PO Periodieke functies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Advertisements

College 7: Stemvorming en Geluid
Newton - VWO Golven Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Geluidsgolven Periodieke verschijnselen.
Aard van de prikkel: geluid
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Boventoonzang.
Fonetiek de studie van spraak (en zang) Gerrit Bloothooft
Fonetiek de studie van spraak (hoofdstuk 4) Gerrit Bloothooft
Spraakakoestiek Gerrit Bloothooft.
Gerrit Bloothooft Universiteit Utrecht
Klinkerverstaanbaarheid
Vibrato. Wat is vibrato Regelmatige modulatie (verandering) van de toonhoogte en luidheid Ongeveer 6 cycli per seconde.
De zangersformant.
Waarneming.
Geluid Biologie 3ASO-3TSO.
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Deel 2: het oor.
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
8C120 Inleiding Meten en Modelleren 8C120 Prof.dr.ir. Bart ter Haar Romeny Faculteit Biomedische Technologie Biomedische Beeld Analyse
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Natuurkunde overal 2HA en 2VWO
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Samenstellen van trillingen
Toonhoogte en frequentie
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Les 5. Resultaat: In de akoestiek staat deze vergelijking bekend als de hoorn- vergelijking van Webster. In ons geval is σ(x) het plaatsafhankelijke doorsnede.
Newton - HAVO Trillingen Samenvatting.
Herman Gorter arbeidshygiënist/ veiligheidskundige
Geluid Een beknopt overzicht.
Oefeningen Akoestische grondslagen en Sonologische analyse Dr
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
Notenschrift test jezelf
Trillingstijd en frequentie bepalen uit een oscilloscoopbeeld
Paragraaf Modulatie.
Zingen met boventonen en resonantie
Geluid.
Samenvatting.
Samenvatting.
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
Gitaar 1 Akkoorden, 2 tonen, 3 melodie als tab+noten 4 melodie als tab, 5 pentatonische toonladder.
Notenschrift Hoe lees je noten? Hoe speel je noten op een piano of klokkenspel. Dit leren wij met het Formative Assessment programma. FAP.
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
G E L U I D.
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Hoofdstuk 2 Golven.
Meten & Meetkunde Les 2: Tijd
Frequentie en trillingstijd
Mechanische trillingen
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Frequentie en trillingstijd
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
Geluid Test jezelf.
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
vwo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Transcript van de presentatie:

PO Periodieke functies Periode 4, Les 4

Octaaf A = 440 Hz dus 440 trillingen per seconde A* = 880 Hz (1 octaaf hoger) Wat zijn de frequenties van alle tussenliggende noten? Reken uit met je grm (gebruik TABLE)

Welke toon is dit? miliseconde Lees de periode zo precies mogelijk af (reken om naar seconden) 2. Bereken de frequentie 3. Bepaal de toon 1) 5 periodes = 8,5 milisec dus 1 periode =8,5: 5 = 1,7 milisec = 0,0017 sec 2) Frequentie = 1: 0,0017 = 588 Hz 3) Bepaal de toon

Akkoord = meerdere tonen tegelijk Geen zuivere sinusoïde (= sinusgrafiek) meer

Timbre = klankkleur A op piano klinkt anders dan A op saxofoon Dit komt omdat: A = 440 Hz + boventonen (meestal veelvouden van 440 Hz, dus 880Hz, 1320 Hz) Boventonen op piano hebben andere amplitude (geluidssterkte) dan boventonen op saxofoon, dus de toon klinkt anders. (heeft ander timbre) Spectrum geeft de frequentie en sterkte van de boventonen weer (de pieken zijn de formanten)

STEM Als we praten, brengen we lucht in trilling De klinkers a, e, i, o, u kun je op verschillende toonhoogten uitspreken, toch kun je ze herkennen. https://www.youtube.com/watch?v=zHSTM839m88 https://www.youtube.com/watch?v=5nOx089_pUI Ze hebben ieder een eigen klankkleur Hersenen (of computer) herkennen het spectrum van boventonen

LET OP Opdrachten STEM maak je op WERK 4. Maak gebruik van de gegeven tabel, NIET gebruik deze link (die linkt door naar Engels klinkers) Inleveren PO 1 spreadsheet per groep Per mail naar maschaschouwenaars@ijburgcollege.nl Deadline: donderdag 20 april