Cognitieve ontwikkeling bij kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basiselementen in een goede schoolslag (tips en tricks)
Advertisements

Beeldaspecten.
Bevrijdingsgrepen.
Sporten.
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Piramide thema:kunst.
Mondeling Nederlands Cursus 1 thema lichaam.
Ziek zijn.
1 Welk plaatje hoort bij de pols? 2 Welk plaatje hoort bij het gezicht?
Zie jij ook grijze stippen tussen de vierkantjes?
Zijn de parallelle lijnen recht of schuin? Hoeveel poten heeft deze olifant?
Profielschets Dit programma maakt een schets van uw gezicht aan de hand van de door u ingevoerde informatie over uw gelaatskenmerken. Klik met de muis.
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
REKENEN.
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
1 Welk plaatje hoort bij de hals? 2 Welk plaatje hoort bij het neusgat?
De stelling van Pythagoras
Quiz Start.
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
Een gezicht en het woord ‘liar’
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 1
13e Grote Rekendag 2015 Doe jullie handen maar omlaag.
Hartjes Kies een leuk spel
Opzet.
Welkom Presentatie door: Klas IMD14 Projectgroep 4.
rood rood rood zijn de tomaten en ook een teloefening
gelijkheid van vorm en grootte precies dezelfde vorm en grootte
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Een lichaam bestaat uit en De spieren zitten vast aan de beenderen. De spieren kunnen samentrekken en ontspannen. Zij dienen om ons te laten beenderen.
GEZICHTSBEDROG Probeer alle figuren hierna zo goed mogelijk te bekijken en geef mogelijke verklaringen.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 19 januari 2011.
Thema 6 Regeling en waarneming Bouw en werking van het oog
Buk’s zak’s lekker deur oew ‘ukke n’een draai dan allemaal ‘s op oew rechse béén, licht oew linkse n’errem mar ‘s op, en zing impesant ‘n mop! Eila, strekt.
Illustraties: mycutegraphics.com.
Welke bij vliegt onder de bijenkorf?
HET LICHAAM Almudena Molina Cobos. HET LICHAAM (lichamen)
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Meetkunde 5L week 16: Vierhoeken (synthese eigenschappen van zijden en hoeken) vlakke figuren niet - veelhoeken veelhoeken driehoeken vierhoeken...hoekenvijfhoeken.
Kerststalletje in de nacht. Schilder een lichtblauwe rand om de witte cirkel: meng blauw met wit.
Presentatie ouderbijeenkomst
Ouderpresentatie 1. Rekendoelen periode tot en met eerste rapport
een raadselliedje met de vormen van de logiblokken
Ons lichaam.
# Training : 2 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
A B C Training : 8 Teamfunctie : Verdedigen Doelstelling technisch
Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
# Training : 1 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Wiskunde in het eerste leerjaar
Profielschets lees onderstaande goed en vul in!
7.
Pinguins Kies een leuk spel
Kleur kleuren.
Kleuters spelen toch alleen maar?
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Dit programma wordt gebruikt door het identificatieteam van de rijkswacht en kan een robotfoto van je maken als je de volgende vragen correct beantwoordt.
BASISCURSUS KLEUR BASIS KLEUREN.
Hoofdstuk 1 Tellen. Hoofdstuk 1 Tellen Paragraaf 1.1 Tellen in groepjes.
Kies een spel of luister naar de liedjes
Liedjes bij het thema “Dit ben ik”
“Knuffels” Kies een spel.
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Kies een spel en leer de vormen
Vormen tellen.
Ouderbijeenkomst Thema Mensen.
Transcript van de presentatie:

Cognitieve ontwikkeling bij kleuters

Wat gaan we doen Welkomstwoord Ontwikkeling van het jonge kind Hoe ontwikkelt uw kind zich op school Cognitieve kennis Werkjes en hoeken bekijken Vragen stellen

Ontwikkeling van het jonge kind Veilig, bewegen, cognitie Leren door doen en imitatie Zelf ontdekken en zelf fouten maken Breintheorie

