Dijkversterking Arcen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Advertisements

Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Informatieavond Kustwerk Katwijk
Bètaprojectweek.  Belanghebbenden Belangen  Fietsers leuke omgeving en veilige weg  Automobilisten brede weg  Voetganger leuke omgeving en veilige.
2 e Ontsluiting Stiphout I pagina 2 e ontsluiting Stiphout Aanleiding De Dorpsstraat is momenteel de enige weg waarmee de kern Stiphout ontsloten.
Informatiebijeenkomst Direct omwonenden kruising Landlustweg, Hoogewaard en Gnephoek 20 juni 2011 Máximabrug 1/25.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Deltabeslissing.
Ombouw Amstelveenlijn
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
Waterschap Rivierenland: Dijkversterking Schoonhovenseveer – Langerak (SLA) Informatieavond 4 juni 2014.
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein?
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Agenda informatieavond
Avondprogramma Inloop met koffie 19.30Welkom 19.35Film “Wonen en werken aan IJsseldijk” 19.40Persoonlijk woord Toon van der Klugt 20.00Informatiemarkt.
Dijkverbeteringsproject Grubbenvorst Informatieavond 15 februari 2016.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Texel veilig voorbereid op overstromingen. Wat voor keringen zijn er op Texel? Hoe werkt meerlaagse veiligheid? Doorbraak bij de Eendrachtspolder in ’53;
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Informatieavond Zijlkwartier Maatregelen ter verbetering van de waterhuishouding.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
HWBP en de nieuwe normen Richard Jorissen/Erik Kraaij Regiosessie nieuwe normen juni 2015.
Presentatie dijkversterkingen Kruiningen- en Zimmermanpolder.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Aansluiting A9 Heiloo De Nieuwe Strandwal Informatieavond de Cultuurkoepel Heiloo Adrie van Hoekelen, projectmanager 30 november 2015.
Ervaringen Rivierenland bij HWBP koploperproject Gorinchem- Waaardenburg (GoWa) Presentatie vakdag Veiligheidsanalyse en versterkingsopgave Martin Groenewoud.
Aanpak Zwartemeerdijk aanscherping versterkingsopgave Jes Kaihatu, beleidsadviseur waterkeringen Waterschap Zuiderzeeland.
Millingerwaard en Waalwaard Verplaatsing De Beijer Commissie Ruimtelijke Ordening en Water 9 januari 2013 Patricia van Eijndthoven / Jan van Dooren Projectleiders.
Informatieavond Planontwikkeling “Hoogh Gullepe” Terrein voormalig Dr. Ackenshuis Woensdag 23 januari.
Participatief traject Veldinstallaties Zonnepanelen Presentatie Beeldvormende Raad, 16 april 2015.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Uitbreiding begraafplaats Domburg 1 september 2015.
Informatiebijeenkomst Dijkversterking Vianen
Werkzaamheden aan Geepstraat Steurweg, Makreel-straat, Spieringstraat
KBG – Slikpolder 24 NOVEMBER
Informatiebijeenkomst GOL
Inkoper: strategische schakel succesvolle marktsamenwerking
PROJECTEN IN HET BARGERVEEN
KBG Slikpolder overleg Kansrijke Alternatieven 25 januari 2017
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Dijkversterking Den Oever Commissie water en wegen 1 juni 2016
Gemeente Venlo en dijkversterking

Dijkverbetering Oude Rijn zuidzijde
Pak uw telefoon en ga naar:
Waterveiligheid.
Oeververvanging, waarom?
Van 1920 naar heden naar …. Richard Jorissen
Bergse Linker Rottekade
Grond in Ruimte voor de Rivier Actief Bodembeheer ?
Dorpsraad Arcen & Stichting bewoners aan de Maas
Omgevingswerkgroep Meer Maas Meer Venlo
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Lage Bergse Bos
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Lage Bergse Bos
Project Luchtruimherziening
Voorbereiding locatie FrieslandCampina Bedum op toekomstige uitbreiding 19 april 2018.
Parkeren in Arcen Foto: Loek Backes.
Werkbezoek aan Arcen “Grote” projecten in Arcen Parkeren
17 september 2018 Duurzame energie
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Rottekade
Informatie bijeenkomst
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Herinrichting Barchemse Veengoot en Nieuwe beek
Nieuwe inrichting Rottegebied Kop van Oude Noorden terugkoppeling bewoners 14 februari
Transcript van de presentatie:

Dijkversterking Arcen 17 mei 2017 Met de omgeving, voor de omgeving

Inhoud Waarom dijkversterking? Een brede blik voor een mooi en veilig Maasdal Proces en planning Participatie Toelichting techniek Afronding

Waarom dijkversterking?

