PAOG-JGZ nascholingsavond 28/06 Islam en Moslims: identiteit, cultuur en levensbeschouwing Radicalisering: factoren en signalering Preventieve Dialoog.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Advertisements

Interculturele Communicatie
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Workshop 5 •Dialoog voorbij de leeftijd • Suzan Langenberg • Catherine Schnitzer.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Samen zorg dragen voor elkaar Brussel 29 september 2011
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
Geïntegreerde Communicatie
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
S TEUNPUNT G ELIJKEKANSENBELEID ZOEMT IN OP SOCIAAL - CULTURELE INTEGRATIE BIJ ALLOCHTONEN Maarten Van Craen, Kris Vancluysen, Johan Anckaert, Marjan Aerschot.
DE OERMECHANISMEN VAN DE POLITIEK RIK COOLSAET BINNENLANDSE FRANCQUI LEERSTOEL VUB 24 MAART 2009 Terrorisme en radicalisering, toen en nu.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Sociale media op school
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Islam Moslims in Nederland.
Caraes NGO. Broeders van Liefde stichter PJ Triest cultuur van de caritas/liefde verspreiden door dienstbaarheid bij armen en de meest uitgestotenen via.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Dossier Empowerment.
Westerse wereld.
Actuele tafel II “Radicalisering en communicatie” Met inleidingen van: Jaap van Ginneken en Burgemeester Kersten van Uden Leusden, 9 mei 2007.
Participatie en empowerment in gezondheidsbevorder ing Charlotte De Baets.
Stichting Koerdische Participatie Nijmegen
Analyse maatschappelijk vraagstuk
De motieven van Bin Laden Referaat Ruben van der Ploeg.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Moslimjongeren in Rotterdam Iris De Praetere 1BaO A3 Informatievaardigheden.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Radicalisering en de rol van de lokale setting
Radicaal, orthodox of extremist?
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Informatie over gezondheidsrisico’s Hebben mensen hier iets aan? Ja Begrip van huidige gezondheid en verwachte gezondheidsproblemenBegrip van huidige.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Fases in het radicaliseringsproces
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
Radicx Het proces van radicalisering in beeld Maartje Reitsma, 14 april 2010.
Verbinden - vertrouwen – begrip – passie - netwerk Platform Eergerelateerd en Relationeel Geweld Kop van Noord Holland drs. MST Pfann.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Bespreekbaar maken homoseksualiteit Turkse gemeenschap Inspraak Orgaan Turken Jale Simsek.
Links op internet m.b.t. zingeving en Islam
World Understanding and Peace day
Paragraaf 13.6 Globalisering.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Manipuleren van grieven voor een ideologische agenda
Radicalisering onder jongeren
Het bestuur van de Vrienden van de GSR:
Participatie en empowerment in gezondheidsbevordering
Migratie Anouck, Anne, Indy, Lisanne& Nikki.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Intergenerationele zorg en samenwonen in de Genkse Turkse gemeenschap
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Hoofstuk 16 Interculturele communicatie
De kracht van de Fietsersbond
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Internationaal I Cultuur zit in je.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Culturele diversiteit
Interculturele Competenties / communicatie
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

PAOG-JGZ nascholingsavond 28/06 Islam en Moslims: identiteit, cultuur en levensbeschouwing Radicalisering: factoren en signalering Preventieve Dialoog & Interactie

Cherif Al Maliki Systeem Ingenieur(ex-beroep) Erasmus Hogeschool Brussel Islamdeskundige & Deradicaliseringsdeskundige Studeerde Islamitische theologie in Marokko, Noorwegen, Turkije, England en België. Oprichter van The Arrivalists Lid van PVI – Platform Vlaamse Imams Oprichter van CEAPIRE - expertise centrum Onderzoek, training, preventie en interventie

Radicalisme Eerste fase Extremisme Gebruik van geweld legitiem, niet noodzakelijk gebruikt Terrorisme Geweld gedragen door ideologie en effectief gebruikt

Islam & Moslims

Superdiverse Nederland  176 verschillende nationaliteiten en achtergronden  Superdiversiteit in taal, cultuur, religie  Meer dan 3 miljoen mensen met een niet- Nederlandse achtergrond  1,6 miljoen uit Westerse landen  2 miljoen uit niet-Westerse landen  Nieuwe vragen en uitdagingen 9

Identiteit & culturele Diversiteit Marokkanen: Berbers & Arabieren Turken: Turken & Koerden Kloof tussen generaties (Marokkaanse jongeren): Leeftijd Taal Cultuur Belevenis van religie 12

JURISPRUDENTIELE SPECTRUM HANAFIMALIKISHAFI`IHANBALI JARIRI DHAHIRI THAWRI ABOE THAWR ZAYDI JA´FARI ISMA´ILI

 HANAFI WETSCHOOL (turken, pakistanen, indiers, afghanen, surinamers…)  MALIKI WETSCHOOL (noord- afrikanen, west en centraal afrika…)  SHAFI’I WETSCHOOL (koerden, somaliers…)  HANBALI WETSCHOOL (voornamelijk salafieten) DIVERSITEIT SOENNI MOSLIMS

