Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Experiment 7: Het effect van het bezit van een Museumkaart bij leerkrachten Leerkrachten in experiment 7 € 0,00.
Over consumenten, gedrag en marketing
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Veilig internet Mediawijsheid
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Museumkids.nl Antoinette Beijen en Joke Bosch. Wat is het? Een digitaal platform met als doel: toename van interesse in en bezoek aan musea door kinderen.
First ID project Huygens College
‘Het talent bestaat niet.
Workshop Fondsen werven
Vollebergh Kappers “The New Local Influencer” Eerste kick-off meeting Vollebergh Kappers online strategie 9 oktober 2013.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
4. Online strategie Internet scorecard
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Interactive Experience model
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Experiment 4: Regionale Museummenu’s. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Webteksten en SEO Wat hebben zij met elkaar te maken?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Versneller Innovatieve Ambities (VIA) Deze subsidieregeling wordt mogelijk gemaakt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Ouderavond WEERBAARHEID IN DE DIGITALE WERELD Personal Support Jongeren- en gezinscoaching Voorlichting.
Experiment 6A: Een nationale inventarisatie van bestaande goede praktijken.
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
PRESENTATIE CLUSTER-KOORBEZOEKEN DOOR ADRY SLAGMEULEN
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Experiment 5: Museumbezoek door evenementen. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Waarom InDrenthe? Wie kijkt er naar een livestream? Wat betekent InDrenthe voor uw evenement? Wat kost InDrenthe? Welke andere mogelijkheden biedt InDrenthe?
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Operationeel plan DIMAGINI
Mediawijsheid competentie:
ViaVia Info-presentatie
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Training: Mijn netwerk
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
Stel je eens voor.. HetCCC en de ruimte….
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Mediawijsheid competentie:
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Van Opdracht tot Website
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Vergadering Personeelsdienst
Duurzame inzetbaarheid
Project gamemarket Les 1.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games

Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen organisatie. Er zijn totaal 7 experimenten of onderzoeken die elk afzondelijk worden behandeld. Dit is experiment 3 en bevat: – Een samenvatting van vraagstelling, vormgeving, resultaten en conclusies* – Aanbevelingen waarmee een individueel museum vandaag nog mee aan de slag kan Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt of meer informatie wilt over de experimenten. Hiervoor kunt u contact opnemen met Antoinette Beijen van de Nederlandse Museumvereniging / 020 – * Het volledige onderzoek is gepubliceerd in het rapport ‘Stimulering museumbezoek door kinderen – resultaten en verantwoording van de experimenten’ van Aarts De Jong Wilms Goudriaan Public Economics bv (APE) en Paul Postma Marketing Consultancy bv (PPMC) van november Hierna te noemen APE/PPMC rapport en te downloaden via

Inhoud Inleiding en vraagstelling Vormgeving Resultaten Conclusies Aanbevelingen voor musea

Inleiding en vraagstelling Kinderen zitten veel op internet. Vooral op sociale netwerksites en games sites. De vraag is of kinderen wel zitten te wachten op musea die proberen ze te benaderen via Hyves en games. Is het mogelijk een succesvol webbased concept te ontwikkelen dat kinderen opzoekt in de media waar ze actief zijn, en om daar belangstelling te creëren voor cultureel erfgoed en musea? Indien de levensvatbaarheid blijkt, kan vervolgens tegen redelijke kosten een blijvend concept worden gebouwd, waarin bijvoorbeeld drie a vier keer per jaar vijf a tien musea aan de activiteiten kunnen meedoen?

Vormgeving (1) Het concept bestaat uit een online omgeving met thematische onderwerpen, met ‘hubs’ en satellieten, met verschillende edities per jaar. MijnTIKKIT.nl vormt de centrale hub. Een mascotte – Tikkit – verbindt alle onderdelen en levert herkenbaarheid voor de kinderen. Tikkit laat kinderen ervaren wat in musea te ontdekken is.

Vormgeving (2) We zoeken de kinderen op waar ze online zijn: Op Hyves, en op games sites zoals spel.nl, spelletjes.nl en girlsgogames.nl. Er worden diverse games ontwikkeld. Musea kunnen o.a. meedoen door foto’s en beschrijvingen van museumstukken te leveren die passen in de games Augmented Reality kaarten en stickervellen met geheime – game – codes zijn de verbinding tussen de virtuele wereld en de fysieke wereld

Doelstellingen testperiode t/m 3 juli Kijkers spelers accounts bezoekers Totale ca. 1 mln. kinderen in de leeftijd 8 t/m 12 jaar

Totaal ca. 1 mln. kinderen in de leeftijd 8 t/m 12 jaar unieke spelers unieke kijkers 1298 bezoekers Tikkit accounts (alleen via) Hyves ingelogde spelers Resultaten (1)

Resultaten (2) In het businessplan was voorzien dat er vijf a tien musea per thema mee zouden doen, inmiddels zijn er meer dan 70 musea die participeren; zie tab ‘Over Tikkit’ voor een lijst van de deelnemende musea.

Conclusies De doelstellingen van de testperiode zijn gehaald en daarmee is de levensvatbaarheid van het concept MijnTIKKIT.nl aangetoond De Nederlandse Museumvereniging heeft besloten het concept verder uit te bouwen. In de periode 2011 – 2012 staat vier keer per jaar een nieuw thema gepland. We schatten de kosten van de exploitatie inclusief nieuwe thema’s en games op ca. € ,- per game. Bij een aantal unieke spelers van zo’n en vier games per jaar komt dit neer op ongeveer € 0,50 per kind dat online kennis neemt van het cultureel erfgoed.

Aanbevelingen voor musea Voor musea zijn er devolgende mogelijkheden om mee te doen met MijnTIKKIT.nl, informatie via Antoinette Beijen: 1. Geef suggesties voor nieuwe MijnTIKKIT thema’s 2. Lever binnen een thema foto’s van museale objecten + tekst aan 3. Zorg dat u MijnTikkit AR (schat)kaarten en stickervellen op voorraad hebt 4. U kunt museaal kindernieuws (laten) plaatsen op MijnTIKKIT.nl 5. U kunt eigen games laten plaatsen op MijnTIKKIT.nl, zie tab ‘alle games’ 6. Maak uw eigen Tikkit pagina aan op de eigen website