke notatie
H1 Basis Rekenvaardigheden
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 4
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
Letterrekenen K. van Dorssen.
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Rekenen 18 maart.
Oplosvergelijkingen maken
havo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Gecijferdheid les 1.3 Kwadraten en machten
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Procenten Cursusjaar Gecijferdheid 4 Les 2 Procenten Cursusjaar
Wat gaan we behandelen? Formules ombouwen Optellen Vermenigvuldigen
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 10 augustus.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Wiskunde voor Engineering
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Machten vermenigvuldigen HAVO
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
G4 2 Wetenschappelijke schrijfwijze van een getal M A R T X I
Vermenigvuldigen & delen
Vermenigvuldigen & delen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Eigenschappen van het optellen van gehele getallen
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen en handig rekenen © André Snijers.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
Rekenen met grote getallen
Wetenschappelijk en significantie
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Wiskunde Blok 5 les 17.
G8 2 Vergelijkingen met breuken oplossen M A R T X I © André Snijers W
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Machten van natuurlijke getallen
De distributieve eigenschap
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
G3 2 Machten met een gehele exponent en vierkantswortels M A R T X I
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Breuken delen Breuken delen Breuken delen © André Snijers.
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Een product en een quotiënt tot een macht verheffen
Een macht tot een macht verheffen
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Kwadrateren ..is een getal vermenigvuldigen met zichzelf. Dus ⨯ zichzelf. Je kunt en mag ook zeggen: een getal tot de tweede macht. Of : tot de macht.
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Machten vermenigvuldigen en delen
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Eigenschappen van het optellen en het vermenigvuldigen van rationale getallen © André Snijers.
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta Dinsdag 9 augustus

Vragen over gisteren? Rekenen met breuken Priemfactoren 3/4 + 5/6 + 9/10 = 45/60 + 50/60 + 54/60 = 149/60 = 2 29/60 16/27 x 3/8 = (16 x 3) / (27 x 8) = (2x8 x 3) / (3x9 x 8) = 2/9

Machtsverheffen Vermenigvuldigen is herhaald optellen 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5 = 6 x 5 Machtsverheffen is herhaald vermenigvuldigen: 3 x 3 = 32 2 x 2 x 2 = 23 5 x 5 x 5 x 5 x 5 x 5 x 5 x 5 x 5 = 59 6 = 61

Voorbeelden (-3)3 = 210 = 102 = (½)4 =

Eigenschappen van machten 52 x 53 = 5 x 5 x 5 x 5 x 5 = 55 ap x aq = ap+q (53)2 = 53 x 53 = 5 x 5 x 5 x 5 x 5 x 5 = 56 (ap)q = apq (2x3)3 = 2x3 x 2x3 x 2x3 = 2x2x2 x 3x3x3 =23x33 (ab)p = ap x bp >> Opgaven 1a-h, 2d-i, 3a-i

Negatieve exponenten!? Wat zou 6-1 kunnen (moeten) betekenen? Volgens de regels is 62 x 6-1 = 62+-1 = 61 = 6 Dus vermenigvuldigen met 6-1 is delen door 6 Dus 6-1 = 1/6 blijkbaar… En dan is: 61 x 6-1 = 6 x 1/6 = 1 maar ook: 61 x 6-1 = 60 Dus 60 = 1 blijkbaar…

Nog eens de eigenschappen ap  aq = ap+q (ap)q = apq (ab)p = ap  bp ap / aq = ap-q a0 = 1 a-p = 1/ap >> Opgaven 4, 5a-f, 6d-I >> Pauze?

Wetenschappelijke notatie Heel grote of heel kleine getallen Gebruik de machten van 10 Eén cijfer (niet 0) voor de komma 12000 = 1,2 x 104 0,00000359 = 3,59 x 10-6 >> Opgave 7abfg >> Pauze?

Breuken herhalen >> Opgaven uit Hoofdstuk 1: 29ef, 31ef, 34efg, 36fh, 41ghi, 42ghi

Gebroken exponenten!? Wat zou 61/2 kunnen (moeten) betekenen? Volgens de regels is 61/2 x 61/2 = 61 = 6 Dus het kwadraat van 61/2 is gelijk aan 6 Dus 61/2 = √6 blijkbaar… Net zo is 61/3 de derdemachtswortel van 6 NB: 61/2 is een van de getallen die je niet als breuk kunt schrijven! >> Opgaven 9a-f, 10c-h, 11a-h, 12

Morgen verder! Huiswerk: Lees H2 Maak de opgaven (af) 1a-h, 2d-i, 3a-i 4, 5a-f, 6d-i 7abfg 9a-f, 10c-h, 11a-h, 12 Noteer vragen om morgen te stellen Morgen: Haakjes