Begeleiden van een zorgvrager

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
Visie op verplegen  .
Welkom bij Leefstijl.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Ontwikkelingstraject kinderen
LEVEN MET PROSTAATKANKER
Zorg voor zelfstandigheid: rehabilitatie in de ouderenzorg
Begeleidingsplannen GGZ
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kleinschalige groepswoning: In de groepswoning Schachtstraat in Sittard wonen 2 cliënten vanaf 18 jaar met een verstandelijke beperking, gecombineerd met.
Samenwerken Werken in Teams.
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Marieke de Vries decaan en faalangstbegeleider
Ontwikkelingspsychologie
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Regie over eigen leven..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Omgaan met de gevolgen van trombose
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
MS, denken en voelen (Naam org
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Communicatie & Relatie
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Hoofdstuk 16 VVT Persoonlijke Basiszorg 2 VP15 Verpleegkunde Carin Hogenbirk juni 2016.
Ethiek ,zorg en technologie
Financiering van de zorg
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Zingeving als sociaal proces
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Begeleiden van groepsprocessen
Beleving tijdens het sterven
Dood in onze samenleving
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zorgtaken en Zelfredzaamheid
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Presentatie deelgebied 4
Begeleiden Les 5.
Mijn Positieve Gezondheid
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Doelgroepen Adolescentie
Zorg verlenen aan anderen
JEUGDzorg - voor wie?.
HOE SCOOR JIJ? Naam deelnemer: Leeftijd: Project: Datum:
Wij komen centraal te staan !
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Begeleiden van een zorgvrager Hoofdstuk 30 t/m 32 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk April 2016

Begeleiden Vergezellen Met raad en daad bijstaan Ondersteunen De ander niet alleen laten Informeren Vinden nieuw evenwicht

verpleegkunde Holisme Begeleiden Lichamelijk Geestelijk Sociaal Noem een voorbeeld uit je omgeving

Methodisch begeleiden Wens van zorgvrager staat centraal Waar heeft hij behoefte aan Doelgericht Systematisch Planmatig Procesmatig Evaluatie Niet onbegrensd Mogelijkheden van de organisatie Mogelijkheden van de verpleegkundige verwijzen

Aspecten van begeleiding Zelfredzaamheid Zelfstandigheid Afhankelijkheid Eigen keuzes Stimuleren Leren omgaan met veranderingen Lichamelijk Geestelijk Sociaal Tijdelijk of blijvend

Aspecten van begeleiden Accepteren van gezondheidsproblemen Emoties Uiten Serieus nemen Niet voor weglopen Klankbord Zoeken naar mogelijkheden Verliesverwerking Boosheid Ontkenning Neerslachtig

Aspecten van begeleiden Activiteiten Aangepast aan mogelijkheden Stimuleren Voorkeur van zorgvrager Structureren van tijd Levensritme Afwisseling Zingeving, waarden en normen Ethische dilemma’s Onderhouden van relaties Contacten onderhouden Financiën en persoonlijke eigendommen Identiteit Vrijheid

Sociale steun Liefde Acceptatie Erbij horen De moeite waard zijn Compliment Aandacht Hulp Informatie Gezelschap

Aansluiten bij behoefte Emotionele ondersteuning Betuttelen Kritiek hebben Overnemen Eigen keuzes Negeren

Sociale omgeving Familie Emoties Problemen Tijd Geld Mogelijkheden Vervoer Leeftijd Wil Ondeskundigheid

Begeleiding sociale omgeving Goede verstandhouding Samenwerken Betrekken Afspraken maken Beperking van sociale steun Emoties Angst Onwil Onkunde Serieus nemen Zoeken naar oplossingen Skype Uitleg Afspraken

Professionele houding Eerst denken en dan doen/zeggen Stel vragen Achterhaal vooraannames Neem gevoelens serieus Informeer Luister Privacy

Verpleegkundige als begeleider Geen protocol Jij kan het verschil maken Luister tussen de regels door Wat is de vraag Waar ligt de behoefte Hulp inschakelen Zichtbaar zijn Inleven Actief luisteren Aandacht Intermediair Altijd in overleg

Opdracht Pagina 232 t/m 234