Hoe ontwikkelt uw kind zich op school Kringactiviteiten, groot en klein Werk- en speellessen Bewegingslessen en buitenspel

Cijferkennis Groep 1 Groep 2 Getallen tot 5 kunnen benoemen

Getalbegrip Groep 1 Groep 2 Begrippen rond hoeveelheden: veel, weinig Begrippen rond hoeveelheden: minder- minste, eentje meer of eentje minder, samen, ongeveer, erbij en eraf, niets, alles, laatste. Begrippen rond de telrij: verder tellen, doortellen, terugtellen, naast, tussenin. Begrippen rond hoeveelheden: evenveel, meer- meeste Begrippen rond getallen: groter, kleiner, grootste, kleinste, gelijk.

Meten Groep 1 Groep 2 Begrippen rond lengte, omtrek en oppervlakte zoals groot, klein, dun Begrippen rond inhoud: vol, leeg, in, uit, veel, meer, minder Begrippen rond gewicht: zwaar-zwaarder-zwaarste, licht-lichter-lichtste, even zwaar-licht. Begrippen rond lengte, omtrek en oppervlakte Begrippen rond inhoud Begrippen rond gewicht Begrippen rond geld Begrip van wat geld, kopen en betalen betekenen.

Meetkunde Groep 1 Meetkundige begrippen: voor, achter, naast, op, in Meetkundige figuren onderscheiden en benoemen zoals cirkel, rechthoek vierkant, driehoek. Tijdsbegrippen: dag, nacht, ochtend, middag, avond, vandaag, gisteren, morgen, lang, kort Kleuren: rood, blauw, geel, groen, zwart, wit.

Meetkunde Groep 2 Meetkundige begrippen: boven, onder, bovenop, tussen, dichtbij, veraf, tegenover, links, rechts, rechtdoor, verder. Figuren die ontstaan uit zon en schaduw. Tijdsbegrippen: dag, nacht, ochtend, middag, avond, vandaag, gisteren, morgen, dagen van de week, weekend, namen van de seizoenen, enkele namen van maanden. Tijdsbeleving en tijdsbesef: lang, kort, even, snel, nu, toen, straks, vroeg, laat. Kleuren: bruin, oranje, paars, roze, grijs. En lichte en donkere varianten. Vouwbegrippen: recht, schuin, dubbel, lijn, hoek, punt, spiegelen.

Lichaams- en ruimtelijke oriëntatie Groep 1 Het kennen van lichaamsdelen De lichaamsdelen kunnen onderscheiden, benoemen en de functies ervan kunnen aangeven. Begrippen: hoofd, gezicht, neus, mond, lippen, tanden, tong, ogen, oren, wangen, haren, nek, keel, schouders, arm, hand, vingers, duim, wijsvinger, middelvinger, ringvinger, pink, buik, navel, rug, been, knie, voet.

Lichaams- en ruimtelijke oriëntatie Groep 2 Begrippen: voorhoofd, wenkbrauwen, wimpers, kin, hals, pols, ellenboog, vuist, nagel, enkel, hiel. Het kennen van houdingen en bewegingen Houdingen en bewegingen kunnen onderscheiden en benoemen. Armen: naar voren, naar achteren, buigen, omhoog, omlaag, over elkaar, opzij, in de zij, op de rug, schouder, hoofd. Benen: naast elkaar, uit elkaar, op een been staan, een voet voor een voet achter, op de knieën, op de hurken. Hoofd: naar voren, voorover, naar achteren, achterover opzij.

Taalvaardigheden Groep 1 Groep 2 Enkelvoudige instructie uitvoeren Eenvoudige vragen kunnen beantwoorden Vragen stellen Navertellen van een verhaaltje Meervoudige instructie uitvoeren Verstaanbaar vertellen Rijmen Klanken onderscheiden Woorden kunnen hakken en plakken Mening geven Weten waar letters voor dienen

Werkjes en hoeken bekijken

Heeft u nog vragen?