Maritiem Laboratorium Oostende

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
in de Bouw Digitale informatie uitwisseling tussen aannemers en leveranciers Harrie Rosink, 9 september 2009.
Advertisements

• Branchevereniging voor zonne-energie – Bedrijven en organisaties actief in zonnewarmte en/of zonnestroom – Opgericht 1984 – 100 leden en groeiend • Doel:
Campus Mutsaard integrale toegankelijkheid Universal Design
Eindpresentatie Otis Tarda
UNIVERSAL DESIGN De Backker Marijke, De Greef Kristof, Hendrickx Isabella, Van Herck Dave.
Presentatie Compact diesel:
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
DBFM CAMPUS TICHELRIJ SINT-TRUIDEN Stand van zaken 9 april 2008.
Blauwdruk voor een nieuwe site Pieter Haesbrouck – CultuurNet Vlaanderen Erik Lesire – Corvo Siteseeing, 13 september 2004.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Bouwtechniek en materialen
Studentenstudios bouSST01p.
Praktijkvoorbeeld Horizontale disseminatie en mainstreaming Theo van de Veerdonk Projectleider Young Professionals Gemeente Den Bosch.
10 juni 2002Jos van Peer & Eelco de Graaf Embedded systems.
Gemaakt door: Joran en Davy
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Oppervlakte Oppervlakte = op het vlak Dit is 1 cm²
Molenstraat – Muldersweg - Groeneweg
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Lerende gemeenschap Mechanica-Elektriciteit
B-CAD Technisch tekenen les 2
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Gegevens Geschiedenis Vandaag Gegevens - ° 1998.
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
Bewonersavond 8 juli Gouda 8 juli 2009 Michel Leenders Hoofd dienst Ruimtelijke ontwikkeling en beheer.
Nieuwbouw zwembad BIO 9 april Doel van de presentatie Informatie verstrekking over: Projectorganisatie. Stand van zaken project /planning. Stichtingskosten.
Back to the future – The next generation in information Wim Groenendaal Frank van der Harst.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Gelijkmatige verdeling spuitvloeistof -> Constante voorwaartse snelheid Ongewenste beweging is ongewenst: -> Slingeren in verticale vlak -> Zwiepen in.
Plaatsingsinstructies
SCHAAL in toepassingssituaties
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
Webinar voor ambassadeurs
Renovatie en aanpassing awzi De Groote Zaag
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
ETIM Martin N. Kreijenbroek
Samenwerking Wave 0.
Experimentele studie van het gebruik van overdrukventilatie in een traphal bij een brandweerinterventie Karel Lambert.
20 januari 2010 BOUW INFORMATIE MODEL MEER DAN 3D ONTWERPEN.
Energieopslag in de bodem Bevoegd gezag Wet milieubeheer en warmte/koude opslag 11 december 2006 Hans Leenknegt.
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Werken met rolsteigers
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Drijven zinken zweven basisstof 6.
SCHAAL in toepassingssituaties
OP ZOEK NAAR DE X-FACTOR BIJ DEMOCRATISCHE EXPERIMENTEN
Verticaal en Horizontaal Transport
Verticaal en Horizontaal Transport
Verticaal en Horizontaal Transport
Verticaal en Horizontaal Transport
Verticaal en Horizontaal Transport
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Verticaal en Horizontaal Transport
Foto 1:(appartementengebouw) balkon in vorm van schip Foto 2: foto 3:
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
oppervlakte en inhoudsmaten
Transcript van de presentatie:

Maritiem Laboratorium Oostende

Agenda 14:00-14:05: verwelkoming 14:05-14:30: presentatie 14:30-14:50: bezoek huidige sleeptank 14:50-16:00: plenaire sessie (QA + inzage)

Sleeptank 2 Bestek WL_2016: Leidend ambtenaar: dr. ir. Guillaume Delefortrie (Guillaume.Delefortrie@mow.vlaanderen.be), (voorzitter stuurgroep) Afvaardiging Universiteit Gent in stuurgroep: dr. ir. Evert Lataire (Evert.Lataire@UGent.be) Projectleider personeelsafvaardiging WL: ir. Stefan Geerts (Stefan.Geerts@mow.vlaanderen.be) (voorzitter projectwerkgroep)

Regelgeving Vragen kunnen plenair gesteld worden tussen 14:50-16:00 Een verslag (in het Nederlands) van deze infosessie zal op de e- notification site gepubliceerd worden Tot 23/11/2016 kunnen terechtwijzende berichten gepubliceerd worden die integraal meetellen als bestektekst Op 03/11/2016: Zowel Engels als Nederlands mogen gebruikt worden in de communicatie van het project. Alle officiële documenten moeten echter in het Nederlands. Both English and Dutch can be used in the project communication. All official documents must be in Dutch.

