STAKEHOLDERS CONSULTATIE VAN COORDINATIECOMITE INTERNATIONAAL MILIEUBELEID PRIORITEITEN MULTILATERAAL BELEID DUURZAME ONTWIKKELING TWEEDE HELFT 2009 C.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Advertisements

Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Ministerie van Economische Zaken
Economie, Beleid en Duurzaamheid
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
EYV 2011 in Vlaanderen. Korte historiek  CEV Manifest  Lobbywerk  IP Group on Volunteering EP  Written Declaration EP  Alliantie 22 ngo’s (EYV2011.
CCIM- stakeholderoverleg Europese milieu- transportdossiers Greenpeace.
Frits de Groot VNO-NCW Kyoto  Kopenhagen Frits de Groot VNO-NCW
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
een nieuwe LEADER periode
Werken aan een nieuwe internationale overeenkomst EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
VERANTWOORD ONDERNEMEN IN DE KLEDINGSECTOR Internationale en nationale initiatieven.
>> Als het gaat om innovatie Proces KP8. >> Als het gaat om innovatie 2 Belangrijke stappen Voorjaar/zomer 2010: Nationale consultatie KP8 Hoofdlijnen.
Minor Project- en Programmamanagement
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie De milieuprioriteiten van het Hongaarse.
STAKEHOLDERS CONSULTATIE VAN COORDINATIECOMITE INTERNATIONAAL MILIEUBELEID PRIORITEITEN MULTILATERAAL BELEID DUURZAME ONTWIKKELING EERSTE HELFT.
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling SITUERING IN EEN EUROPESE EN MONDIALE CONTEXT 28 oktober 2009.
De wereld draait door… ook in jouw gemeente? De toekomst van de Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking.
Presentatie van het operationeel programma van Trio - Voorzitterschap Denis Van Eeckhout, Permanente Vertegenwoordiging.
Vooruitblik op het Sloveense voorzitterschap van de Europese Unie inzake Leefmilieu Marjan Decroos Vlaams milieu- en energieattaché – Afdeling Internationaal.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
STAKEHOLDERS CONSULTATIE VAN COORDINATIECOMITE INTERNATIONAAL MILIEUBELEID PRIORITEITEN MULTILATERAAL BELEID DUURZAME ONTWIKKELING TWEEDE HELFT 2008 C.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
STAKEHOLDERS CONSULTATIE CCIM (24/02/2010) PRIORITEITEN MULTILATERAAL BELEID Leefmilieu en duurzame ontwikkeling 2010 C. Vanden Bilcke en U. Lenaerts Februari.
Advies over de prioriteiten van het Belgische EU-voorzitterschap.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
EDO-platform Hoe maken de verschillende ‘educaties’ werk van de global goals? Wat kunnen we verwachten van een ‘Internationaal Thematisch Netwerk’ EDO?
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 13 th UN Climate Change Conference Bali, 3-15 december 2007 Peter Wittoeck FOD.
STAKEHOLDERS CONSULTATIE 24 JANUARI 2008 PRIORITEITEN VAN HET MULTILATERAAL BELEID INZAKE DUURZAME ONTWIKKELING EN LEEFMILIEU TIJDENS EERSTE SEMESTER 2008.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 9de COP Biodiversiteitsverdrag Bonn, 19 – 30 Mei 2008 Belang voor uitvoering van het.
CCIM STAKEHOLDERS DIALOGUE, 1 februari 2011 Prioriteiten van het multilateraal beleid inzake duurzame ontwikkeling en leefmilieu.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Europees voorzitterschap Prioriteiten volgens de milieubeweging Trio-voorzitterschap Sp – Be - Ho Esmeralda Borgo.
Banking Structural Reform State of play DG FISMA Unit D2 11 May, 2015 Brussels.
Introductie ISO november 2012 Robbert van Alen Introductie ISO Dun document. Stevige basis.
Multilaterale agenda leefmilieu tweede semester 2014 PRESENTATIE CCIM Stakeholder Dialogue 8 juli 2014.
Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Departement Leefmilieu, Natuur en Energie Prioritaire Europese leefmilieu-
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
SDG'S – THE WORLD WE WANT Making Global Goals Local Business
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Marjan Decroos CCIM Stakeholders dialoog XX
PRESENTATIE CCIM Stakeholder Dialogue 9 juli 2013
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
De milieuprioriteiten van het Pools Voorzitterschap Les priorités environnementales pour la présidence polonaise Marie-Hélène LAHAYE (Cabinet Huytebroeck)-
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
CE-Communicatieforum 23 november 2017 Arine Sijl
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Horizon2020 Transport 8 februari 2018 Ruben Prins
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Symposium Energietransitie: top-down of bottom-up 23 januari 2015
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Who knows something about scenarioplanning?
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Welcoming Remarks Dick Both, Netherlands
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Towards and Africa Europe Partnership
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

