Ouderinformatieavond 12 september 2016
Agenda -Voorstellen -Taakverdeling -Contact met de sport -Studiepaspoort -Rooster -Boeken en laptops -Verlof en afwezigheid -Rechten, plichten, sancties -Huiswerk, toetsen en uitstel -Jaaragenda -Cijfers -Zorgteam -VAS toetsen -Brugklaskamp -Verwachtingen
- Docent/mentor Marjolein Thomasse - - Telefoon: Voorstellen
Topsportcoördinatoren Paulien Senssen-Houtepen Mark Jenniskens Jeroen Hairwassers
Taakverdeling -Mentor: Marjolein Thomasse -Aanspreekpunt voor ouders -Begeleiden bij het onderwijsleerproces -Contact met vakdocenten, teamleider en topsportcoördinatoren -Topsportcoördinatoren: Paulien Senssen, Mark Jenniskens, Jeroen Hairwassers -Afstemming en vormgeving van topsport en onderwijs -Aanspreekpunt voor trainers, clubs, sportbonden -Contact met mentor, vakdocenten -Coördinator SJTC: Paulien Senssen -Vormgeving van SJTC in klas en bovenbouw -Contact met teamleider en directie -Aanspreekpunt voor externe partijen, o.a. KPN, Gemeente, e.d.
Taakverdeling -Teamleider: Harm Derksen -Verantwoordelijk voor onderwijskundige zaken -Aansturen van vakdocenten -Contact met mentor, vakdocenten en topsportcoördinator -Adjunct-directeur: Angela Suelmann -Portefeuille Topsport -Vormgeven van SJTC in klas en bovenbouw -Contact met coördinator SJTC en teamleider
Contactpersonen per sport Paulien Senssen:Voetbal: PSV Tennis Mark Jenniskens:Voetbal FC Eindhoven Voetbal: KNVB meisjes Golf Honkbal Jeroen Hairwassers:Zwemmen Motorcross Hippische sport BMX
Contact met verenigingen/sportbonden -Afstemming trainingsrooster en lesrooster -Bespreken voortgang op school en sport -Vervoer -Afstemmen schoolactiviteiten en trainingen -Oudergesprekken -Bespreken wedstrijdschema’s
De eerste week -Introductie -Topsport studiepaspoort -Rooster -Gebouw -Boeken, laptop, licenties
Studiepaspoort -Algemene informatie topsport -Faciliteiten -Werkwijze -Contactgegevens -Contract
Rooster -Lesrooster en trainingsrooster -Individueel schoolrooster uur (afhankelijk van trainingstijden) -Inhalen gemiste lessen op dezelfde dag/week
Talent Skills en Athletic Skills -
Mentorlessen -Vraagbaak voor zijn/haar leerlingen -Problemen oplossen -Groepsbinding creëren -Organisatorische zaken binnen de les -Leren leren, eigen materiaal. -Algemene studievaardigheden -Tips voor verschillende vakken -Óf leerlinggebonden adviezen
PSV voetbal -Onderwijstijden PSV/Internationale school maandag en woensdag van uur -“Live-onderwijs” op afstand via KPN Klasgenoot -Toekomst: Office 365, met persoonlijk programma -Begeleiding door Hanneke Stempher -Overige dagen onderwijs op Sint Joris -Overdracht waar nodig tussen Hanneke en Marjolein -Wekelijkse bespreking tussen Paulien en Hanneke
Boeken, laptops, digitaal materiaal -Boekenpakketten -Digitale licenties -Magister -Laptop via Rent Company
Verlof en afwezigheid 1.LOOT verlof -Schriftelijk aanvragen bij topsportcoordinator -Met schriftelijk bewijs -Verlofkaart -Inhalen schoolwerk 2. Algemeen verlof -Schriftelijk aanvragen/doorgeven bij teamleider -Door ouders/verzorgers -Voorbeelden: bruiloft, crematie, e.d.