Opgave Als gevolg van de nieuwe normering moet een ophoging plaats vinden Deze ophoging bestaat uit: Achterstand vanuit de oude norm: 0,5 - 1,0 meter Klimaatverandering : 0,5 meter Onzekerheden: 0,2 - 0,6 meter Daarnaast ook een stuk breder. Nieuwe dijk Oude dijk

Een brede blik voor een mooi en veilig Maasdal Wij werken aan dijken die goed kunnen worden ingepast in het landschap. Dit betekent: Samenwerken met de omgeving Ook rivierverruimende maatregelen worden beschouwd. Mogelijkheid van innovatieve oplossingen bekijken Brede afweging bij uiteindelijke keuze

Proces en planning VERKENNINGSFASE – 2016/2017 Inventariseren, mogelijke oplossingsrichtingen Start (veld)onderzoeken Vaststellen voorkeursalternatief PLANUITWERKINGSFASE – 2017/2018 Uitwerken voorkeursalternatief Procedure, zienswijze Start grondverwerving Start aanbesteding REALISATIEFASE – vanaf 2019

Proces en planning Voorkeursalternatief Wat wordt vastgesteld bij keuze voorkeursalternatief? Tracé Type waterkering Groene dijk Vaste keermuur Niet-permanent aanwezige constructie Extra maatregelen (zoals voorlandverbetering e.d.)

Proces en planning Planning Streven om (voor een aantal dijktrajecten) het voorkeursalternatief gereed te hebben voor de zomer Besluitvorming door de stuurgroep na de zomer Indien nodig ontwerpwerkzaamheden na de zomer Complexiteit bepaalt tempo

Participatie Samen met de omgeving: informatieavonden omgevingswerkgroepen ontwerp-ateliers ad hoc bijeenkomsten of bezoek ad hoc

Participatie Ontwerpateliers Voor welke ontwerpopgaven? complex: allerlei functies, waarden en belangen lopen door elkaar; nog creativiteit en informatie nodig om verschillende oplossingsrichtingen te kunnen uitwerken en wegen Tenminste 2 ontwerp-ateliers: Tracé ter hoogte van kasteeltuinen Maasstraat (+ eventueel Schans) Tracé ten noorden van Arcen

Arcen Zuid Participatie Ontwerpateliers Ontwerpopgave: Ontwerpatelier met Limburgs Landschap, Gemeente en Waterschap Integrale oplossing beekherstel en ecologie; vistrap meenemen Dwarsdoorsneden om ruimtebeslag beter in beeld te krijgen Rijksmonumenten  consequenties en voorwaarden

Arcen Midden Participatie Ontwerpateliers Ontwerpopgave: Ontwerpateliers Maasstraat (en eventueel Schans, Raadhuisplein) Type kering van belang om VKA te kunnen kiezen Vraagstuk betrouwbaarheid van sluiting i.r.t. verschillende typen keringen Architectonische oplossingen

Arcen Noord Participatie Ontwerpateliers Ontwerpopgave: Tracékeuze Maatwerkbescherming ‘eiland van Hertog Jan’ Ontwerpopgave: Tracékeuze Rivierkundig effect Impact op woningen noordzijde Maasstraat Landschappelijke inpassing Aansluiting hoge grond Maatwerkbescherming ‘eiland van Hertog Jan’: Overstromingsfrequenties Gevolgen voor bedrijfsvoering Bereikbaarheid Kostenbatenanalyse

Techniek Signaleringswaarde en ondergrens Hoe is de norm bepaald? Categorieën waterkeringen Faalkansmechanisme “niet sluiten” Kostenraming oplossingsrichtingen

Techniek Signaleringswaarde en Ondergrens

Techniek Hoe is de norm bepaald? Beschermingsniveau berekend om: Basisbescherming te bieden; Gebieden met hoge economische waarde extra te beschermen Voor de HWBP project in Arcen betekent dit: Signaleringswaarde: 1/300e Ondergrens: 1/100e Ontwerpen op ondergrens over 50 of 100 jaar.

Techniek Categorieën waterkeringen Permanente waterkeringen Zonder zichtbehoud Met zichtbehoud Niet permanent gesloten waterkeringen Zelfsluitend Niet-zelfsluitend Permanent aanwezig op locatie Niet permanent aanwezig op locatie

Techniek Faalmechanisme “niet sluiten” Type waterkering Faalmechanisme Dijk Overloop en golfoverslag Opbarsten en piping Macrostabiliteit Beschadiging bekleding en erosie Kunstwerk Niet sluiten Piping Constructief falen

Techniek Kostenvergelijk verschillende oplossingen Type waterkering Indicatie kosten Keermuur Goedkoopste (referentie) Glazen kering 1,5 a 2x zo duur Niet permanent gesloten > 3x zo duur

Afronding Nu bezig met grondonderzoek, peilbuizen Binnenkort start ontwerpateliers Verslagen zijn op website te lezen dijkversterking@waterschaplimburg.nl 077 - 38 91 111