STAKEHOLDERS CONSULTATIE VAN COORDINATIECOMITE INTERNATIONAAL MILIEUBELEID PRIORITEITEN MULTILATERAAL BELEID DUURZAME ONTWIKKELING TWEEDE HELFT 2009 C. Vanden Bilcke

Vier gebruikelijke domeinen I. Klimaat II. Biodiversiteit III. Chemicals IV. Governance, duurz ontw

Klik op "Header and footer" in menu "View" en tik naam v/d dienst I. KLIMAAT A. Stand na 6 onderhandelingssessies sedert Bali B. Multilaterale vergaderingen 2e helft 2009 C. Probleemcategorieën

A. Resultaten 6 sessies na Bali Kyoto-spoor (=AWG-KP)(dus geindustrialis landen): -Aanvankelijk G 77 offensief : zo snel mogelijk akkoord over targets (aggregaat+individueel) – andere aspecten on hold  Ontwikkelde landen : ruime agenda, zowel ‘cijfers’ als ‘toolbox’ op tafel met prioriteit op laatste -G77 : historische verantwoordelijkheid als basisprincipe => “top down” benadering op basis van gecumuleerde uitstoot en econom draagkracht  Tegenbeweging pragmatische ontwikkelingslanden + AOSIS brengen debat terug op concrete cijfers -Bottom-up aggregatie-oefening door secretariaat (van beschikbare unilateraal gedeclareerde objn) leverde reductie op van -16 tot -26%, later gecorrigeerd tot -8 tot -14% -Goede discussie over het basisjaar : G 77 pro 1990  CAN, AUS, VS -Eerste discussie over lengte verbintenissenperiode -Zeer beperkte vooruitgang ivm ‘andere onderwerpen’ zijnde flexibliteitsmech, LULUCF, gassen, sectoren

. Conventiespoor (AWG-LCA) : -Gemeenschappelijke start op één compilatietekst; 2 lezingen doorlopen -Uiteenlopende voorstellen juridische vorm -Gestructureerd volgens de 5 bouwstenen van Bali oShared vision : op wetenschap gefundeerd + nood aspirational goal 2050 oMitigatie ontwikkelde landen : “top down” versus “bottom up” oMitigatie ontwikkelingslanden : het verbinden van nationale mitigatieactie met financiële steun door een mechanisme oREDD: tendens van kwantificerende visie tot ruime benadering inclusief bosbehoud en duurzaam bosbeheer oAdaptatie: nationaal raamwerk voor actie + koppeling fin steun oTechnologie: onrijp; concept van technologie innovatie centra oFinance: nood tot “substantial upscaling” erkend

B. multilaterale meetings 2° helft 2009 : G 8 summit informele onderhandelingsessie AWG KP en AWG LCA, Bonn 11.09, EU-Z-AF summit high level dialogue climate change, UNGA, NYork , 7de formele onderhandelingsessie AWG KP en AWG LCA, Bangkok 6.10, EU-Braz summit EU Raad milieu 21/10, ECOFIN 20/10, RAZEB 26/10, ERaad 29/ , voortgezette onderhandelingsessie AWG KP en AWG LCA, Barcelona Nov tbd, EU-US summit Nov tbd, EU-India summit Nov tbd, EU-China summit COP 15, Kopenhagen

C. Probleemcategorieën 1.Ambitieniveau voor ontwikkelde landen -EU, Noorw, Zwi : grootte-orde -30% in 2020 basis 1990 (mits mondiaal akkoord) -VS nationaal : -17% in 2020 basis 2005 = -4% basis 1990 (doch zonder mechanismes + zie ook 2030 doelstelling van -42%) -Japan nationaal: -15% in 2020 basis 2005 = - 8% basis 1990 (reeds -6% onder Kyoto!) -AOSIS : -45% in 2020 basis 1990 (maar ook ontwikkelingslanden moeten afwijken van BAU) -China, Braz, en meerderheid ontwikkelingslanden : -40% tegen 2020 basis 1990 (maar door ontwikkelde landen alleen) -India, Bolivia : historic responsibility => the sky is the limit - Fundamenteel : Aggregaat van huidige unilaterale nationale doelstellingen is onder IPCC niveau van -25 tot -40% tegen 2020

