Collector Ouwegem – fase 2 Aquafin-project Herinrichting Steenoven – Nerethstraat – Ouwegemstraat - Gaverstraat Infosessie – 26 juni 2017
Kathleen HUTSEBAUT Burgemeester VERWELKOMING Kathleen HUTSEBAUT Burgemeester
WAAROM DEZE HOORZIITING?
Waarom deze bewonersvergadering? Betrokkenheid bewoners CommUNIcatie met bewoners Inspraak bewoners Samen iets realiseren Peter Martens - diensthoofd technische dienst
MAAR …….. Behoeften - verwachtingen - verworvenheden Alsmaar meer …..
SPELREGELS VOOR DEZE AVOND Dit ontwerp is goedgekeurd. Dit ontwerp is het resultaat van uitgebreid overleg en staat niet meer ter discussie. Het project zal op deze wijze worden uitgevoerd. Als u, als inwoner, een opmerking of suggestie heeft over één of ander aspect van persoonlijke aard, kan u dat vandaag na de vergadering bespreken. Vragen op detailniveau kunnen na de vergadering met de verantwoordelijken besproken worden.
AQUAFIN Filmpje
WAAROM DEZE WERKEN?
HOEVER STAAN WE AL IN ZINGEM? 2006: 3,50% 2012: 37,9 % 2014: 49,4% 2015: 55,4 % 2016: 67,7 % 2018: 74 % 2020: 78 %
ZUIVERINGSGRAAD IN VLAANDEREN
Andere betrokkennen (hulpdiensten, …) Bewoner Aannemers Ontwerpers opdrachtgever Andere betrokkennen (hulpdiensten, …) INFRASTRUCTUURWERKEN
PARTNERS Projectleider: Tom De Weirdt
PARTNERS Projectleider: Petra De Corte
PARTNERS Zaakvoerder: Alain Koppen Projectleider: Els Buytaert Wegenis: Gaspar Bosteels
PARTNERS Coördinator: Alain Willems Wijkinspecteur Guy Van Hoecke
Bovengemeentelijk Situering g
Situering
Situering Situering Ouwegemstraat Gaverstraat Steenoven Kokerstraat Nerethstraat Situering g
Doelstellingen project Maximaal scheiden van afvalwater en proper regenwater afvalwater naar waterzuiveringsstation Proper regenwater naar grachten en waterlopen → geen vuil water naar grachten en waterlopen → propere grachten en waterlopen → geen regenwater naar waterzuiveringsstation → betere zuivering van het afvalwater
WAT VOORAF GING … 28-02-2012: bilateraal overleg met VMM Divers overleg met Aquafin en VMM 01-09-2014: bilateraal overleg provincie en Aqf 14-11-2014: bilateraal overleg provincie 09-12-2015: coördinatievergadering 21-12-2015: hoorzitting 10-03-2016: coördinatievergadering 06-07-2016: coördinatievergadering 13-12-2016: coördinatievergadering ….
WEGENIS
Wegenis Ruimte voor Beschikbare ruimte beperkt !!! Keuzes maken Auto’s Landbouwvoertuigen Parkeren Fietsers Voetgangers Wielerwedstrijden …… Beschikbare ruimte beperkt !!! Keuzes maken
Voorstel 1 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) geen verkeersingrepen Voetpad aan 1 zijde Er wordt een continue breedte van 5m40 asfalt + 2x0,30 kantstrook/weggoot aangehouden, zonder verkeersingrepen. Eén zijberm wordt verhoogd verhard in functie van een voetpad. De andere zijberm wordt als wadi uitgevoerd. Ter hoogte van Steenoven nrs 1-7 en 28-40 wordt de rijweg op een breedte van 4m70 gehouden wegens de smallere rooilijnbreedte. Hier wordt wel een verhoogd voetpad maar geen wadi voorzien.
