Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Marketing Marketingmix
9.2 Productclassificatie
Optimaliseren van het assortiment
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Training Omgaan met service
7. Productbeleid Product is kern/essentie van de MM. Definities:
Monopolistische concurrentie
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Product, merk en assortiment
H7: Productmanagement.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Marketing presentatie
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Hoofdstuk 2.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Commercieel beleid en recht
Productbeleid.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Hoofdstuk 6 Service.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Distributie kengetallen
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
MERKENSPEL Jullie krijgen 16 merken (beeldmerk of de verpakking) Soms zijn er delen van het merk weggelaten. 1.Benoem de fabrikant, het merk of de organisatie?
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 6 Productie.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
HACCP.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
Hoofdstuk 7 Productbeleid
MERKENSPEL Eerst een voorbeeld!
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Hoofdstuk 3 De winkel verzorgen
GfK Supermarktkengetallen
GfK Supermarktkengetallen
Logistieke kwaliteitsprocessen
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid

7.1 Kwaliteit, garantie en service

Kwaliteit: Kwaliteitsbeleid:doelstellingen Kwaliteitszorg:procedures Kwaliteitssysteem:uitvoeren van procedures Kwaliteitsbeheersing:operationele activiteiten Kwaliteitsborging:geplande en systematische acties Kan leiden tot: Certificering: ISO: International Organisation for Standardization NEN: “ norm “ voor Nederland H.A.C.C.P: Hazard Analyses of Critical Control Points tav vers producten Keurmerken:

Service en garantiebeleid Albert Heijn heeft met onmiddellijke ingang AH Aardappel Kroketjes uit de winkels gehaald en roept consumenten op om de verpakkingen met een houdbaarheidsdatum niet te gebruiken. De reden voor deze actie is dat de aardappelkroketjes niet aan de kwaliteitseisen voldoen: bij het bereiden kunnen de kroketjes ploffen, met mogelijk gevaarlijke situaties als gevolg. Consumenten die de betreffende aardappelkroketjes hebben, kunnen deze terugbrengen naar de winkel waar het aankoopbedrag vergoed wordt. Verpakkingen met een andere houdbaarheidsdatum hebben dit probleem niet. Voor vragen kunt u contact opnemen met de Servicelijn van Albert Heijn op nummer (gratis).

7.2 Merkenbeleid

7.2 Merkenbeleid Unilever

7.2 Merkenbeleid Pepsi 7UP Gatorade Tropicana Quaker Cruesli Quaker Energy Mix Lay's Cheetos Doritos Duyvis

7.2 Merkenbeleid Multibrandstrategie Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken

7.2 Multibrandstrategie

Merkensoorten: Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister

Fabrikantenmerken: individueel; b.v. blue band collectief: Philips combinatie van beide: Opel Corsa A-merk:- vaak hoog kwaliteitsniveau % distributiespreiding - vaak landelijke reclame B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie)

Winkel/ Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla Koffie) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) Feb 2008: A merken nemen weer toe (5% meer omzet)

BEST GLOBAL BRANDS 2008 rankings

Brand equity

§ 7.3 Vormgeving en Verpakking Functies verpakking: -Technische = opslag & transport,voorraden -Communicatie = info overbrengen -Commerciële = technologische ontwikkelingen - productinformatie/herkenbaarheid - imago overbrengen - oproepen gevoelens= emotional appeal - beschermen product - productontwerp/ vormgeving: functioneel, aantrekkelijk uiterlijk - gebruik en hergebruik

7.4 Assortimentskenmerken Assortimentslengte = aantal stuks per artikel gemiddeld in voorraad Assortimentshoogte= Gemiddeld prijsniveau van de producten in het assortiment Assortimentsconsistentie = Aard en mate van samenhang tussen de in het assortiment gevoerde productgroepen

7.4 Dimensies van assortiment

7.4 Assortimentskenmerken Maxeda (voormalig vendex) HEMA De Bijenkorf V&D HOOGTE Biotherm Hommeantiwrinkle smoothing cream, 50 ml, 53,

7.4 Assortimentsstrategieën Trading up High involvements products Toyota avenis Leaseprijs vanaf 439,- VW Pheathon Mac Book PRO

Assortimentsstrategieën. Productdifferentiatie: Kleine veranderingen aanbrengen op het basismodel om hierdoor je markt te vergroten. Parallellisatie: een bedrijf brengt meerdere producten bijeen die in dezelfde bewerkingsfase bevinden, Specialisatie: beperken tot enkele of een productgroep.

Trading up/ down: een fabrikant voegt een hoger geprijsd / of beter artikel aan de productgroep toe, Achterliggende gedachte hierbij is dat de kwaliteit van dat ene product “af gaat stralen” op de lager en kwaliteit iets mindere producten. Trading down: er wordt een lager geprijsd product toegevoegd, de duurdere producten zullen hun kwaliteit en prestige gaan afstralen op het goedkopere product, waardoor de afzet van dit product toeneemt. Pricelining: € 49, € 69, € 89 (Pearle)

lijnextensie: merkeigenaar voert aan reeds bestaand merk een productvariatie in dezelfde productgroep toe bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier merkextensie: merkeigenaar voert merknaam ook in andere productgroep toe bijv: Bicpennen en aanstekers