Taalgeschiedenis 2016-2017 cw 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GESCHIEDENIS VAN HET NEDERLANDS
Advertisements

Karel en grote problemen
Verdeel het woord in lettergrepen
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
D E ZAAK V.. Bronnenmateriaal Handschrift In de vorm van een ‘codex’ Overlevering Middelnederlandse literatuur.
7 februari: Boekenmarkt door IAM Core (10 % korting op de boeken voor leden van de vereniging) NB: je kunt ter plekke lid worden.
Literatuur, hoofdstuk 1 Opdrachten.
Europa wordt christelijk
Geschiedenis van het Nederlands
Leerlijnen in relatie met de methode
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
MET GRAMMATICA MEER SNAPPEN! O O O, WAAROM TOCH?.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Van ‘wuh’ naar ‘alles goed?’
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Samenvatting Havo 5.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Geschiedenis van het Nederlands
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Onderwijsassistent Leerjaar 1 Periode 3, les 8 en 9
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Op zoek naar Mariken van Nieumeghen
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Het belang van voorlezen
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
College 3 TAALGESCHIEDENIS Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 1 en Je maakt kennis met de klanken van het gesproken.
College 4 TAALGESCHIEDENIS Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Werkwoordspelling -d of –t?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Centraal Examen Nederlands
Zondag 9 november 2014  Hoe kan ik God leren kennen? artikel 2 NGB Huiswerkopdracht :vandaag lezen van Hosea - Ps Job 38 en 39 Lucas 15, gelijkenis.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Lees verder op de volgende dia
Spelling & Dyslexie 2 week
Semantiek
De vraag is je beste vriend
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Monniken en ridders 5.1 Leenheren en leenmannen
VWO 5 Middeleeuwen – les 2 SCHM.
Taalgeschiedenis dt jaar 1, , periode 3
S/k/l interviewen.
Sporen van Gods karakter
College 5 Taalgeschiedenis
Instructie geven en uitvoeren
Vwo 6 – week
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Digi(bord)boek project <titel project>
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Johannes (1) WELKOM 1.
Taalgeschiedenis.
Kenmerk 6 & 7 De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 17: Het Romeinse Rijk valt uiteen.
Informatieve teksten, interviewverslag
Hoe herkennen mensen klanken?
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Les 3: regels en afspraken met de klas
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Kritiek geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

Taalgeschiedenis 2016-2017 cw 4

Doelen 1. Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 2 en 3. 2. Je maakt kennis met de klanken van het gesproken Middelnederlands. 3. Je maakt kennis met klankveranderingen: vocalisering, apocope, procope, fronting, deletie, diftongering, vocaalreductie, voicing en assimilatie. 4. Je kent het begrip lexicale diffusie.

terugblik colleges/theorie Geef in tweetallen antwoord op de vragen op de volgende sheet. Je kunt gebruik maken van de theorie (m.n. De Vries 2007) om de vragen te beantwoorden.

vragen terugblik Wie zorgde er in 58 v.C. voor welke taalveranderingen? Welke Ingweoonse* taalverschijnselen zijn nog zichtbaar in het Engels en het Nederlands? (± 400 n.C.) Wat is precies ‘Diets’ en wat heeft dat te maken met de ‘romaniseringsbeweging’? *Ingweonen zijn Noordzeegermanen .

Bespreking Julius Ceasar  Gallo-Romeinse cultuur/invloed Vulgair-Latijn in Germaans gebied Meervoud op –s; pers.vnw. beginnen met h-; verlenging klinker na verdwijnen –n- tussen een klinker en de medeklinkers f, s, th > zie De Vries 2007, p. 47 reader Diets = ‘volks’/volkstaal’ - nieuwe naam Germaanse volkstaal na romaniseringsbeweging en ontstaan ‘Franken’ met Frankisch (Romaanse taal) – 7e eeuw > zie ook kaartje p. 50 reader

begrippen college 3 klankveranderingen Vocalisering ■ Apocope Fronting ■ Procope ■ Deletie ■ Assimilatie Diftongering ■ Vocaalreductie ■ Voicing Lexicale diffusie

