Presentatie - Verslag HRF 2016 Christophe SOIL
Globale analyse (1) De HRF stelt vast dat: - enerzijds het vooropgestelde doel van de regeringen erin bestaat een structureel evenwicht te bereiken in 2018; - anderzijds de realisatie van die doelstelling het (min of meer) mogelijk zou maken te voldoen aan de Europese verplichtingen. De HRF aanvaardt en valideert de doelstelling van een structureel evenwicht in 2018.
Globale analyse (2) De HRF wijst er overigens op dat: de Europese Commissie naar aanleiding van de structurele hervormingen waartoe de regering besliste, de (minimale) MTO voor België heeft herberekend en aanzienlijk versoepeld. De MTO is immers gewijzigd van +0,75% van het BBP naar -0,5% van het BBP. De HRF beveelt zelf aan een MTO van 0% te behouden om de schuld voldoende te kunnen verminderen. Het zou a priori mogelijk zijn om de Europese verplichtingen na te komen indien het structureel evenwicht pas in 2019 bereikt zou worden.
Globale analyse (3) De HRF stelt vast dat bij ongewijzigd beleid het structureel tekort voor België zou uitkomen op 1,8% in 2018 en formuleert daarom de aanbeveling de nodige inspanningen te leveren voor het behalen van de doelstelling (T24). De HRF beveelt aan die inspanningen te verdelen als aangegeven hieronder (T24), wat het mogelijk zou maken jaarlijkse structurele verbeteringen te realiseren van 0,6% in 2016, 0,9% in 2017 en 0,8% in 2018 ten opzichte van het traject bij ongewijzigd beleid.
Verderling van de inspanningen tussen entiteit 1 en entiteit 2 Na neutralisering van de effecten van het systeem van voorschotten voorafgaand aan het vaststellen van de definitieve autonomiefactor, blijkt het geconsolideerde saldo voor Entiteit 2 in 2018 bij ongewijzigd beleid uit te komen op -0,25% (T27), waarbij de impact van de niet-structurele factoren -0,8% bedraagt. Wanneer de doelstelling erin bestaat dat alle entiteiten een evenwicht bereiken in 2018, bedraagt de bijkomende inspanning voor Entiteit 2 dus 0,18%; de verdeling van die inspanning tussen de overheden van Entiteit 2 hangt af van het tekort van elk van hen.
Entiteit 2 De voorgestelde timing voor de globale inspanning aan entiteit 2 is als volgt: Voor de lokale overheden is een (licht) structureel tekort toegestaan in 2018 om de van de electorale investeringscyclus te "neutraliseren" ... maart dit tekort moet gecompenseerd worden door een overeenkomstig structureel overschot bij de gemeenschappen en gewesten (zijnde een nominaal evenwicht ondanks een negatieve output gap) om het evenwicht te waarborgen voor Entiteit 2 in haar geheel. Voor de gemeenschappen en gewesten voorziet de voorgestelde timing erin dat elke entiteit de inspanningen die ze moet leveren om tot een nominaal evenwicht te komen in 2018, als volgt zou verdelen: 25% in 2016, 37,5% in 2017 en 37,5% in 2018
Traject BHG
Traject BHG
Traject lokale overheden
Traject lokale overheden