Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
Advertisements

Het buitenlands beleid leerdoelen • Weten tegen welke achtergrond de Amerikaanse regering de Monroedoctrine afkondigde; • Kunnen aangeven waaom.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 5: Nationalisme.
8.6 Het moderne imperialisme
De tijd van de wereldoorlogen
Tijd van televisie en computer
WO I.
Imperialisme 12.
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
De eerste wereldoorlog (1914 – 1918)
6, Oorlog en Vrede , Vietnam en Frankrijk.
Dekolonisatie.
Modern imperialisme.
Nationalisme in de kolonies
Modern imperialisme.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Spanningen tussen de grootmachten
Les 1 De wereld staat in brand
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
DE TIJD VAN TELEVISIE EN COMPUTER 1950-nu
8.6 HET MODERNE IMPERIALISME
Noord-Zuid, West-Rest of Centrum-Periferie
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Tijd van televisie en computer
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonisatie en Dekolonisatie
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme (par. 9.8) De dekolonisatie die een eind maakt aan de westerse hegemonie in.
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
H6 Imperialisme §6.3 De verovering van Azië Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de invloed van de VOC was op Indonesië Wat er veranderde voor.
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
De Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Wie is wie én wie hoort niet in het rijtje thuis? Gandhi HattaSoekarno.
De Tweede Wereldoorlog
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
H9.3 Het Modern Imperialisme
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.
Koloniale verleden.
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
De Europese eenwording
Tijdvak 9: de tijd van wereldoorlogen
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
de tijd van burgers en stoommachines
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Europa in 1914.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Einde van de wereldrijken
Zuidoost-Azië PPT A5 - ZOA PENTA - AK - PD
Ontmoetingen in verre streken
§1.2 De Grote Oorlog In deze paragraaf leer je over:
§3.1 De Eerste Wereldoorlog
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’ Paragraaf 12,4 ‘Nationalisme in de koloniën’

Kenmerkende aspecten Vormen van verzet tegen het West-Europese imperialisme Maar ook wel: Het voeren van twee wereldoorlogen De rol van moderne propaganda- en communicatiemiddelen en vormen van massaorganisatie

19e eeuw: Modern Imperialisme Dat wil zeggen dat Europese landen in de moderne tijd (19e / 20e eeuw) overzeese gebieden ging veroveren en er een kolonie van maakten. Bijv. : Groot-Brittannië met India en delen van oost-Afrika Frankrijk met Vietnam en delen van West-Afrika Nederland met Indonesië en Suriname En nog een aantal andere Europese landen en kolonies.

Dit is het Britse rijk in 1921

De Tweede Wereldoorlog is voorbij… Opkomst van nationalistische bewegingen / partijen in koloniën: Waarom? Sprake van economische uitbuiting van de bevolking in de koloniën. Bevolking geen inspraak in bestuur Onderwijs wakkerde nationaal bewustzijn aan. Houding van de VS en de SU t.a.v. koloniën (tegen imperialisme  zelfbeschikkingsrecht)

En…. Azië voor Aziaten Tijdens de Tweede Wereldoorlog veroverde Japan grote delen van de Europese koloniën in Azië. Dus, de blanken met hun overheersing… blijken geeneens hun eigen land te kunnen beschermen.

Na WOII komen er revolutionaire onafhankelijkheidsbewegingen op: Altijd: Nationalistisch + Vaak: Communistisch Gaat uit van het eigen volk  dus een eigen land Waarom? Gaat uit van gelijkheid (kolonisator = kapitalistisch), mensen in de kolonies hadden niets, en gelijkheid creëren is dan een mooi streven.

examenvraag Gebruik de bron . In de twintigste eeuw groeit in India een onafhankelijkheidsbeweging. 2p Leg uit welk argument voor hun strijd deze beweging aan de prentbriefkaart kan ontlenen.

bron Een Franse prentbriefkaart uit de Eerste Wereldoorlog: De tekst op de prentbriefkaart luidt: “De Geallieerden Het mysterieuze India strijdt aan de zijde van het loyale Engeland om de beschaving te verdedigen.” Toelichting Frankrijk en Engeland zijn bondgenoten in de Eerste Wereldoorlog, India is een kolonie van Engeland in deze tijd.

antwoord maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: Met deze kaart kan de onafhankelijkheidsbeweging aantonen dat India voor de inzet voor het moederland onafhankelijkheid verdient / wordt ingezet in een Europees conflict; om dit te voorkomen wil India onafhankelijkheid / als gelijkwaardig worden gezien (als hun hulp nodig is).