1. Magnes die es sonder waen 2. Alse een isermal ghedaen. 3 1. Magnes die es sonder waen 2. Alse een isermal ghedaen. 3. Sine nature es sulc ghemecket, 4. Dat hi iser na hem trecket, 5. Eist datter gheen seilsteen ne si. 6. Mar esser die seilsteen bi, 7. So segghemen dat hijs niet ne doet. 8. Ter toverien es hi goet, 9. Ende oec hevet hi ene cracht 10. Diemen over wonder acht. 11. Want wie hem dies ontsiet te vele, 12. Dat sijn wijf met andren spele, 13. Hi sal legghen dien magnet 14. Onder hare hovet onghelet, 15. Alsi slapende leghet sachte. 16. Es soe van reinen ghedachte, 17. Soe sal slapende als ende als 18. Haren man nemen omden hals. 19. Die onghetrouwe sal met allen 20. Neder vanden bedde vallen. Luister! Waar gaat dit over?

http://www.vogala.org/

Klankveranderingen Tekstmateriaal college 3 Uit tekst 2 (Hebban Olla Vogala) en tekst 3 (Karel ende Elegast). Welke klankverandering vindt er plaats in de volgende woordparen? hebban – hebben (tekst 2) hic – ik (tekst 2) sine tale – zijn taal (tekst 3, regel 3)

Klankveranderingen Tekstmateriaal college 2 Kijk opnieu (Karel ende Welke klan kverandering vindt er plaats in de volgende woordparen? hebban – hebben = vocaalreductie hic – ik (tekst 2) = procope sine tale – zijn taal = diftongering + apocope NB: procope = wegstoting klank (vocaal of consonant) aan begin woord, niet alleen beperkt tot /h/.

hand-out klankveranderingen (boekje collegemateriaal p. 19 +20) ONL MNL vocalisering cold coud fronting moes muus vocaalreductie hebban hebben voicing findan vindan velarisatie: [ft]  [xt] kraft kracht

hand-out klankveranderingen (boekje collegemateriaal p. 19 +20) MNL NNL diftongering muus muis assimilatie veemnoot veennoot > vennoot apocope tonge tong procope huus uus deletie weder weer

Van den vos reynaerde 'Ik zou een ander niet aanraden om dit boek te lezen, omdat sommige dingen in het verhaal heel vies besproken worden. Bijvoorbeeld als Bruun vastzit in de boomstam en hij zich losrukt en daarmee zijn oor en stukken huid eraf trekt. Dat wordt zo smerig omschreven, niet echt prettig om te lezen. Verder eindigt het verhaal gewoon onbevredigend.' T ess, 4 vwo, op: www.scholieren.com

Luister en lees mee Beluister het fragment van Van den vos Reynaerde (Willem die Madocke maecte, ± 1260) en lees mee. Noteer in drietallen: a. Drie zaken die afwijken van het Oudnederlands. b. Drie zaken die afwijken van het Nieuwnederlands. NB: laat de spelling buiten beschouwing. geluidsfragment Reynaerde

lexicale diffusie & klankwet Lexicale diffusie = niet alle woorden veranderen tegelijk Voorbeeld: - broeder > broer - vader > vaar (deels doorgezet) - moeder > moer (deels, ook met betekenisverandering) - hoeder > *hoer Echter: klankveranderingen in groot aantal woorden met systematisch karakter? dan klankwet

lexicale diffusie & klankwet Moer:

Voorbereiding volgend college Bestuderen: Zie modulewijzer + hand-out klankverschijnselen Doen: Opdracht ‘Geïntegreerde Taalbank’ http://gtb.inl.nl/

startscherm

zoekscherm

opdracht geïntegreerde taalbank Noteer hoe de volgende woorden uit Karel ende Elegast (Middelnederlands) zich hebben ontwikkeld: - gezelschap - koning - maagd (Zie aanvullende vragen) Benoem klankveranderingen waar mogelijk met behulp van de hand-out. Inventariseer welke taalkundige informatie de Geïntegreerde Taalbank geeft over een gevonden trefwoord.

Doelen 1. Je herhaalt enkele punten van de theorie van week 2 en 3. 2. Je maakt kennis met de klanken van het gesproken Middelnederlands. 3. Je maakt kennis met klankveranderingen: vocalisering, apocope, procope, fronting, deletie, diftongering, vocaalreductie, voicing en assimilatie. 4. Je kent het begrip lexicale diffusie.

Vragen?