Verlof en afwezigheid 3. Afwezig -Briefje bij leerlingenbalie (tandarts, huisarts,e.d.) -Ziekte: tussen bellen naar school -Bij terugkomst briefje ondertekend inleveren, met periode van afwezigheid -Langdurige afwezigheid: mentor neemt contact op 4. Te laat -Briefje bij leerlingenbalie -Te laat met reden (LR) en zonder reden (LZ) -Consequenties
Verlof en afwezigheid 5. Verwijdering -Uiterste strafmaatregel docent -Docent en mentor bepalen de sanctie -Melding bij teamleider en topsportcoordinator -Extra uren inhalen Op trainingsvrije dag Op trainingsdag (overleg topsportcoordinator en trainer)
Rechten, plichten, sancties -Rechten en faciliteiten -Plichten: -Gedrag -Inzet/motivatie -Communicatie -Initiatief en verantwoordelijkheid -Consequenties -Contact met ouders en sport -Maatregelen vanuit sport -Voorwaardelijke LOOT of Topsportvriendelijke faciliteiten -Ontnemen LOOT of Topsportvriendelijke faciliteiten
Huiswerk -filmpje Plendafilmpje Plenda -Plenda, leerlingen leren het studeren te plannen. -Weekplanners per vak. -Laatste 5 minuten van de les neemt mentor planners met leerlingen door. -Tijdens mentoruur weekplanners in Plenda zetten. -Overzicht hebben van de huidige week en de week erna. -Leerlingen maken grootste deel van het huiswerk op school.
Uitstel van toetsen en huiswerk 1. Door LOOT verlof (toernooi, training, e.d.) -Aanvragen bij mentor -Mentor bekijkt in overleg met topsportcoördinator of uitstel terecht is. -Toets wordt ingepland 2. Toets gemist (bijv. door ziekte) -Overleggen met mentor -Nieuwe datum ingepland binnen één week na afname
Uitstel van toetsen en huiswerk 3. Uitstel van huiswerk -Aanvragen bij mentor -Mentor bekijkt of uitstel terecht is (in overleg met topsportcoördinator) -Uitgangspunt: geen uitstel huiswerk, i.v.m. studieplanner (leren plannen!)
Jaarindeling -4 periodes -4 rapporten -Pedagogisch rapport in november -Cijferrapporten in februari, april en juli -2 ouderspreekuren, 1 mentorspreekuur -1 toetsweek, einde schooljaar
Belangrijke data 29 novemberRapport 1: pedagogisch rapport 07 en evt. 08 decemberOuderspreekuur 14 februariRapport 2 21 en evt. 22 februariOuderspreekuur 21 aprilRapport 3 09 meimentorspreekuur 13 juliRapport 4 (eindrapport)
Cijferberekening rapporten -Magister -Gedurende het hele jaar tellen alle cijfers die de leerlingen halen mee -Rapporten geven aan: - het lopende gemiddelde - periodecijfer - inzetkwalificatie -Bevorderingsnormen op de website
Zorgteam -Schoolmaatschappelijk werk -Orthopedagoge -Leerlingbegeleiders -Samenwerking externe instanties -Auticoaches
Cito: vas-toetsen -toets 0 -Tijdens de week van het brugklaskamp -Toetsing: Nederlandse leesvaardigheid taak 1 en 2 Rekenen/wiskunde taak 3 en 4 Engelse leesvaardigheid taak 5 en 6 Taalverzorging taak 7 Nederlandse woordenschat taak 8 -toets 1 -Medio mei -Dezelfde onderdelen als in toets 0 -Toetsuitslagen spelen een rol bij bevordering en plaatsing in leerjaar 2
Brugklaskamp -Programmaboekje -Bagagelijst -Bagage in 1 tas gelabeld met naam en klas -Fietscontrole, fietssleutel voorzien van label met naam en klas. -Lunchpakket dag 1 -Medicijngebruik, graag melden middels een . -Telefoon
Wat verwachten de leerlingen van de mentor? Vanuit de leerlingen. -Dat ze streng is maar niet te streng. -Dat ze aardig is. -Dat ze leuk is. -Dat ze slim is. -Streng als het moet. -Goede uitleg. -Doen wat normaal is. -Luisteren naar onze ideeën. -Dat ze ons corrigeert wanneer er fouten worden gemaakt. -Ooit iets door de vingers zien. -Dat ze geen domme antwoorden geeft. -De brave kinderen een keer naar de aula sturen. -Duidelijkheid. -Niet teveel praten. -Maatregelen nemen. -Houding moet goed zijn. -Aardig als het kan streng als het moet.
Wat verwacht de mentor van de leerlingen? Vanuit de leerling. -Stil zijn als er iemand praat. -Niet lachen als er iemand praat -Telefoon weg in de les. -Dat we goed werken. -Goede inzet. -Luisteren. -Zelfstandig kunnen zijn. -Huiswerk afhebben. -Regels uitvoeren. -Juiste boeken bij ons hebben. -Aardig zijn. -Zuinig omgaan met de spullen van school. -Dat wij veel vragen stellen. -1 waarschuwing is genoeg. -Doen wat de docent vraagt. -Niet eten tijdens de les. -Zelf dingen oplossen. -Motivatie. -Doorzettingsvermogen. -Respect. -Luisterhouding. -Op tijd komen.
Vragen?