Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Maatschappelijke participatie
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Leren = Concentreren I II III.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Herkennen laaggeletterdheid
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Laaggeletterden herkennen en dan?
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Laaggeletterdheid in de zorg
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Welkom op de informatieavond
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Meer voorlezen, beter in taal
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Presentatie Laaggeletterdheid Project Lang zullen ze lezen Inge Schouwink BWI Het Palet Schijndel Schijndel, 2 februari 2009.
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
<plaats en datum>
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Digitale VDAB profielen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Stoornis/beperkingen Eetstoornissen en obesitas: Les 2
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen
S/k/l interviewen.
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 4
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Informatie ochtend groep Informatieavond groep
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Lezen samenvatten.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Aanpak van laaggeletterdheid
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Laaggeletterdheid in Nederland
Interview verslag schrijven
<plaats en datum>
Informatieavond groep 5-6
E health, Domotica en E-learning
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Laaggeletterden, migranten & De apotheek
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Allerlei opdrachten uit het huiswerk met verhoudingstabellen
Bereslim verbinden aan boeken
Cliëntenraad als aanjager van cliëntenparticipatie
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3 Sociaal werk 2 Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3

Vorige keer… Seksuele stoornissen en genderdysforie Eetstoornissen en obesitas

Vandaag… Laaggeletterdheid…

Laaggeletterdheid in NL. Maar liefst 2,5 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven, en/of rekenen. In de leeftijdsgroep tussen de 16 en 65 jaar gaat het om 1,3 miljoen Nederlanders die moeite hebben met taal. In tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken is tweederde van deze mensen van Nederlandse afkomst.

Wat is laaggeletterdheid? Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3.

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met: Formulieren invullen (zorgtoeslag, belasting, etc.) Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer Voorlezen aan (klein)kinderen Pinnen en digitaal betalen Werken met de computer, solliciteren Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Gevolgen van laaggeletterdheid Schaamte, onbegrip en voor dagelijkse bezigheden afhankelijk zijn van anderen. Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen. Wanneer je informatie niet goed begrijpt, is de kans groot dat je minder zelfredzaam, minder sociaal actief en minder gezond bent dan geletterde mensen. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan en je hebt minder grip op je geldzaken en gezondheid.

Lees het volgende artikel… https://www.lezenenschrijven.nl/uploads/editor/052017_Signaleren_ laaggeletterdheid_door_sociale_%28wijk%29teams.pdf

Wat doet de overheid… https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/laaggeletterdheid/inhoud /aanpak-laaggeletterdheid

Lees blz 157… Beantwoord de Dilemma’s..

Lees de verdieping op blz 158 t/m 160 Maak een korte samenvatting van het probleem, signalen en de interventies. Min. 1 a4.