Verschillende vormen Salafisme 1. Mainstream Saoedische Salafisme: vb. Mufti Aal Sheikh, Bin Baaz, Ibn ‘Oethaymeen. 2. Albani Salafisme: meest letterlijke, anti-maddhab, daliel (bewijs/tekst) georiënteerd. 3. Sahwa beweging Salafisme: vb. Salman al Awdah, Safar al Hawali. 4. Madkhali Salafisme: meest loyale aan leiders, meest kritisch tegen andere salafi’s. 5. Egyptische Salafisme: beïnvloed door Albani, madkhali maar ook pro-Sisi (Hizb an-Noer). 6. Takfiri Salafisme: vb. Aboe Mohamed al Maqdisi, Anwar al Awlaki. 7. Radicale Jihadisme Salafisme: vb. Al-Qa’ida, Da’esh.

Wat volgen moslimjongeren in Nederland? Verschil tussen Turkse gemeenschap en andere gemeenschappen (Marokkaanse, Somalische…) Tweede,derde generatie vs eerste generatie Taal essentieel voor begrip van religie Dominante aanwezigheid: boeken, virtueel, satellietkanalen... Eén of tweelagige identiteit Impact van media en politiek, gevolgen van social media Defensieve houding(en) Radicale meningen en ideeën 17

18 RADICALISERING Verschillende en soms uiteenlopende processen of trajecten Verschillende en soms uiteenlopende processen of trajecten Geen eenduidige profiel Geen eenduidige profiel Meerdere factoren of elementen Meerdere factoren of elementen Allerlei mogelijke oplossingen Allerlei mogelijke oplossingen

MOGELIJKE FACTOREN Identiteitscrisis Identiteitscrisis Wij vs Zij (Westen vs Islam, Koeffar vs Islam & Moslims) Wij vs Zij (Westen vs Islam, Koeffar vs Islam & Moslims) Frustraties (persoonlijke, familiale, “internationale leed” van Moslims: Kasjmir, Bosnië, Tsetsjenië, Palestina, Burma, Syrië…) Frustraties (persoonlijke, familiale, “internationale leed” van Moslims: Kasjmir, Bosnië, Tsetsjenië, Palestina, Burma, Syrië…) Mentale of psycho-sociale aandoeningen Mentale of psycho-sociale aandoeningen Crimineel verleden: boetedoening Crimineel verleden: boetedoening Ideologie (Islamisme, terrorisme, extreme vorm van Islam zoals Salafi-Jihadi bewegingen…) Ideologie (Islamisme, terrorisme, extreme vorm van Islam zoals Salafi-Jihadi bewegingen…) Invloed van vrienden, familieleden… Invloed van vrienden, familieleden… Trauma (Triggerfactor) Trauma (Triggerfactor) Sensatie & actie Sensatie & actie …

20 SIGNALEN VAN RADICALISERING: RODE VLAGGEN Te snelle verandering in gedachtegoed, woorden, daden, uiterlijk… Isolatie van onmiddellijke omgeving: ouders, familieleden, vrienden, activiteiten… Intensieve en/of langdurige anonieme activiteiten, virtueel en/of fysiek Nieuwe zichtbare sympathieën voor Al Qaeda, ISIS of andere terreur organisaties en predikers Gebruik van nieuwe termen zoals koeffar, taghoet, moertad(ien), moeshrikien, al walaa wa al baraa… …

21 RECEPT VOOR SUCCES DA´ESH  Islam als politieke en militaire middel: recrutering van soldaten en burgers (infrastructuur), aanspreken van 1,5 miljard Moslims wereldwijd  Westerse context: gebruik maken van kwetsbare positie jongeren; zitten vast tussen twee werelden, voelen zich “niet thuis”, problemen in de maatschappij…  DA´ESH spreekt “taal” van jongeren: professionele beelden, montages, Hollywood stijl, spanning en actie (sensatie, aantrekkelijkheid), dicht bij jongeren  Investering in propaganda en communicatie: virtuele dominantie (vertalingen, verschillende platforms…etc)  Ondanks “vroom” imago, verdeling van lonen, huizen, transport, huwelijkspartners…etc  Sociale prestige, symbool, status... ...

RADICALE GROEP RADICALISERENDE GROEP KWETSBARE GROEP ALLE LEDEN VAN DE GEMEENSCHAP

Jongeren Professionele begeleiding Familie, gemeenschap, rolmodellen Social Media Awareness Islamitische kennis Preventieve Dialoog & Interactie Anti- ideologische propaganda of tegen-discours Media Politiek & Beleid

24 Valkuilen  Veralgemenen en generaliseren  Vooroordelen en culturele stereotypering(bewust of onbewust)  Wij-zij denken  Spreken vanuit (on)bewuste dominante positie(gender, ras, klasse…etc)  (Te) snelle resultaten verwachten  Opgeven of doorschuiven

25