FIETSPADEN-riolering HEMELSHOEK Gemeente Berlaar - Aquafin Infovergadering 13 april 2016 1
FIETSPADEN- HEMELSHOEK Gemeente Berlaar 2
Bestaande toestand Projectgebied: Vanaf N10 tot Welvaartstraat Lengte ca. 2000 m
Planningscontext Gewestplan: Woongebied met landelijk karkater Agrarisch gebied
RUP De Hutten RUP De Hutten: Realisatie lokaal bedrijventerrein Kleine bedrijven en KMO’s Definitief goedgekeurd in 2014
Verkeerscirculatie bestaand Lokale weg type III Functionele fietsroute Hemelshoek en N10 Snelheidsregime 70 km/u Hemelshoek Snelheidsregime 50 km/u vanaf Welvaarstraat Belbushaltes Recreatieve fietsroute in Brandestraat Zijstraat naar begraafplaats
Knelpunten en randvoorwaarden Geen fietspaden op een functionele fietsroute Beperkte ruimte binnen openbaar domein Smalle rijweg bij snelheidsregime 70 km/u Hoog onveiligheidsgevoel voor fietsers Randvoorwaarden: Aanleg volwaardige fietspaden volgens vademecum fietsvoorzieningen Verhogen veiligheid voor de zwakke weggebruiker Aanpassen snelheid van het gemotoriseerd verkeer Inpassen maatregelen in zijn ruimtelijke omgeving
Afweging Afweging dubbelrichting/enkelrichting fietspad: Enkelrichting fietspaden -> volledige herinrichting Enkelrichting fietspaden -> oversteek thv Brandestraat Afweging dubbelrichting/enkelrichting fietspad: Dubbelrichting fietspaden -> behoud bestaande grachten Dubbelrichting fietspaden -> geen oversteek thv Brandestraat
Afweging Dubbelrichting fietspad tussen gracht en rijweg Volledige herinrichting Inname ca. 2,50 m Gracht tussen rijweg en fietspad Behoud bestaande gracht Inname ca. 4,00 m Behoud van bestaande nutsleidingen
Verkeerscirculatie gewenst Dubbelrichting fietspad conform eisen vademecum snelheidsregime 70 km/u handhaven -> snelheidsremmers dmv wegversmalling met voorrangsregeling Behoud bestaande grachten voor hemelwaterafvoer Inname voornamelijk in agrarisch gebied
Typedwarsprofielen Segment 1: Thv bedrijventerrein Vrijliggend dubbelrichting fietspad Bestaande rijweg behouden Strook in grastegels
Typedwarsprofielen Segment 2: Woongebied met landelijk karakter Inname 0,70 m Vrijliggend dubbelrichting fietspad Bestaande rijweg behouden
Typedwarsprofielen Segment 3: Wegversmalling met voorrangsregeling Snelheidsremmer gemotoriseerd verkeer Inname 0,70 m.
Typedwarsprofielen Segment 4: Woongebied met landelijk karakter Inname 0,70 m Vrijliggend dubbelrichting fietspad Bestaande rijweg behouden Behoud bestaande gracht Profiel thv huisnr. 281 en 277
Typedwarsprofielen Segment 5: Agrarisch gebied en woongebied met landelijk karakter Inname 4,00 m (zijde agrarisch gebied) Vrijliggend dubbelrichting fietspad Bestaande rijweg behouden Bestaande gracht behouden Tusssen huisnr. 277 en 255
Typedwarsprofielen Segment 3a: Wegversmalling met voorrangsregeling Snelheidsremmer gemotoriseerd verkeer
Typedwarsprofielen Segment 6: In agrarisch gebied Vrijliggend dubbelrichting fietspad Bestaande grachten behouden Bestaande rijweg behouden Inname tbv fietspad Strook in grastegels
Materiaalkeuze Rijweg in betonverharding Fietspad in asfaltverharding Strook in grasbetontegels Inritten in grijze betonstraatsteen afm . 22 x11 x 10 cm in halfsteensverband Haag in Ligustrum vulgare of Ligusterhaag Bestaande verlichting behouden
riolering- HEMELSHOEK Aquafin 19
Riolering projectgebied Doelstelling: verzamelen van afvalwater en transporteren naar het zuiveringsstation. Deel Aquafin (rood) Deel Pidpa (blauw)
Rioleringsysteem Aanleg gescheiden stelsel Randvoorwaarden: afkoppeling van privé Droogweerafvoer (DWA): leiding dmv grésbuis diameter 250 mm onder de rijweg Regenwaterafvoer (RWA): bestaande grachten, inbuizingen blijven zoveel mogelijk behouden, verder te bekijken in functie van fietspaden project.
Rioleringsysteem
Rioleringsysteem Noodzaak pompstation Wegens diepteligging Ps 1: ter hoogte van de Brandestraat Ps 2: ter hoogte van bedrijventerrein