Leer- en Innovatiecentrum. Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edurama.be Website ter ontsluiting van onderzoek voor lerarenopleiders en voor studenten in de lerarenopleiding Projectgroep KATHO, departement Lerarenopleiding.
Advertisements

Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Mediatheek en IVG.
De millenniumstudent Een uitdaging voor de Campusbibliotheek Arenberg Dr. Veerle Vanhoof.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
Informatievaardigheid bij INHolland
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Prima idee, SHB Jan Companjen Bibliothecaris Haagse Hogeschool Voorzitter SHB Bestuurslid NVB-HB.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Jaap van Lakerveld Directeur
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Politieacademie Mea Heringa.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Jaap van Lakerveld Directeur
Pré-NLT-module 3D-printen
Ontwikkeling van professionele identiteit
KA2 – "The Future Teachter 3
Ontwikkeling van professionele identiteit
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Richard West University of Georgia
een online leerplatform over informatievaardigheden in de gemeenschappelijke digitale leeromgeving Vormingsdag Integratie van onderzoek.
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Product van TU Delft, SEC
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Product van TU Delft, SEC
The Future Teacher 3.0.
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Leer- en Innovatiecentrum

Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Welke rol kan de hogeschoolbibliotheek spelen bij het aanleren van informatievaardigheden aan studenten? Eindwerk Leen Liefsoens Wat kunnen we er mee binnen de Werkgroep Informatievaardigheden?

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Inhoud Achtergrond Eindwerk Inhoud Eindwerk –Informatievaardigheden –Informatievaardigheden in hogeschoolbibliotheken in Nederland en Vlaanderen –Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg –Zelfinstructiemodules –Module Informatievaardigheden –Conclusies Toepasbaar binnen Werkgroep Informatievaardigheden?

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Achtergrond Opleiding Graduaat in het Bibliotheekwezen en Documentaire Informatiekunde aan het Centrum voor Volwassenen- onderwijs Vrije Leergangen Limburg te Genk Promotoren: Myriam Lemmens en Monique Triepels September 2007Centrum voor Volwassenen- onderwijs Vrije Leergangen Limburg Waarom informatievaardigheden? –Informatiemaatschappij –Kerntaak hogeschool : studenten leren omgaan met informatie –Hot item binnen hogeschoolbibliotheken Een Vlaamse studente werkzaam in een Nederlandse bieb

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden (1) Definitie: “Ultimately, information literate people are those who have learned how to learn. They know how to learn because they know how knowledge is organized, how to find information, and how to use information in such a way that others can learn from them. They are people prepared for lifelong learning, because they can always find the information needed for any task or decision at hand” Bron: American Library Association PresidentialAmerican Library Association Committee on Information Literacy

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden (2) Model informatievaardigheden: Bron: Informatievaardigheden / Albert BoekhorstInformatievaardigheden / Albert Boekhorst

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden (3) Informatievaardigheden inbedden in het onderwijs via de Information Literacy Competency Standards for Higher Education vastgesteld door the Association of College and Research Libraries (ACRL-normen), vertaald naar het Nederlands door het Landelijk Overleg Omgaan met Wetenschappelijk Informatie (LOOWI) Information Literacy Competency Standards for Higher Educationthe Association of College and Research LibrariesLandelijk Overleg Omgaan met Wetenschappelijk Informatie Informatievaardigheid is die combinatie van competenties die het individu in staat stelt te onderkennen welke informatie nodig is om de behoefte aan informatie te vervullen, deze informatie op een efficiënte en effectieve manier te verzamelen, te evalueren en voor zichzelf te verwerken en op een correcte wijze in een product kan omzetten en dit product kan presenteren of verspreiden.

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (1) Welke activiteiten ontplooien hogeschoolbibliotheken in Nederland en Vlaanderen nu al om informatievaardigheden bij te brengen aan studenten? Methode: –Vragenlijst via  Activiteiten en toetsing  Rol van de hogeschoolbibliotheek  Curriculum  Nieuwe ontwikkelingen –70 hogeschoolbibliotheken –Respons 43% (Nederland 38%, Vlaanderen 52%)

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (2) Resultaten: –Vooral bibliotheekrondleidingen en catalogus/databankinstructies –HIT en TILT worden weinig gebruiktHITTILT –Bijna geen toetsing –Informatievaardigheden worden nauwelijks vernoemd in curriculum –Merendeel bibliotheken is bezig met het evalueren en opnieuw ontwikkelen van hun informatievaardighedeninstructies

