User Experience Design Rogier van der Linde, 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Media marketing
Advertisements

Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
Heatmap.
Gebruiksvriendelijk ontwerpen: gebruik je gebruikers
The CAF Procedure voor externe feedback
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Usability analyse.
Server Management Framework
BI voor Microsoft Dynamics AX
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Workshop Testen 18 februari.
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
De gebruiksvriendelijkheid van je website evalueren
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Frank van der Linden 12/05 FASES & ROLLEN. traditioneel proces: één gebouw, veel partijen gebouwplanbouwbeheer investeren en exploiterenpartijenoplevering.
Business Marketing Management
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Prototypes Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Rode assen Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
User Experience Design
Online marketing Expert (in een week)
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
4. Online strategie Internet scorecard
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Workshop evalueren Dcp
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Even voorstellen: Docent Internet Marketing Internetmarketeer
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
DMK – week 2.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
MultiMedia Management – WEEK 4 Marcel Jansens 11Mei 2011.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Een mobiele App voor studenten Robbert Serné & Jonas de Graaff CACI.
Minor digital marketing Esmé van der Klei Laura Niessen Hotel-eventmanagent TIO Amsterdam.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
PERSONAS Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework YOU ARE STILL HERE.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Peter Roozendaal TestNet Voorjaarsevenement 11 mei 2016.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Printshop Services Online Copyshop, Printshop, Printen.
Planning producten COINS(2.o) Frans van Dam Projectleider COINS2.0 1.
Rode assen Rogier van der Linde, UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO framework U BENT HIER.
Online Muziekschool New Media Skills 15 sep 2009 Jeroen Bouman.
Hoe maak ik een website?. 4 stappen Analyse Ontwerp.
UIE – Gemeente Eindhoven
Customer Journey Content Mapping
Heatmap.
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Usability voor het web en mobiele apparaten
Lesgeven zonder cijfer?
Samenwerken voor publieke waterinformatie
Hoe te gebruiken 1 Verwijder de lijnen en tekst die u niet nodig hebt
Maak een site en onderscheid
Maak een site en onderscheid
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Kanaalstrategie ANWB retail
De website.
Transcript van de presentatie:

User Experience Design Rogier van der Linde, 2015

DOELSTELLINGEN VAN DE CURSUS 2 Aantonen waarom UX belangrijk is Beschrijven van een user design framework voor het ontwikkelen van interactieve toepassingen waar van begin tot eind de gebruiker centraal staat De gebruikers en hun doelen leren begrijpen via veldonderzoek, personas, use cases, card sorting en andere technieken Maken van goedkope wegwerpprototypes met het oog op frequente feedback door gebruikers Opstellen van usability indicatoren; uitvoeren van metingen en testen met A/B, SUS, heuristische evaluatie, gebruikerstesten... Leren kennen van interface design patronen met hun sterke en zwakke punten

WAAROM UX BELANGRIJK IS – BUSINESS GOALS 3 Doelen van interactieve toepassingen (app, website, software...): producten online verkopen publiek bereiken met een online campagne diensten en producten promoten via inschrijvingen voor een nieuwsbrief verzamelen tijd besparen (met b.v. nieuwe adminstratiesoftware) advertentie-inkomsten verzamelen (met b.v. een gratis toepassing of website) gebruikersinformatie verzamelen bijhorende product verkopen (b.v. iPod, microgolf) -> dit zijn de business goals

WAAROM UX BELANGRIJK IS – DE CONVERSIETRECHTER 4 Een bezoeker van b.v. een website doorloopt typisch vier stappen: gewaarwording (b.v. site bezoeken) interesse (b.v. producten bekijken) behoefte (b.v. product in winkelwagen plaatsen) actie (b.v. offectief overgaan tot de koop) Conversie: het aantal bezoekers dat effectief tot actie overgaat. Conversie maximaliseren = meer bezoekers (weinig invloed) + betere usability (veel invloed)

WAAROM UX BELANGRIJK IS 5 we geloven in een betere wereld usability is een boeiend en uitdagend onderwerp om ergernissen weg te werken betere usability = minder hindernissen + tevreden gebruikers minder hindernissen = betere conversie tevreden gebruikers = meer bezoekers meer bezoekers + betere conversie = business goals beter bereikt (= happy boss)

WAAROM UX BELANGRIJK IS 6

Apple iOS6 maps WAAROM UX BELANGRIJK IS 7

8

9 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken DRIE PRINCIPES VAN USABILITY

10 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken 2.empirische metingen DRIE PRINCIPES VAN USABILITY

11 John Gould en Clayton Lewis bevelen ontwerpers aan de volgende drie principes te hanteren: 1.vroege en continue focus op gebruikers en hun taken 2.empirische metingen 3.iteratief ontwerp DRIE PRINCIPES VAN USABILITY

UX DESIGN FRAMEWORK 12 ISO framework

UX DESIGN FRAMEWORK 13  gebruikerscontext:  veldonderzoek  persona’s, storyboards,...  specificaties:  page tables  business & user goals  ontwerp:  schetsen  wireframes  prototypes  style guides  evaluatie:  gebruikerstesten  expert reviews  metingen (bezoekers)  iteratief proces gebaseerd op metingen en testen waar de gebruiker centraal staat

UX DESIGN FRAMEWORK – ITERATIEF PROCES 14 waterfall iteratief

UX DESIGN FRAMEWORK – GEBRUIKERSMETINGEN 15

BENODIGDHEDEN 16 Individueel aan te kopen: 1 tekenpen met fijne punt (0.2mm) 1 grijze marker voor vlakken en schaduwen 1 gele marker verkrijgbaar bij of online via

BENODIGDHEDEN 17 Ander materiaal (zal ter beschikking zijn): herkleefbare lijm tippex postits schaar, papiersnijder steekkaarten papier...

EVALUATIE ECTS: “60% permanente evaluatie en 40% project”  PE: 60% = 40% beoordeling labowerk + 20% theorietesten (3-tal)  project wordt gelanceerd na week 3