. 2. Inspanningsniveau ontwikkelingslanden - Alle ontwikkelde landen eisen actualisatie annex I. EU : + alle OESO-landen en alle EU toetreders + uitnodiging naar landen met gelijkaardig niveau ontwikkeling. Niet EU: + andere landen gelijkaardig niveau economische ontwikkeling - Ze zijn verdeeld over creatie van tussencategorie:. Jap, Aust, US pro nieuwe tussencategorie. EU : geen tussencategorie - EU pro relatieve vermindering (-15 tot -30% tov BAU)+ LCDSs die vervolgens leiden tot 3 soorten acties naargelang eigen financiering, internationale publieke financiering, of financiering door koolstofmarkt - Volgens ontwikkelingslanden zelf. Géén nieuwe annex I lijst; geen nieuwe tussencategorie. Sommigen betonen interesse voor logische idee relatieve reductie. Zeker interesse voor LCDSs en willen ook systeem om inspanningen te verbinden met financiële steun en technologie. Maar algemeen verzet tegen MRV (argument van conditionaliteit)

. 3. Financiering Bedragen - Mededeling Commissie jan 2009: 175 MRD euro mondiaal in 2020 mitigatie - UNFCCC-SECR : 35–54 MRD euro mondiaal adaptatie maar leeuwendeel mitigatie private financiering  scepsis ontwikkelinslanden - Resultaat : indicatief cijfer 30 MRD euro internationale publieke fin per jaar - Dus +/- 0,1 % BNP donorlanden Bron van publieke financiering -Noors voorstel:veilingen deel opbrengst emissiekredieten->partijen -Mexicaans voorstel : universele bijdrage op basis van verdeelsleutel vervuiler betaalt en economische draagkracht -Financiering door scheepvaart en luchtvaart -G 7 voorstel klimaatsfonds van 0,5 tot 2 % BNP Institutionele architectuur -diverse voorstellen van gecentraliseerd onder UNFCCC (G77) tot gedecentraliseerd

. 4. Juridische vorm -Umbrellagroup (JPN, US, CAN, AUS, RUS, OEK, IJSL):. één nieuw instrument (US “implementing agreement”, Japan nieuw protocol naast Kyoto) dus fusie van beide sporen. “pledge and review” architectuur, zie voorstel Australië “national schedules” als onderdeel van uitkomst, zélf geformuleerde objectieven die herzienbaar zijn -China, Braz, India :. Zeker géén fusie beide onderhandelingssporen; géén nieuw alomvattend instrument. amendering Kyotoprotocol dus met nieuwe absol doelstellingen voor ontwikkelde landen+ versterkte uitvoering UNFCCC door COP beslissing(en) -Tuvalu :. Kyotoprotocol plus één aanvullend protocol -EU:. wil juridische bindende uitkomst maar neemt voorlopig nog geen positie in over precieze vorm

II. BIODIVERSITEIT A. 8° Onderhandelingen internationaal regime acces and benefit sharing B. Voorbereiding COP 10 biodiversiteit, Nagoya, okt 2010 C. 2° IPBES-intergovernmental and multistakeholdermeeting,

A.Onderhandelingen internationaal regime access and benefit sharing ● Oorsprong -Johannesburg : onderhandelingsopdracht, géén kalender -COP : start onderhandelingen -COP : akkoord tot afronding COP : stappenplan : nov 2009, april 2010, COP10 okt ● Onderdelen v h –juridisch gemengd- regime : - Scope : respect voor regels onder FAO-PGRFA, FAO-AGRFA, WIPO - Fair and equitable benefit sharing on mutually agreed terms - Access genetic resources (non discrimination foreign users ) - Compliance - Respect and preservation of traditional knowledge - Capacity building maar géén apart financieel instrument Onderhandelingsmandaat EU Raad Milieu 21 oktober

B. Voorbereiding COP 10 biodiversiteit, Nagoya, okt 2010 Herinnering outcome COP 9 in 2008: - 36 beslissingen, groeiende complexiteit en vervlechting issues onderling -Successen :. stappenplan ABS. mariene gebieden. opdracht tot imput in klimaatsdiscussies over REDD. 1 day high level segment UNGA sept 2010 Wat in de volgende zes maand ? - EU-voorbereiding debat nieuw ten year strategic plan - EU-voorbereiding debat definitie post 2010 objectief - Debat in UNGA over UNGA sept 2010 (zie verder) - Studie Economics of Ecosystems and Biodiversity (cfr Stern) - Raadsconclusies dec 2009

