Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games
Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de eigen organisatie. Er zijn totaal 7 experimenten of onderzoeken die elk afzondelijk worden behandeld. Dit is experiment 3 en bevat: – Een samenvatting van vraagstelling, vormgeving, resultaten en conclusies* – Aanbevelingen waarmee een individueel museum vandaag nog mee aan de slag kan Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen hebt of meer informatie wilt over de experimenten. Hiervoor kunt u contact opnemen met Antoinette Beijen van de Nederlandse Museumvereniging / 020 – * Het volledige onderzoek is gepubliceerd in het rapport ‘Stimulering museumbezoek door kinderen – resultaten en verantwoording van de experimenten’ van Aarts De Jong Wilms Goudriaan Public Economics bv (APE) en Paul Postma Marketing Consultancy bv (PPMC) van november Hierna te noemen APE/PPMC rapport en te downloaden via
Inhoud Inleiding en vraagstelling Vormgeving Resultaten Conclusies Aanbevelingen voor musea
Inleiding en vraagstelling Kinderen zitten veel op internet. Vooral op sociale netwerksites en games sites. De vraag is of kinderen wel zitten te wachten op musea die proberen ze te benaderen via Hyves en games. Is het mogelijk een succesvol webbased concept te ontwikkelen dat kinderen opzoekt in de media waar ze actief zijn, en om daar belangstelling te creëren voor cultureel erfgoed en musea? Indien de levensvatbaarheid blijkt, kan vervolgens tegen redelijke kosten een blijvend concept worden gebouwd, waarin bijvoorbeeld drie a vier keer per jaar vijf a tien musea aan de activiteiten kunnen meedoen?
Vormgeving (1) Het concept bestaat uit een online omgeving met thematische onderwerpen, met ‘hubs’ en satellieten, met verschillende edities per jaar. MijnTIKKIT.nl vormt de centrale hub. Een mascotte – Tikkit – verbindt alle onderdelen en levert herkenbaarheid voor de kinderen. Tikkit laat kinderen ervaren wat in musea te ontdekken is.
Vormgeving (2) We zoeken de kinderen op waar ze online zijn: Op Hyves, en op games sites zoals spel.nl, spelletjes.nl en girlsgogames.nl. Er worden diverse games ontwikkeld. Musea kunnen o.a. meedoen door foto’s en beschrijvingen van museumstukken te leveren die passen in de games Augmented Reality kaarten en stickervellen met geheime – game – codes zijn de verbinding tussen de virtuele wereld en de fysieke wereld
Doelstellingen testperiode t/m 3 juli Kijkers spelers accounts bezoekers Totale ca. 1 mln. kinderen in de leeftijd 8 t/m 12 jaar
Totaal ca. 1 mln. kinderen in de leeftijd 8 t/m 12 jaar unieke spelers unieke kijkers 1298 bezoekers Tikkit accounts (alleen via) Hyves ingelogde spelers Resultaten (1)
Resultaten (2) In het businessplan was voorzien dat er vijf a tien musea per thema mee zouden doen, inmiddels zijn er meer dan 70 musea die participeren; zie tab ‘Over Tikkit’ voor een lijst van de deelnemende musea.
Conclusies De doelstellingen van de testperiode zijn gehaald en daarmee is de levensvatbaarheid van het concept MijnTIKKIT.nl aangetoond De Nederlandse Museumvereniging heeft besloten het concept verder uit te bouwen. In de periode 2011 – 2012 staat vier keer per jaar een nieuw thema gepland. We schatten de kosten van de exploitatie inclusief nieuwe thema’s en games op ca. € ,- per game. Bij een aantal unieke spelers van zo’n en vier games per jaar komt dit neer op ongeveer € 0,50 per kind dat online kennis neemt van het cultureel erfgoed.
Aanbevelingen voor musea Voor musea zijn er devolgende mogelijkheden om mee te doen met MijnTIKKIT.nl, informatie via Antoinette Beijen: 1. Geef suggesties voor nieuwe MijnTIKKIT thema’s 2. Lever binnen een thema foto’s van museale objecten + tekst aan 3. Zorg dat u MijnTikkit AR (schat)kaarten en stickervellen op voorraad hebt 4. U kunt museaal kindernieuws (laten) plaatsen op MijnTIKKIT.nl 5. U kunt eigen games laten plaatsen op MijnTIKKIT.nl, zie tab ‘alle games’ 6. Maak uw eigen Tikkit pagina aan op de eigen website