User Experience Design Rogier van der Linde, 2015
DOELSTELLINGEN VAN DE CURSUS 2 Aantonen waarom UX belangrijk is Beschrijven van een user design framework voor het ontwikkelen van interactieve toepassingen waar van begin tot eind de gebruiker centraal staat De gebruikers en hun doelen leren begrijpen via veldonderzoek, personas, use cases, card sorting en andere technieken Maken van goedkope wegwerpprototypes met het oog op frequente feedback door gebruikers Opstellen van usability indicatoren; uitvoeren van metingen en testen met A/B, SUS, heuristische evaluatie, gebruikerstesten... Leren kennen van interface design patronen met hun sterke en zwakke punten
WAAROM UX BELANGRIJK IS – BUSINESS GOALS 3 Doelen van interactieve toepassingen (app, website, software...): producten online verkopen publiek bereiken met een online campagne diensten en producten promoten via inschrijvingen voor een nieuwsbrief verzamelen tijd besparen (met b.v. nieuwe adminstratiesoftware) advertentie-inkomsten verzamelen (met b.v. een gratis toepassing of website) gebruikersinformatie verzamelen bijhorende product verkopen (b.v. iPod, microgolf) -> dit zijn de business goals
WAAROM UX BELANGRIJK IS – DE CONVERSIETRECHTER 4 Een bezoeker van b.v. een website doorloopt typisch vier stappen: gewaarwording (b.v. site bezoeken) interesse (b.v. producten bekijken) behoefte (b.v. product in winkelwagen plaatsen) actie (b.v. offectief overgaan tot de koop) Conversie: het aantal bezoekers dat effectief tot actie overgaat. Conversie maximaliseren = meer bezoekers (weinig invloed) + betere usability (veel invloed)
WAAROM UX BELANGRIJK IS 5 we geloven in een betere wereld usability is een boeiend en uitdagend onderwerp om ergernissen weg te werken betere usability = minder hindernissen + tevreden gebruikers minder hindernissen = betere conversie tevreden gebruikers = meer bezoekers meer bezoekers + betere conversie = business goals beter bereikt (= happy boss)
WAAROM UX BELANGRIJK IS 6
Apple iOS6 maps WAAROM UX BELANGRIJK IS 7
8
9 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken DRIE PRINCIPES VAN USABILITY
10 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken 2.empirische metingen DRIE PRINCIPES VAN USABILITY
11 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken 2.empirische metingen 3.iteratief ontwerp DRIE PRINCIPES VAN USABILITY
UX DESIGN FRAMEWORK 12 ISO framework
UX DESIGN FRAMEWORK 13 gebruikerscontext: veldonderzoek persona’s, storyboards,... specificaties: page tables business & user goals ontwerp: schetsen wireframes prototypes style guides evaluatie: gebruikerstesten expert reviews metingen (bezoekers) iteratief proces gebaseerd op metingen en testen waar de gebruiker centraal staat
UX DESIGN FRAMEWORK – ITERATIEF PROCES 14 waterfall iteratief
UX DESIGN FRAMEWORK – GEBRUIKERSMETINGEN 15
BENODIGDHEDEN 16 Individueel aan te kopen: 1 tekenpen met fijne punt (0.2mm) 1 grijze marker voor vlakken en schaduwen 1 gele marker verkrijgbaar bij of online via
BENODIGDHEDEN 17 Ander materiaal (zal ter beschikking zijn): herkleefbare lijm tippex postits schaar, papiersnijder steekkaarten papier...
EVALUATIE ECTS: “60% permanente evaluatie en 40% project” PE: 60% = 40% beoordeling labowerk + 20% theorietesten (3-tal) project wordt gelanceerd na week 3