Hoofdstuk 16 VVT Persoonlijke Basiszorg 2 VP15 Verpleegkunde Carin Hogenbirk juni 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Diverse vogels en spreuken Niet klikken.
Palliatieve patiënten, hoe zie ik hen?
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Verliefde blikken over en weer elkaar opzoeken, keer op keer Handen gaan over lichaamsdelen het blijft nog niet vervelen.
‘Het podium op voor Villa Joep!
Gedicht van Herma de Jong
Omdat je voor mij heel belangrijk bent…
Levensvragen Over geluk…..
Beeldvorming (inleiding)
Wie een muur bouwt om zich zelf …ziet geen uitzicht..
Sociale media op school
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Speed Discussie Een instructie.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Mijn intenties voor 2006 Ik hoop Ik hoop … … dat ik elke dag mag wakker worden…
preek over Deuteronomium 6:20-25
“Tijdig spreken over levenseinde”
Powerpoint Christine Gedicht blauwhartje Hoop doet leven
Welke factoren spelen een rol bij het praten over het levenseinde?
Marjan Hurkmans Anneke de Jong. Wat is de Wandeling Mantelzorger: verwerking intensieve periode, vergroten draagkracht, inzet ervaringsdeskundigheid.
Presentatie voor basisvrijwilligers
aFscheid einde schooljaar
Fijne Feestdagen! Klik om verder te gaan.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Reminiscentie Levensboeken
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Psychosociale aspecten bij niertransplantatie/ nierdonatie Gemmy Peters Medisch Maatschappelijk Werk Transplantatiecentrum UMC St Radboud September 2005.
Beroepshouding en beroepscode
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Het belang van voorlezen
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Palliatieve zorg en dementie
Ons zorgstelsel Ziektekosten, polissen, vergoeding, eigenrisico, zorgtoeslag………en meer.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Ismaël God hoort Bericht vanuit de hemel aan de aarde: God hoort.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Begeleiden van een zorgvrager
een huis voor de gemeente een visie op ontmoeten
Begeleiden van groepsprocessen
Studiedag FEBE Weldoen bij persoonlijke dilemma’s…
Groeien in herstel Brenda Froyen.
Beleving tijdens het sterven
Dood in onze samenleving
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Ongelijke relaties Hoofdstuk 22 VP14 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
16 maart 2016 Max Leven met NAH Ethe l van den Berg.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
“Het zijn de kleine dingen die het doen!”.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 16 VVT Persoonlijke Basiszorg 2 VP15 Verpleegkunde Carin Hogenbirk juni 2016

 Maak in twee tallen een gezamenlijk gedicht over ziekzijn  Lees het gedicht voor in de klas  Wat valt je aan de gedichten op Ik geniet elk moment dat we samen zijn. Want ik weet niet wanneer je weer verdwijnt. Daarom geniet ik elke dag. Dat ik samen met jou zijn mag.

 Veel veranderingen  Werk  Buitengesloten maatschappij  Belangstelling neemt af  Vermoeiend  Onderzoeken  Medicijnen  Hoop/ teleurstelling  Angst  Afhankelijk

 Geen uitzicht meer op verbetering  Laatste fase voor het levenseinde  Afscheid nemen van het leven  Afscheid van hoop en genezing  Afscheid van de wereld Kinderen Ouders Werk Partner  Wat is de waarde van mijn leven geweest  Veranderd perspectief Afnemende interesse

 Recht op informatie  Gesprek arts  Gesprekken verpleegkundige  Luisteren Gesprekstechnieken Geduld Optimale zorg Laatste wensen respecteren Nabijheid/afstand

 Discussieer over de volgende stelling:  Wanneer een zorgvrager ongeneselijk ziek is, moet hij daarvan altijd op de hoogte worden gebracht?  Wat doe je als verpleegkundige wanneer een zorgvrager vragen gaat stellen over de prognose van zijn ongeneselijke ziekte.