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden in hogeschool- bibliotheken in Nederland en Vlaanderen (3) Samenwerking en activiteiten: –Projecten:  Virtueel Discursief Kennisnetwerk / Instrumentatie van onderwijs in de kenniscompetenties  Digibib II Digibib II  Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten Werken aan informatievaardigheden met flexibel inzetbare leerobjecten –Werkgroepen:  SHB werkgroep Informatievaardigheden SHB  VVBAD sectie Schoolbibliotheken VVBAD sectie Schoolbibliotheken –Online cursussen:  HIT HIT  TILT TILT  Webdetective Webdetective

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg (1) HS Zuyd: domein Economie & Talen PHL: departement Handelswetenschappen en BedrijfskundeHS Zuyd PHL Methode: –Interviews  Het begrip informatievaardigheden  Belang informatievaardigheden  Informatievaardigheden binnen het onderwijs  Rol hogeschoolbibliotheek  Curriculum  Nieuwe ontwikkelingen –20 docenten (HS Zuyd 15, PHL 5)

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Informatievaardigheden in Hogeschool Zuyd en Provinciale Hogeschool Limburg (2) Resultaten: –Begrip informatievaardigheden is bekend –Student heeft informatievaardigheden nodig tijdens alle onderwijsactiviteiten –Student wordt niet beoordeeld op informatievaardigheden –Informatievaardigheden is van belang voor de toekomstige loopbaan van de student –Informatievaardigheden komen in meer of mindere mate aan bod in de gewone onderwijsactiviteiten, maar… –De hogeschoolbibliotheek moet een grotere rol spelen –Informatievaardigheden vaag geformuleerd binnen het curriculum (algemene HBO-competenties)

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Zelfinstructiemodules E-merge:E-merge –De digitale bibliotheek in een digitale leeromgevingDe digitale bibliotheek in een digitale leeromgeving –Digibib IIDigibib II Opbouw ZIM: verschillende didactische vormen Technieken, toetsing en inbedding van de ZIM Voorbeeld ZIM Endnote Hoe creëer ik referenties in een Endnote Library: –Tekst –Simulatie –College-video

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Module informatievaardigheden Information ManagementInformation Management Opbouw module: colleges en practica Ondersteuning hogeschoolbibliotheek: –Website informatievaardigheden –Practica:  Toets informatieproblemen oplossen (klik)  Bronnenkennis  Nieuwe media  Zoeken en vinden  Kwaliteit van informatie  Verwerken van informatie De website informatievaardigheden volgt de structuur van het zoekproces: 1.Zoekproces  E-bronnen 2. Probleemafbakening  Zoeken via internet  Vraaganalyse  Zoekmachines 3. Zoekstrategie  Webdirectories  Zoektermen  Nieuwe media  Zoekmethoden5. Selectie  Zoektechnieken  Bruikbaarheid  Zoektools  Relevantie 4. Plaats en toegang  Beoordelen kwaliteit  Inleiding6. Evaluatie  Soorten bronnen7. Resultaat  Formele en Inhoudelijke ontsluiting  Kenniskaart  Zoeken via de bibliotheek  Bronvermelding  Catalogi  Endnote / Reference Manager  Databanken

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Conclusies Noodzaak informatievaardigheden binnen het onderwijs Activiteiten om informatievaardigheden aan te leren aan de student worden nu al georganiseerd door bibliotheek én onderwijs Bibliotheek kan zijn rol vergroten door hun activiteiten af te stemmen op die van het onderwijs én door het onderwijs te ondersteunen Integratie van informatievaardigheden in diverse opleidingsonderdelen is belangrijk (attitude en context) Leerlijn informatievaardigheden binnen curriculum Docenten informatievaardig maken!

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Wat kunnen we er mee binnen de Werkgroep Informatievaardigheden? Is het begrip informatievaardigheden beken binnen Avans? Ziet het onderwijs het belang ervan in? Worden er binnen het onderwijs al activiteiten georganiseerd om studenten informatievaardigheden bij te brengen? Kunnen wij als werkgroep Informatievaardigheden aansluiten bij deze activiteiten? Leerlijn informatievaardigheden, let op het curriculum! Inzetten ZIM’s binnen het project DLC? Website informatievaardigheden wenselijk? Module informatievaardigheden wenselijk? Van informatievaardige docenten naar informatievaardige studenten! …

Leer- en Innovatiecentrum Kenmerk: Presentatie Eindwerk Leen Liefsoens 2 juni Dank je wel voor jullie aandacht! Mijn scriptie kan je downloaden via 14da728ac983/Scriptie