Afspraakgericht werken Snel balie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Advertisements

Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Kanaalsturing. Kanaalsturing Balie bezoek ombuigen naar selfservice • Hoe kan ik u helpen? • Ik wil een afspraak maken • Waarvoor wilt u deze afspraak?
Ervaring implementatie aanpak
Zaakgericht Werken.
Scoren met eHerkenning. - Waarom wij aansluiten op eHerkenning? - Zoetermeerse aanpak aansluiting eHerkenning? - Hoe geïmplementeerd? - Stand van vandaag.
Onthaalbediende in gezondheidszorg
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Het Ondernemingsdossier
Toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van de dienstverlening naar onze inwoners; Antwoord© en een klantcontactcentrum Jan Westen (afdelingsmanager) Annemarieke.
Zaakgericht werken in samenhang
Klantgericht werken, Kanalen in balans
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Het E-Loket ® begraven Gemeente Sint-Lievens-Houtem 3 mei 2011 Patrick De Backer Domeinverantwoordelijke burgerzaken Public Relations Manager Cevi NV.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Enterprise Document Management Fase
Programma uur Opening door Hans Borstlap, voorzitter Bestuur Leerstoelen uur 'Soberheid' | Korte inleidingen en aansluitend discussie
Digitaal mei 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers Patrick van Domburg Wethouder gemeente Zoetermeer.
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Hoe informeer ik mijn klanten? delen en leren van elkaar
BsGW en MijnOverheid BsGW / MijnOverheid
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Bezorgen reisdocumenten
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Mijn Overheid Berichtenbox Welkom bij de presentatie van de Gemeente Montferland.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Digitale Overheid en gebruik van DigiD
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Slowakijehof 1 - Europakwartier BD Almere Poort
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Digitale documenten woensdag 19 september 2018.
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Digitaal Stelsel Omgevingswet Een Ketenuitdaging
Het nieuwe Meldpunt.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Personen met een beperking Samenwerking met de FOD SZ – DG HAN
Digitale Dienstverlening aan Ondernemers
Transcript van de presentatie:

Afspraakgericht werken Snel balie

Moderne dienstverlening Programmabegroting 2016 en 2017: Meer digitaal – Selfservice Traditionele kanalen: “Werken op afspraak wordt de norm (voor een groot deel der producten)” “Verruimde openingstijden om eenvoudige producten (die reeds betaald zijn) te komen afhalen (paspoorten, ID-kaarten, rijbewijzen,)” Efficiënte bedrijfsvoering

Dienstverlening verandert ‘Klanten’ willen hun zaken makkelijk en snel kunnen regelen, op de plek en op het tijdstip waarop het hen het beste uitkomt.

Digitale agenda 2020 Filmpje

Digitale dienstverlening overheid DigiD en DigiD machtigen eHerkenning Omgevingsloket online Belastingdienst Elektronische bekendmakingen Digitalisering aanvraagmogelijkheden producten MijnOverheid: Persoonlijke gegevens Berichtenbox RDW BsGW Gemeenten Melding voorgenomen huwelijk Aangifte overlijden Rijbewijs aanvragen/vernieuwen Verhuisservice

feiten

Ontwikkelingen Brunssum Berichtenbox Aangifte overlijden eHerkenning App meldingen openbare ruimte Omgevingsloket online Nieuwe website Steeds meer digitale producten Up-to-date Beheersbaar KCC Antwoord©Portaal Sociale media Afspraak gericht werken en Snel balie

Wetenswaardigheden Dienstverlening Brunssum Verhuizingen 2015: 18% digitaal 2016: +/- 50% digitaal Mantelzorgwaardering 2016 280 digitaal (51%) 269 papier (49%) Vergunningen via Ondernemingsloket online 2013: 25% 2016: 60% Totaal gebruik e-formulieren 2015: 979 2016: 1566 Digitaal aangifte overlijden – Eerste is binnen Bezoekers gemeentewinkel 2011: 30.969 2015: 24.579

Nabije toekomst Digitaal aangifte overlijden en voornemen tot trouwen Rijbewijs aanvragen/vernieuwen Verhuisservice Effecten geldigheidsduur paspoort/ID 2019: Ruime halvering contacten gemeentewinkel Digitale kennisgeving verlengen Paspoort/ID via Berichtenbox mijnOverheid

Waarom afspraakgericht werken? Service gerichtheid versus efficiency Wachtrijen Leegloop Onduidelijkheid voor klant Bezoekersaantallen lopen terug Voorbeelden film: ‘s Middags dicht. Zien zitten, echter toch dicht.

Voordelen afspraakgericht werken Voordeel burger: Bredere openingstijden Duidelijke openingstijden Geen wachtrijen Klant wordt beter geholpen Voordeel gemeente: Efficiëntere bedrijfsvoering

Ervaringen met afspraakgericht werken Werkt prettig, minder stress Voorbereiden op klantcontact Geen onverwachte pieken/dalen Simpele en afhaalproducten niet op afspraak Snel balie werkt goed Ruimte voor spoedgevallen Op redelijke termijn afspraak kunnen inplannen Periode van gewenning nodig Maatschappelijk geaccepteerd

Situatie Brunssum Openingsuren Formatie in 2017 Backoffice werkzaamheden Aantal contactmomenten gemeentewinkel Aantal telefonische contactmomenten Veranderingen om mee rekening te houden richting 2017 Veranderingen: Digitaal aangifte overlijden, Over het algemeen meer digitaal aangiften,

Te verwachten contacten 2017 Afdeling Aantal baliecontacten Burgerzaken 12.125 Burgerlijke stand 724 Vergunningen 680 Snel balie 8.033 Totaal 21.562 Receptie 12.000 Telefonie 25.436 2011: 30.969 2015: 24.579

Opstellen scenario Impact van keuzes: Herkenbare tijden Direct goed Regulier dag dicht? Receptie moet toch open. Eerder open/later dicht? Ondersteunende afdelingen Inrichting gemeentewinkel incl. snel balie Gewenning burger/medewerker Wel/Niet hybride Herkenbare tijden Direct goed Workload Formatie

Scenario Brunssum Alle producten Burgerzaken, Burgerlijke stand en Vergunningen op afspraak en vrije inloop voor snel balie/receptie Algemene openingstijden (m.u.v. WMO) Maandag t/m donderdag 08.30 - 17.00 uur Donderdag extra 17.00 - 19.00 uur Vrijdag 08.30 - 12.30 uur Indien nodig: extra koopavond 40 uur geopend Herkenbare tijden Snel balie Telefonie in backoffice Vergunningen/Burgerlijke stand alleen na telefonische afspraak

Afhalen of eenvoudig product? Snel balie, vrije inloop de gehele dag. Hoe werkt dat nu? Afspraak maken Telefonisch Internet Receptie Ontvangen afspraak bevestiging Herinnering afspraak (e-mail/sms) Aanmelden in gemeentewinkel Afhalen of eenvoudig product? Snel balie, vrije inloop de gehele dag.

Geen afspraak gemaakt, wat nu? Spoedgevallen Verloren reisdocument Vergeten pasfoto’s Paspoort/ID-kaart aanvragen Oudere burgers Andere situaties?

Het vervolg Uitvoeren! Definitieve lijst producten Inrichting afspraaksysteem (G-PLAN) Inrichten website Snel balie inrichten Roosteren Communicatie Start

1 April 2017