Paragraaf 13.5 De wereld na 1989.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5: Het einde van de Koude oorlog
Advertisements

KA 46 De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.
Historisch overzicht paragraaf 6.1
Tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
IJzeren gordijn gaat open
Hoofdstuk 5.
Europa Onderdeel 1 - §1 Europa verandert. Wat gaan we doen? Zie studiewijzer 4 paragrafen behandelen Aan het einde een toets Regels in de klas.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
P 2.2 Water en land in Israël
Op weg naar het einde.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Confrontatie Paragraaf 5.2.
Einde van de koude oorlog Paragraaf 4. Steeds betere relatie oost en west Dankzij concessies van de SU : Eind 1989: Gorbatsjov liet toe dat er in veel.
Oprichting en optreden van de VN
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Tijd van televisie en computer
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Tijd van televisie en computer
Koude Oorlog Ine Megens/ Eigentijdse Geschiedenis RUG
De Koude Oorlog ?.
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
Les 4 - Par 2, Duitsland verdeeld in de Koude Oorlog
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Agenda: Strip Huiswerk Oriëntatieopdrachten Hoe kwamen de bondgenoten.
De wereld in blokken Martijn, luuk & daan.
Hoofdstuk 9 Grenzen en conflicten in Rusland.
Paragraaf 1 Einde van Koude Oorlog
Eindexamen 2016 Oriëntatie kennis en historisch besef:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Conflicten en oorlogen
Einde van de Koude Oorlog Oorzaken en gevolgen.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
De Koude Oorlog
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Vragen filmpjes Duitsland. Deel 1: keizerrijk en Weltpolitik 1 Waardoor liep het machtsevenwicht door het ontstaan van het Duitse keizerrijk op politiek,
Tijd van televisie en computer 1950 – nu
De Europese eenwording
Israël en het Midden-Oosten
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Paragraaf 13.2 Een welvarend westen.
Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld
Paragraaf 13.1 Oost en West.
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Dide Breuer.
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
3.2 Duitsland verdeeld tijdens de Koude Oorlog
H13.5/13.6 Postmoderne wereld Televisie en computer.
Context 3: Koude Oorlog Les 9 – Einde Koude Oorlog.
Kapitalisme  Communisme
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
De koude oorlog.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Blok 3 Vrede in zicht? Deelvraag:
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
De koude oorlog.
Context 3: Koude Oorlog Les 6 – Afrika.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten HAVO
Hoofdstuk 13 De wereld na 1945 Paragraaf 1 Oost en West.
Het hoe en wat nu? Groot onderhoud historische contexten VWO
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 13.5 De wereld na 1989

Kenmerkend aspect Niet specifiek één van hoofdstuk 13; Met name ‘De verdeling van de wereld in twee ideologische blokken in de greep van een wapenwedloop en de daaruit voortvloeiende dreiging van een atoomoorlog.’  EINDE VAN DE KOUDE OORLOG ‘De toenemende westerse welvaart die vanaf de jaren zestig van de 20e eeuw aanleiding gaf tot sociaal-culturele veranderingsprocessen’ ‘De ontwikkeling van pluriforme en multiculturele samenlevingen’

Val van het communisme Gorbatsjov: nieuwe leider (1985) in de Sovjetunie Structurele problemen in de SU = Falende economie (ontbreken van een consumptie industrie, tekorten aan consumptiegoederen) Star communistisch systeem Oplossing? Glasnost (openheid, waaronder in de pers) & Perestrojka (economische hervormingen / meer markteconomie)

Onbedoelde gevolgen van glasnost en perestojka = Wantrouwen in het communistisch systeem groeide juist (eenpartijstelsel, communistische ideologie = niet geloofwaardig) Verzet in Oostblok (gedachte was SU met nieuwe politiek grijpt toch niet in) VAL VAN DE MUUR (1989) Val van de Sovjetunie (Sovjetrepublieken komen in opstand, het systeem wankelt, bijna burgeroorlog, ontmanteling van de Sovjetunie) (1991)  VAL VAN HET COMMUNISME  KOUDE OORLOG VOORBIJ http://www.schooltv.nl/video/andere-tijden-in-de-klas-de-trein-naar-de-vrijheid/#q=berlijnse%20muur http://nos.nl/video/691809-terugblik-val-berlijnse-muur-in-1989.html

Examenvraag Gebruik de bron in de volgende dia In de foto van Checkpoint Charlie kun je een kenmerkend aspect van de tweede helft van de twintigste eeuw herkennen. 3p Noem dat aspect en leg uit waaraan je het in de foto herkent.

