Maritiem Laboratorium Oostende
Agenda 14:00-14:05: verwelkoming 14:05-14:30: presentatie 14:30-14:50: bezoek huidige sleeptank 14:50-16:00: plenaire sessie (QA + inzage)
Sleeptank 2 Bestek WL_2016: Leidend ambtenaar: dr. ir. Guillaume Delefortrie (Guillaume.Delefortrie@mow.vlaanderen.be), (voorzitter stuurgroep) Afvaardiging Universiteit Gent in stuurgroep: dr. ir. Evert Lataire (Evert.Lataire@UGent.be) Projectleider personeelsafvaardiging WL: ir. Stefan Geerts (Stefan.Geerts@mow.vlaanderen.be) (voorzitter projectwerkgroep)
Regelgeving Vragen kunnen plenair gesteld worden tussen 14:50-16:00 Een verslag (in het Nederlands) van deze infosessie zal op de e- notification site gepubliceerd worden Tot 23/11/2016 kunnen terechtwijzende berichten gepubliceerd worden die integraal meetellen als bestektekst Op 03/11/2016: Zowel Engels als Nederlands mogen gebruikt worden in de communicatie van het project. Alle officiële documenten moeten echter in het Nederlands. Both English and Dutch can be used in the project communication. All official documents must be in Dutch.
Maritiem Laboratorium Oostende (ML) & campus Oostende
Maritiem Laboratorium Oostende (ML) & campus Oostende
Maritiem Laboratorium Oostende (ML) Sleeptank 2 COB Sim X & campus Oostende
Maritiem Laboratorium Oostende (ML)
Sleeptank 1 Opgericht in 1992 88 m lang, 7 m breed, 0.5 m maximale waterdiepte Lengte scheepsmodellen: 3.5 tot 4.5 m Schaalfactoren: 25 (binnenvaart), 50 (1992) tot 90 (2016) (zeevaart) (exponentiele) evolutie van de maximale afmetingen van containerschepen
Sleeptank 1 Uitgerust met een golfschot (1 plaat, aangedreven door piston) Beperkte breedte: het scheepsmodel voelt de tankmuren Beperkte schroefgrootte => verminderde opschaalbaarheid Volautomatisch en continu (24/7) => 2 jaar wachttijd CFD berekeningen (1 week) vs. sleeptankproeven (5 min) (beide zonder voorbereidingstijd) 2011 haalbaarheidsstudie => nieuwe, grotere sleeptank nodig
Sleeptank 2 174 m lang (x2), 20 m breed(x3), 1 m maximale waterdiepte (x2) Scheepsmodellen: 3.5 tot 8 m (schaalfactor 90 zakt tot 50) Minstens dezelfde mogelijkheden als sleeptank 1 (automatisatie, onbemande bediening)
Sleeptank 2: nieuwe mogelijkheden Observatietunnel en observatieramen om de vloeistofbeweging tussen schip en bodem/muren te visualiseren/analyseren Minimaal gestuurd in 4 DOF (horizontaal vlak+ slingerbeweging), liefst 6 DOF (hexapod) Scheepsmodellen van 3.5 m tot 8 m State of the art golfschot ….
Sleeptank 2: sleepwagen Breedte: 21 m breed, overbreedte om positionering tegen de tankmuren mogelijk te maken Lengte: 10 m Hoogte: 3 m, beperkt om rolbrugoperaties mogelijk te maken over/in de sleepwagen Aangedreven door minstens 4 wielen Geschat gewicht: 100 ton
Sleeptank 2: sleepwagen Dwarswagen positioneerbaar over 20 m (10 ton) Dwarswagen met verticale positioneringsunit (bereik >1 m) Rotatiebeweging met grote gierkrans Moduleerbaar opgebouwd om verschillende setups eenvoudig te connecteren: 8 m gedwongen (4DOF, vrij inzinken en vertrimmen) 4 m gedwongen (4DOF, vrij inzinken en vertrimmen) Vrijvarend Hexapod (6 DOF – vrije DOF?)
Sleeptank 2: planning 2017: Ontwerpstudie sleepwagen (golfschot, hexapod) Start bouwen (gebouw met tank) (beton gedeelte) 2018: Bouw van de sleepwagenonderdelen Plaatsen van de sleeprails 2018-2019 Plaatsen van de sleepwagen Start testproeven 2020: start (commerciële) uitbating
Sleeptank 2: ontwerpstudie Bestek WL_2016: A.1: opstartfase A.2: ontwerp looprails en ondersteuningsprofielen A.3: ontwerp langswagen A.4: ontwerp dwarswagen A.5: ontwerp gierkrans A.6: ontwerp generiek verbindingsmechanisme sleepwagen – scheepsmodel, inclusief de krachtenmeting A.6.1: toepassing voor 4 DOF A.6.2: toepassing voor 6 DOF (hexapod) A.6.3: toepassing voor vrijvarend systeem A.7: uitvoeren van de noodzakelijke tolerantie, stijfheid en frequentieberekeningen van het geheel. A.8: ontwerp vul- en ledigingsysteem A.9: ontwerp energievoorziening A.10: ontwerp veiligheid en ergonomievereisten B.1: ontwerp golfschot B.2: hexapod met feedback voor nulkrachten B.3: ontwerp strand voor golfdemping
Bezoek aan sleeptank 1
Plenaire sessie Vraag en antwoord Er werden geen bijkomende vragen gesteld Inzagerecht volgens bestek Eindigt om 16:00