Maritiem Laboratorium Oostende (ML) & campus Oostende

Maritiem Laboratorium Oostende (ML) & campus Oostende

Maritiem Laboratorium Oostende (ML) Sleeptank 2 COB Sim X & campus Oostende

Maritiem Laboratorium Oostende (ML)

Sleeptank 1 Opgericht in 1992 88 m lang, 7 m breed, 0.5 m maximale waterdiepte Lengte scheepsmodellen: 3.5 tot 4.5 m Schaalfactoren: 25 (binnenvaart), 50 (1992) tot 90 (2016) (zeevaart) (exponentiele) evolutie van de maximale afmetingen van containerschepen

Sleeptank 1 Uitgerust met een golfschot (1 plaat, aangedreven door piston) Beperkte breedte: het scheepsmodel voelt de tankmuren Beperkte schroefgrootte => verminderde opschaalbaarheid Volautomatisch en continu (24/7) => 2 jaar wachttijd CFD berekeningen (1 week) vs. sleeptankproeven (5 min) (beide zonder voorbereidingstijd) 2011 haalbaarheidsstudie => nieuwe, grotere sleeptank nodig

Sleeptank 2 174 m lang (x2), 20 m breed(x3), 1 m maximale waterdiepte (x2) Scheepsmodellen: 3.5 tot 8 m (schaalfactor 90 zakt tot 50) Minstens dezelfde mogelijkheden als sleeptank 1 (automatisatie, onbemande bediening)

Sleeptank 2: nieuwe mogelijkheden Observatietunnel en observatieramen om de vloeistofbeweging tussen schip en bodem/muren te visualiseren/analyseren Minimaal gestuurd in 4 DOF (horizontaal vlak+ slingerbeweging), liefst 6 DOF (hexapod) Scheepsmodellen van 3.5 m tot 8 m State of the art golfschot ….

Sleeptank 2: sleepwagen Breedte: 21 m breed, overbreedte om positionering tegen de tankmuren mogelijk te maken Lengte: 10 m Hoogte: 3 m, beperkt om rolbrugoperaties mogelijk te maken over/in de sleepwagen Aangedreven door minstens 4 wielen Geschat gewicht: 100 ton

Sleeptank 2: sleepwagen Dwarswagen positioneerbaar over 20 m (10 ton) Dwarswagen met verticale positioneringsunit (bereik >1 m) Rotatiebeweging met grote gierkrans Moduleerbaar opgebouwd om verschillende setups eenvoudig te connecteren: 8 m gedwongen (4DOF, vrij inzinken en vertrimmen) 4 m gedwongen (4DOF, vrij inzinken en vertrimmen) Vrijvarend Hexapod (6 DOF – vrije DOF?)

Sleeptank 2: planning 2017: Ontwerpstudie sleepwagen (golfschot, hexapod) Start bouwen (gebouw met tank) (beton gedeelte) 2018: Bouw van de sleepwagenonderdelen Plaatsen van de sleeprails 2018-2019 Plaatsen van de sleepwagen Start testproeven 2020: start (commerciële) uitbating

Sleeptank 2: ontwerpstudie Bestek WL_2016: A.1: opstartfase A.2: ontwerp looprails en ondersteuningsprofielen A.3: ontwerp langswagen A.4: ontwerp dwarswagen A.5: ontwerp gierkrans A.6: ontwerp generiek verbindingsmechanisme sleepwagen – scheepsmodel, inclusief de krachtenmeting A.6.1: toepassing voor 4 DOF A.6.2: toepassing voor 6 DOF (hexapod) A.6.3: toepassing voor vrijvarend systeem A.7: uitvoeren van de noodzakelijke tolerantie, stijfheid en frequentieberekeningen van het geheel. A.8: ontwerp vul- en ledigingsysteem A.9: ontwerp energievoorziening A.10: ontwerp veiligheid en ergonomievereisten B.1: ontwerp golfschot B.2: hexapod met feedback voor nulkrachten B.3: ontwerp strand voor golfdemping

Bezoek aan sleeptank 1

Plenaire sessie Vraag en antwoord Er werden geen bijkomende vragen gesteld Inzagerecht volgens bestek Eindigt om 16:00