Bron Foto uit oktober 1961 van de grensovergang Checkpoint Charlie in Berlijn Toelichting Op het bord rechts staat in vier talen: "U verlaat nu de Amerikaanse sector". Op de achtergrond Russische tanks, op de voorgrond Amerikaanse. Duitsland valt na de Tweede Wereldoorlog uiteen in twee delen, het communistische Oost-Duitsland en het kapitalistische West-Duitsland. In de nacht van 12 op 13 augustus 1961 laat de Oost-Duitse regering de "Berlijnse Muur" bouwen, waardoor het niet langer mogelijk is de grens tussen beide Duitslanden over te steken. Er blijven slechts een paar grensovergangen bestaan, waaronder Checkpoint (controlepunt) Charlie.

Antwoord examenvraag maximumscore 3 Voorbeeld van een juist antwoord is: • Het kenmerkende aspect is “de Koude Oorlog/de verdeling van de wereld in twee ideologische blokken” (of een omschrijving daarvan) 1 • De Koude Oorlog is in de foto te herkennen aan (één van de volgende): 2 − het bord “U verlaat nu de Amerikaanse sector”, want dat laat zien dat Berlijn verdeeld is in zones, die ieder bij een ideologisch blok horen. − aan de dreiging die uitgaat van de tegenover elkaar opgestelde tanks van beide partijen, want die laat de (politieke en militaire) spanning/de wapenwedloop tussen beide blokken zien. Opmerking Alleen als de verwijzing naar de foto voorzien is van een juiste uitleg mogen twee scorepunten worden toegekend.

Fukuyama & Huntington: nieuwe wereldorde?

Nieuwe spanningen: vanaf +/- 11 september 2001 http://nos.nl/video/268658-nos-begint-met-uitzending-911.html Angst voor de radicale islam Achtergrond: Spanningen tussen christelijke en islamitische wereld hebben een lange geschiedenis (bijv. kruistochten van de christenen, Europese staten vs Ottomaanse rijk en verzet westerse kolonisatie) 20e en 21e eeuwse impulsen: Stichting van de staat Israël in 1948: voortdurende conflicten tussen Palestijnse gebieden en Israël. Joden vanaf 19e eeuw onder invloed van nationalisme: streven naar een eigen staat in oorspronkelijk land (deze vorm van nationalisme heet zionisme). Sommigen immigreren naar Palestina. Door holocaust neemt immigratie van Europa naar Midden-Oosten door joden toe (V.S. + bondgenoten steunen de wens van joden voor eigen staat).  dit leidt tot grote gewapende conflicten met Palestijnen en omringende Islamitische landen tot op de dag van vandaag. Vanaf 1979: opkomst moslimfundamentalisme (extreme vorm van Islam) Kentering = machtswisseling in Iran: fundamentalisten riepen een islamitische republiek uit. Spanningen door de ontwikkeling van multiculturele samenlevingen in Europa (vanaf jaren ’60) Arbeidsmigranten uit Islamitische landen.

Examenvraag Gebruik bron 17 (volgende dia). Stel: het antifascismecomité gebruikt deze tabel bij het overtuigen van hun tegenstanders. 2p Leg uit hoe ze deze tabel kunnen gebruiken door: − eerst met de tabel een conclusie over de samenstelling van de bevolking van Amsterdam in de periode 1598-1720 te trekken en − hiermee het affiche van het comité te ondersteunen.

Bron

Antwoord examenvraag maximumscore 2 Voorbeeld van een juist antwoord is: • Een conclusie uit de tabel is, dat in de periode van 1598-1720 altijd meer dan 1/5 van het aantal huwelijken één of beide partners van buitenlandse afkomst was (vaak lag het percentage veel hoger, 30 tot 40 procent) 1 • Het comité kan deze conclusie gebruiken om te laten zien dat de bevolking van Amsterdam tijdens haar bloeitijd ook voor een groot deel van buitenlandse afkomst was / dat het een kenmerk van Amsterdammers is, dat ze voor een groot deel afstammen van immigranten 1

Conclusie In de wereld zijn er altijd internationale spanningsvelden. Deze spanningsvelden worden veroorzaakt door gebeurtenissen / ontwikkelingen / verschijnselen in het verleden. De huidige spanningen lijken ingewikkelder dan die tijdens de Koude Oorlog. Toen waren er twee duidelijke machtsblokken. Overeenkomst met spanningen uit Koude Oorlog = ‘zwart-wit’ denken en ontbreken van achtergrond en nuance bij veel politici / media / burgers enz. (westen = VS, fundamentalisme = islam) Er zijn veel verbanden waar te nemen tussen de verschillende spanningsvelden. Zorg dat je een ‘helikopterblik’ hebt op deze zaken: dan leer je de geschiedenis, en dus de huidige tijd goed kennen. Denk eraan: de waarheid lijkt simpel, maar is het allerminst.

Achtergrond informatie Stichting van de staat Israël: http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/7008/het-ontstaan-van- de-staat-israel.html Huidige problematiek: https://decorrespondent.nl/3668/Elf-lessen-van-Beatrice-de-Graaf-de- hoogleraar-die-Nederland-de-weg-wijst-na-Parijs-/112813008- 5ea22047