C. 2° Onderhandelingen IPBES, Oorsprong : -millennium ecosystem assessment Frans initiatief IMOSEB -Nov 2007 Montpellier: fusie beiden/nadruk policy interface -COP9 : opdracht “intergov and multistakeholder meeting” -In Maleisie nov 2008 => a preliminary gap analysis -UNEP GC feb 2009 : opdracht full gap analysis + 2° intergov and multistakeholder meeting + report progress sept 2010 op UNGA Problemen: - science-policy interface :better understand why biodiversity knowledge is not taken up by decision makers (vb in SUBSTA) - de added value van iets nieuws tov UNMA en GEO - institutionele onafhankelijkheid tov CBD en UNEP - vermijden capacity building issues IN the process

III. CHEMICALS A.3° open ended working group mondiaal instrument kwik, Bangkok, B.Preparations for extraordinary COP synergies Basel/PIC/POP

A. Derde open ended working group mercury, Bangkok, basis: 4 governing councils nodig voor creatie OEWG (2001, 2003, 2005, 2007) Doorbraak op UNEP Governing Council : dec 25/5 : -Agrees further action consisting of elaboration of a LBI which could include voluntary and binding approaches -INC to prepare a LBI, commencing in 2010 and completion in Recognizing that the mandate of the INC may be supplemented by further decisions of the GC (=open door)!!! -Convene one OEWG in 2009 to prepare work of the INC

B. Preparations extraordinary COP synergies Basel/PIC/POP, Bali, Resultaat van proces doorheen drie COP’s !!! Elementen van synergie: - Eenheid van nationale centra onder de 3 verdragen -joint submissions aan andere organen -Compliance -Clearing house mechanism -Joint managerial functions -Resource mobilization -Synchronization budget cycles + evt 1 future budget -Back-to-back meetings

IV. GOVERNANCE EN DUURZAME ONTWIKKELING A. Hervorming VN - milieustructuren B. Voorbereiding CSD 18 in 2010 C. Jaarlijkse meeting duurzame ontwikkeling OESO, D. Voorbereiding Rio + 20 E. UN-Resoluties duurzame ontwikk F. Global Env Facility,

A. Hervorming VN-milieustructuren ● Result moeizame 1° ministerial Belgrado ( ) Mogelijke domeinen vooruitgang 2° ministerial : - betere coordinatie UNEP- UNDP - Synergies in biodiversity cluster naar model chemicals - beter werk Env Management Group tussen agencies Probleemzones : -Versterking scientific basis -broader transformation (UNEO en Braz voorstel) -Adequate and predictable financing

B. Voorbereiding van CSD 18 in 2010 ●rappel : high level Commissie ECOSOC / 2 jaarcycli ●resultaten CSD 17 agriculture, land, and rural development droogte en desertificatie Africa Crosscutting issues Review water en sanitation uit CSD13 ●issues voor CSD 18 en 19 Chemicals Mining Transport Sustainable consumption and production patterns

C. Jaarlijkse meeting duurzame ontwikkeling van de OESO, Herinnering oorsprong “AMSDE” ● 5 agendapunten oktober : - Evaluatie outcome ministerial juni ivm green growth - Sustainability OECD innovation strategy - Integration sustainable dev in country reviews - Project sustainable development in OECD statistics - Contribution OECD to CSD 18

D. Voorbereiding Rio + 20 Elementen Braziliaans voorstel (dd 26 mei) -“high level event” -In Rio -Implementation + governance + global pact green economy + water -Not detract form other tracks of negotiation -Outcome : political declaration + plan of action -Preparation “under” the CSD “meeting as prepcom” EU positie van negatief->conditioneel

E. Resoluties duurzame ontwikkeling UN Alg vergadering Klimaat Biodiversiteit UNEP Rio + 20 Oceanen =meest substantiele

F. GEF Council, , Washington Rappel -Agreed incremental costs for global env benefits -3 implementing agencies UNDP, UNEP, WB -7 executive agencies (oa UNIDO, FAO, EBRD,…) =>belangrijk coördinatie-instrument financieel beleid Bedrag : 3,1 MRD USD van Agenda: -replenishment : BE positie : van 3 naar 6 MRD USD -Overall performance improvement -Hervorming naar soepeler regels dan Wereldbank

…enkele vaststellingen -De uitkomst van Kopenhagen zal determinerend zijn voor de perceptie van het multilaterale en VN-beleid in globo -Nà klimaat liggen nog 4 andere mondiale onderhandelingen voor ons (ABS, mercury, IEG, Rio+20) zal sterk beheerst worden door biodiversiteitsdossier -Klimaats- en biodiversiteitsnegotaties hebben limiet bereikt van beheersbare complexiteit van deze ‘environmental regimes’ -Rio+20 in 2012 biedt sommige kansen maar kan de roadmaps van negotiaties negatief beinvloeden -IEG-debat ligt nog moeilijker dan in Gebrek aan institutioneel geheugen van dergelijke langlopende processen in vele (zelfs EU-) delegaties