WOORDEN 6.7 Spreekwoorden en uitdrukking uit de oudheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Renaissance & Humanisme
Advertisements

Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Een massapers ontstaat
Taal en woordenschat Landbouw woorden en Contaminaties
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Planning: Cijfers SO herhaling BB klas 2 Doornemen studiewijzer Start
Het gymnasium op het Ouderavond 26 april 2011.
Hiërogliefen.
Het gymnasium op het Ludger
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Monniken en Ridders Hoofdstuk 3.
Vragen.
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Renaissance en Opstand
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
1. Wat was de bijdrage van de Romeinen en de Germanen aan die nieuwe samenleving? 2. Welke rol speelde de Kerk? 3. Zijn er nog restanten nu die teruggaan.
Infosessie Bachelor 3 Vrijdag 9 mei 2008
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
AANEENSCHRIJVEN VAN WOORDEN. Aaneenschrijven  Basisregel: als het bij elkaar hoort, en over één ding gaat, schrijf je het ook aan elkaar, zelfs als het.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
WOORDEN 5.7 Spreekwoorden en uitdrukking uit de bijbel.
WOORDEN 5.3 SPREEKWOORDEN EN UITDRUKKINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE: Een aantal spreekwoorden en hoe je betekenis daarvan kunt afleiden Wat.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
WOORDEN 5.7 VERSTERKINGEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Herhaling: Wat een samenstelling is 2.Wat een versterking is van een bijvoeglijk naamwoord.
WOORDEN 2.7 HOMONIEMEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.De betekenis van de leerwoorden in deze paragraaf. 2.Wat homoniemen zijn.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Taal- en Letterkunde BA2
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Beeldspraak: de vergelijking
Nakijken Opdracht 33a, 33b en 34a.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
Taal en woordenschat h3 Werkwoorden met vaste voorzetsels
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
WELKOM BIJ DE POWERP1INT van CHAKIR EN AZRA
Een reisverslag schrijven
Woorden/uitdrukkingen met een vast voorzetsel
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Wat moet je weten aan het einde van de les?
De tijden..
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Interview verslag schrijven
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Landschappen en klimaten
Kritiek geven en krijgen
Voorkennis Wiskunde Les 12 Hoofdstuk 5: §5.5 en §5.8.
spreekwoorden en uitdrukkingen
Transcript van de presentatie:

WOORDEN 6.7 Spreekwoorden en uitdrukking uit de oudheid

1.De betekenis van de woorden uit deze paragraaf 2.Een aantal spreekwoorden/uitdrukkingen uit klassieke oudheid. 2 AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE

1.Uitleg theorie (5-10m) 2.Maken opdracht 1 t/m 7 paragraaf Samenvatting maken/aanvullen paragrafen 1.7 t/m 5.7 (30m) 3 WAT GAAN WE DOEN

4 GRIEKS MYTHEN Odyssee ‘Iets met Argusogen bekijken.’ ‘Daar zit zijn achilleshiel’ ‘Hem hangt het zwaard van Damocles boven het hoofd

VERSPREIDING VAN HET LATIJN 5 Latijn is een heel belangrijk taal geweest> taal van de wetenschap/godsdienst (rooms-katholieke kerk) Ter vergelijk: Latijn was (16 de 17 de eeuw) net zo belangrijk als Engels nu!

WOORDEN UIT HET LATIJN 6 In Nederland woonde de Germanen Toch veel woorden met Latijnse afkomst: Cum laude= met veel lof/eer Veni/vedi/vice= ik kwam, ik zag, ik overwon Carpe diem= pluk de dag Moderne variant=YOLO (YouOnlyLiveOnce)

7 AAN HET WERK/HUISWERK Maak de opdrachten 1 t/m 7 van paragraaf 6.7 op blz 251/252 Samenvatting maken/aanvullen paragrafen 1.7 t/m 5.7 Succes!!