Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Inleiding Herman Geenen
Advertisements

VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs. vmbohavovwo.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?
Administratie Administratie Handel & Administratie
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
VMBO OP DE RGO RGO Middelharnis.
Regionale bijeenkomsten
Instroom klas 3 vmbo.
OUDERAVOND KLAS 2 Nordwin College Buitenpost 9 maart 2015.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Ouderavond klas 2 3 september Programma voor vanavond: Ontvangst door Dhr D. van Tuinen afdelingsleider Vakcollege LOB-informatie van de decaan.
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
. Ouderavond 2e klas schooljaar
MAVO VMBO OP DE RGO.
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
HAARLEM COLLEGE BB / KB Media & Vormgeving Techniek & Energie Podium &
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
VMBO OP DE RGO. LEERWEGEN IN HET VMBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemende leerweg (mavo) Theoretische leerweg ( mavo)
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
VOORLICHTING VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS.
Bkt1. b2 Programma vanavond Programma keuzebegeleiding Hoe ziet het vmbo eruit? Wat biedt het Etty Hillesum Lyceum? Hoe gaan wij naar een juiste keuze?
Intersectoraal VMBO en decanaat
OP WEG NAAR KLAS 3 Informatieavond ouders en leerlingen leerjaar 2
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Programma vanavond Programma keuzebegeleiding Hoe ziet het vmbo eruit?
Januari 2017.
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Programma Vmbo Kb (vestiging Oosterhout) Mavo+ (vestiging Fabritius)
Naar het Voortgezet Onderwijs in Enschede
VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
VAN DE BASISSCHOOL NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Op weg naar je eigen talent
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
VAKKENPAKKET EN KEUZEVAKKEN D&P KLAS 2 7 DECEMBER 2017
Profiel: Bouwen, Wonen & Interieur
Bovenbouw 27 november 2017.
Volop keus, durf te kiezen
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Volop keus, durf te kiezen
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
PENTA College CSG Hoogvliet
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Op weg naar je eigen talent
Economie en ondernemen
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Transcript van de presentatie:

Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs Sterren College MAVO, GL, B/K, LWOO Ontwerp definitieve versie Datum: 17 mei 2016

De ontwerpgroep heeft rekening gehouden met: De strategische positionering van de school De aansluiting vmbo-mbo De aansluiting bij de kansen op de regionale arbeidsmarkt

Diploma’s BBL/KBL leerlingen van het Sterren College behalen één van de volgende diploma’s: Bouwen, Wonen & Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij & Recreatie

STERREN COLLEGE Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 4.2 De beroepsgerichte vakken worden aangeboden in beroepswerelden. Deze beroepswerelden: zijn voor de leerling herkenbaar en concreet. zijn een realistische oriëntatie op de wereld van werk en beroep. bieden goede aansluiting op het mbo. VERDIEPEN 4.1 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 3.1 2.4 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerlingen maken een start met het beroepsgerichte programma in periode 2.3. De eerste module wordt uitgesmeerd over 2 perioden, namelijk 2.3 en 2.4. Alle leerlingen oriënteren zich breed aan de hand van de verschillende profielmodulen. Ze volgen drie verschillende profielmodules van de 5 profielen gedurende periode 2.3 t/m 3.2. Het keuzemoment voor deze profielmodules vindt plaats in periode 2.2. Leerlingen kiezen twee profielmodules, profielmodule ‘commercieel’ van profiel E&O is verplicht. Omdat het Sterren College de 21ste eeuwse vaardigheden hoog in het vaandel heeft, volgen alle leerlingen verplicht profielmodule ‘commercieel’. PROFILEREN 4.3 4.2 VERDIEPEN 4.1 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Nadat leerlingen in periode 2.3 t/m 3.2 drie profielmodules gevolgd hebben (verkennen), kiezen zij definitief voor een profiel (verdiepen). Vanaf periode 3.3 volgen leerlingen de overige 3 profielmodulen van het gekozen profiel. De 2 profielmodulen uit de andere profielen die de leerling gevolgd heeft, worden nu keuzevakken. PROFILEREN 4.3 4.2 VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering Groene vormgeving en verkoop Logistiek Mens en omgeving Recreatie 3.4 Design en decoratie Tussen productie en verkoop Secretarieel Mens en activiteit Bakkerij 3.3 Bouwproces en -voorbereiding Groene productie Administratie Mens en zorg Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

