TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een lessenserie van drie lessen
Advertisements

LUISTEREN NAAR DE STEM VAN GOD
Thema 1 (Les 1a) Regels.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
voor familie en vrienden van
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
communicatiestijlen & denkpatronen
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
WOORDEN 5.7 VERSTERKINGEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Herhaling: Wat een samenstelling is 2.Wat een versterking is van een bijvoeglijk naamwoord.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Nakijken Opdracht 33a, 33b en 34a.
Griekse leenwoorden samenstelling en afleiding
S/k/l 1.6 Kritisch kijken.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Fictie 2.1 tijd.
Gedicht 2.9 Eindrijm.
Aantekeningen maken en navertellen
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Een reisverslag schrijven
Wedekerend ww en vnw Wederkerig vnw
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Instructie geven en uitvoeren
Woorden 4.7 Stijlfiguren.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Praktijk Opleiders Cursus
Gedragsproblemen en stoornissen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Interview voorbereiden
Lezen samenvatten.
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Praktijk Opleiders Cursus
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Plantenteelt vakdag Verzorgen gewas
Informatieve teksten, interviewverslag
Vergelijkingen oplossen
Interview verslag schrijven
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Gesprekstechnieken Les 1.
Inleiding, middenstuk, slot
Leerjaar 3 Nask H4 Het weer §4.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Omgaan met verschillen
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Les 5: Verbale communicatie
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Module 1: Verkennen Basisstof 1: Kijken naar jezelf
Observeren, rapporteren
Hoofdstuk 1.
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Kritiek geven en krijgen
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN

WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang van lichaamshouding in de communicatie.

1.Introductie opdracht (10m) 2.Uitleg theorie (5-10m) 3.Maken opdrachten 1 t/m 6 (25m) 4.Pauze (10m) 5.Toets voorbereiden (20m) 6.Lezen (20m) 3 WAT GAAN WE DOEN

WELK VERSCHIL HOOR JE IN PRATEN?

Taal manier om te communiceren Manier om aan te geven bij welke groep je hoort of wil horen. Taalgebruik Kan iets zeggen over sociale klasse GROEPSTALEN

Belangrijk bij communicatie Mensen die behoren tot dezelfde groep spreken hetzelfde sociolect en begrijpen elkaar daardoor beter! GROEPSTALEN Wat er letterlijk gezegd wordt Gedrag lichaamshouding Actief luisteren oogcontact,laten blijken dat je luistert enz. Vinden de sprekers elkaar aardig? Afstemming taalgebruik

7 HUISWERK Maken opdrachten 1 t/m 6 blz 92 t/m 93