Voorstel 2 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) Voetpad aan 1 zijde Boomvakken wisselend van zijde – snelheidsremmend Voor en na een boomvak wordt telkens één parkeerplaats voorzien. De wegbreedte van 5m40 + 2x0,30, het voetpad en de wadi’s blijven behouden. Boomvakken wisselend van zijde zorgen als vernauwingen er voor dat het rechtlijnige rijtracé wordt doorbroken en dat eventueel moet worden gewacht om elkaar te kunnen kruisen. Aldus wordt een snelheidsvertraging bekomen. Voor en na een boomvak wordt telkens één parkeerplaats voorzien. Dit zou 6x toegepast worden in de Ouwegemstraat tussen de Gaverstraat en de Nerethstraat, 6x in Steenoven tussen de Wijngaardbeek en de Kokerstraat, alsook 6x in de Nerethstraat.
Voorstel 2
Voorstel 3 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) Voetpad aan 1 zijde Fietssuggestiestroken: 2 x 1,20 m De wegbreedte van 5m40 + 2x0,30, het voetpad en de wadi’s blijven behouden. Okerkleurige fietssuggestiestroken (elk 120cm breed) zorgen voor een versmalling van het wegbeeld. Het geeft daarenboven weer dat er mogelijk fietsers kunnen voorkomen.
Voorstel 3
Voorstel 4 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) Voetpad aan 1 zijde Fietssuggestiestroken: 2 x 1,20 m + versmallingen De wegbreedte van 5m40 + 2x0,30, het voetpad en de wadi’s blijven behouden. Okerkleurige fietssuggestiestroken (elk 120cm breed) in combinatie met versmallingen tussen de fietssuggestiestrook en de rijweg. Dit zorgt voor een extra afscherming van de fietsers en verplicht bestuurders de snelheid te matigen omdat eventueel moet worden gewacht om elkaar te kunnen kruisen. Dit zou 1x toegepast worden in de Ouwegemstraat ter hoogte van het huis met nummer 88, 1x in Steenoven ter hoogte van het huis met nummer 21 en 1x in de Nerethstraat ter hoogte van het huis met nummer 9.
Voorstel 4
Voorstel 5 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) Voetpad aan 1 zijde Vernauwingen tot 3 m De wegbreedte van 5m40 + 2x0,30, het voetpad en de wadi’s blijven behouden. Vernauwingen langs beide zijden van de weg laten nog een wegbreedte van 3m over zodat bestuurders dienen te wachten om elkaar te moeten kruisen. Dit zou 1x worden toegepast in de Ouwegemstraat ter hoogte van het huis met nummer 88, 1x in Steenoven ter hoogte van het huis met nummer 14 en 1x in de Nerethstraat ter hoogte van het huis met nummer 9b. Volgende bemerkingen bij dit voorstel dienen wel gemaakt: Een wegbreedte van 3m is onvoldoende voor landbouwvoertuigen. Een minimumbreedte van 3m50 tussen de boordstenen is nodig om deze voertuigen doorgang te kunnen bieden. Indien de vernauwingen zoals in bovenstaande figuur recht tegenover elkaar worden uitgevoerd, is het onduidelijk wie voorrang heeft indien tegenliggers elkaar kruisen ter hoogte van de versmalling. Dit dient zeer duidelijk aangeduid door middel van de juiste signalisatie. Een andere optie is de versmalling eenzijdig te voorzien zoals in voorstel 1, waardoor het zelfs zonder signalisatie duidelijker wordt wie voorrang heeft. In dat geval is er ook meer ruimte voor de boom in het plantvak.
Voorstel 5
Ideale oplossing ?
Voorstel 4 continue breedte van 5m40 asfalt + 2 x 0,30 borduur (greppel) Voetpad aan 1 zijde Fietssuggestiestroken: 2 x 1,20 m + versmallingen De wegbreedte van 5m40 + 2x0,30, het voetpad en de wadi’s blijven behouden. Okerkleurige fietssuggestiestroken (elk 120cm breed) in combinatie met versmallingen tussen de fietssuggestiestrook en de rijweg. Dit zorgt voor een extra afscherming van de fietsers en verplicht bestuurders de snelheid te matigen omdat eventueel moet worden gewacht om elkaar te kunnen kruisen. Dit zou 1x toegepast worden in de Ouwegemstraat ter hoogte van het huis met nummer 88, 1x in Steenoven ter hoogte van het huis met nummer 21 en 1x in de Nerethstraat ter hoogte van het huis met nummer 9.