STERREN COLLEGE Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking Werk in tuin en landschap Bloemwerk Presentatie en styling Schoonheids- behandeling haar en gezicht Sport en bewegen De bijzondere keuken 4.2 Meubelmaken Het houden van dieren Ondernemen (Re)creatieve activiteiten Brood- en banket- specialisatie Metselen* specialisatie Gastheer- VERDIEPEN 4.1 In de overige twee perioden volgen de leerlingen nog 2 keuzevakken. Leerlingen volgen in zowel periode 4.2 als 4.3 twee keuzevakken binnen het profiel waarin zij hun diploma behalen. 3.4 3.3 VERKENNEN 3.2 3.1 2.4 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie STERREN COLLEGE DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking Werk in tuin en landschap Bloemwerk Presentatie en styling Schoonheids- behandeling haar en gezicht Sport en bewegen De bijzondere keuken 4.2 Meubelmaken Het houden van dieren Ondernemen (Re)creatieve activiteiten Brood- en banket- specialisatie Metselen* specialisatie Gastheer- VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering Groene vormgeving en verkoop Logistiek Mens en omgeving Recreatie 3.4 Design en decoratie Tussen productie en verkoop Secretarieel Mens en activiteit Bakkerij 3.3 Bouwproces en -voorbereiding Groene productie Administratie Mens en zorg Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 3.1 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en gezondheid Keuken 2.4 Hout en meubel- verbindingen Vergroening stedelijke omgeving Commercieel Mens en activiteit Keuken 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Onderbouw Per uitstroomvariant worden 2 kleine projecten georganiseerd die de leerlingen in periode 2.1 en 2.2 uitvoeren. Dit geeft hen de mogelijkheid in periode 2.3 een bewuste keuze te maken voor het laten vallen van 2 uitstroomvarianten en te kiezen voor route A, B of C. In totaal zijn er 10 kleine projecten ontwikkeld die als carrousel worden aangeboden.

Keuze voor routes Leerlingen hebben in periode 3.3 zelf invloed op hoe hun leerroute er uit ziet als ze hun profiel met bijbehorende keuzevakken kiezen. Hoe kan een volledige leerroute van een leerling eruit zien? Hier volgende enkele voorbeelden.

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerling A: is van de ‘dingen’ maken DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Constructieve aansluiting en afwerking 4.2 Meubelmaken VERDIEPEN 4.1 Bouwen vanaf de fundering 3.4 Design en decoratie 3.3 Bouwproces en -voorbereiding VERKENNEN 3.2 Commercieel 3.1 Vergroening stedelijke omgeving 2.4 Hout en meubel- verbindingen 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerling B: wil iets met mensen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Sport en bewegen 4.2 (Re)creatieve activiteiten VERDIEPEN 4.1 Mens en omgeving 3.4 Mens en activiteit 3.3 Mens en zorg VERKENNEN 3.2 Keuken 3.1 Mens en gezondheid 2.4 Commercieel 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerling C: wil iets met recreatie en voeding DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 De bijzondere keuken 4.2 Brood- en banket- specialisatie VERDIEPEN 4.1 Recreatie 3.4 Bakkerij 3.3 Gastheer- schap VERKENNEN 3.2 Keuken 3.1 Mens en gezondheid 2.4 Commercieel 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerling D: wil iets met ondernemen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Presentatie en styling 4.2 Ondernemen VERDIEPEN 4.1 Magazijn 3.4 Secretarieel 3.3 Administratie VERKENNEN 3.2 Mens en gezondheid 3.1 Commercieel 2.4 Vergroening stedelijke omgeving 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw

Bouwen, Wonen en Interieur Horeca, Bakkerij en Recreatie Leerling E: wil iets met milieubewust ondernemen DIPLOMA’S Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg en Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie Bouwen, Wonen en Interieur Groen Economie & Ondernemen Zorg & Welzijn Horeca, Bakkerij en Recreatie PROFILEREN 4.3 Bloemwerk 4.2 Het houden van dieren VERDIEPEN 4.1 Groene vormgeving en verkoop 3.4 Tussen productie en verkoop 3.3 Groene productie VERKENNEN 3.2 Commercieel 3.1 Vergroening stedelijke omgeving 2.4 Hout en meubel- verbindingen 2.3 1.1 T/M 2.2 Onderbouw