Voorstel 4
RIOLERING
Wat tegen wateroverlast?
Wat tegen wateroverlast? Brongerichte aanpak (openbaar – privaat)
Brongerichte aanpak Aanleg van WADI’s voor tijdelijke buffering regenwater
Structureel Aanpassen doorsteek Plankbeek thv Gaverstraat
Structureel Aanleg bufferzone
VERPLICHTE AFKOPPELING OP PRIVAAT TERREIN
Stappenplan afkoppelen Afkoppelingsstudie Afkoppelingswerken - Door collectieve aannemer (cfr. open aanbesteding) Keuring door erkend keurder
Voorziene tussenkomsten Financiële tussenkomst - Afkoppelingsstudie Voor 100% gedragen door TMVW (middelen uit saneringsbijdrage) - Afkoppelingswerken Volledige tussenkomst in de kosten van de onderbouw Tussenkomst geldt voor de noodzakelijke werken verbonden aan afkoppeling, volgens offerte afkoppelingsdeskundige (exclusief herstel verhardingen, exclusief groen- en tuinherstel) Gekoppeld aan een wegenis- en rioleringsproject
Inventief zijn bij afkoppelen ? Niet mengen van afval- en regenwater Verminder afvoer regenwater: Door bronmaatregelen, met nuttig gebruik - Regenton - Waterdoorlatende verharding - Infiltratie op perceel - Groendak - Regenwaterput, met herbuiksysteem Aansluitingsplicht!
AANSLUITING OP RIOLERING Alle bestaande aansluitingen worden overgekoppeld 1 DWA 1 RWA Afkoppelingswerken op particulier terrein
NUTSLEIDINGEN
Peter Martens - diensthoofd technische dienst Nutsleidingen Watermaatschappij Farys: Waterleiding Distributienetbeheerder EANDIS: Elektriciteit Openbare verlichting Aardgas Telenet Kabeldistributie Proximus: Telefonie Peter Martens - diensthoofd technische dienst
Synductis? Samenwerkingsverband tussen NUTSbedrijven EANDIS FARYS dd maand 2013 Synductis? Samenwerkingsverband tussen NUTSbedrijven EANDIS FARYS PROXIMUS (Belgacom) TELENET Missie gezamenlijke uitvoering van werken aan de respectieve nutsleidingen op elkaar afstemmen van de werken en de werfactiviteiten gerichte communicatie naar omwonenden en weggebruikers Synductis Synductis
Wat staat er te gebeuren? dd maand 2013 Vernieuwen openbare verlichting LED-verlichting Ondergronds brengen Laagspanning Telenet Vernieuwen drinkwaterleiding Bestaande huisaansluitingen worden gefaseerd overgekoppeld Synductis Synductis
FASERING
FASERING
RAMING
Wegenis- en rioleringswerken RAMING Wegenis- en rioleringswerken Totale kostprijs: € 3.812.590,28 incl. BTW Aandeel Aquafin: € 1.919.765,17 Aandeel Farys: € 1.442.336,66 Aandeel Zingem: € 425.365,00 Aandeel AWV: € 25.123,45 Subsidies: ca. € 501.217
COMMUNICATIE
Hoe blijft iedereen op de hoogte? Infovergadering voor aanvang rioleringswerken Praktische informatie via bewonersbrief Elektronische nieuwsbrief Gemeentelijk informatieblad “De Zingemnaar” Technische dienst Gemeentelijke website Facebook « wegeniswerken Zingem » Media
Praktijkfilmpje
Het gemeentebestuur biedt aan de bar een drankje aan PAUZE Het gemeentebestuur biedt aan de bar een drankje aan
Gelieve terug naar jullie plaats terug te keren voor de vragenronde
Peter Martens - diensthoofd technische dienst