WELKOM in de 3 e graad!
Samen en apart ? Samen: leefklassen -WO -Nederlands -wiskunde -muzische vorming: knutselen, muziek, drama, … -bewegingsopvoeding -levensbeschouwe-lijke vakken -hoekenwerk -contractwerk Apart: leerklassen -Frans -Wiskunde -Nederlands
Wie doet wat? vakL5L6 Nederlandsjuf Pascale Nederlands spellingjuf Pascale, juf Els WOjuf Pascale wiskundejuf Katia Fransjuf Stéphaniejuf Isabel muzische vormingjuf Isabel, Katia, Els bewegingsopvoedingmeester William hoekenwerkmeester Joeri contractwerkjuf Els
methodes en werking Nederlands Tijd voor Taal wiskunde Rekensprong Frans Francofan WO Mundo Er zijn duidelijke afspraken gemaakt om overlappingen te vermijden. Bij de overschakeling naar een nieuwe methode WO kan het zijn dat belangrijke items herhaald worden.
huiswerk en lessen wiskunde –HW:1x per week + afwerken wanneer nodig (volgens HL) –Lessen:voor een toets Nederlands –HW:2x per week + afwerken/voorbereidend lezen wanneer nodig –Lessen:voor een toets + spelling wekelijks Frans –HW:1x per week + afwerken wanneer nodig (1x schriftelijk, wel quasi dagelijks leesopdracht of oefenopdracht) –Lessen:zeer regelmatig korte items + na module WO –HW:kleine opdrachtjes of taken vooraf (iets meebrengen, iets bevragen, iets voorbereiden) –Lessen:afhankelijk van het thema Uiteraard kunnen afwijkingen voorkomen. Spreekbeurten, spreekoefeningen en boekbesprekingen worden behandeld tijdens de lessen Nederlands. Ook onverwachte kleine toetsen kunnen voorkomen. Dit is een echte voorbereiding op de overgang naar het secundair onderwijs. Op deze toets wordt haalbare leerstof bevraagd, voldoende gekend door het actief meewerken tijdens de lessen.
studeren voor een vak Nederlands: kaders leren in boek en schrift, oefenen a.h.v. gemaakte oefeningen Nederlands spelling: regels instuderen, pakketwoorden schriftelijk oefenen, regels ook toepassen op andere woorden dan de pakketwoorden Wiskunde: regels/formules/notatiewijzen/stappen/… instuderen (zie ook onthoudboekje), OEFENEN, OEFENEN, OEFENEN Frans: woordjes mondeling instuderen en schriftelijk oefenen, werkwoorden zeer vaak herhalen zowel mondeling als schriftelijk, regelmatig hardop lezen, grammaire instuderen en oefenen (zie ook onthoudboekje en kaders in schrift) WO: aan het einde van een thema overzicht van wat je moet kennen (instuderen) en kunnen (oefenen), we werken ook met fluo om belangrijke dingen te laten uitspringen, je kan werken met sleutelwoorden en schema’s (dat leren we trouwens in de lessen Nederlands)
studietips Opletten en meewerken in de klas zijn al een groot deel van je studeerwerk. Herhaal regelmatig je lessen door ‘s avonds na te lezen of een klein stukje al in te studeren, zo gaat het makkelijker als er een toets of ‘examen’ is. Kom je iets tegen dat je niet begrijpt, duid dit aan met potlood en stel de dag nadien vragen aan de leerkracht. Studeren is een combinatie van instuderen (uit het hoofd leren) en oefenen. Moeite om aan het werk te gaan of onzeker? Vraag een volwassene om in je buurt te zijn en af en toe over je schouder mee te kijken. Dat beetje steun kan vaak helpen.
. - agenda wordt indien mogelijk ruim vooraf aangevuld om te leren plannen -zelfstandigheid is belangrijk, maar de kinderen hebben nog wel nood aan opvolging van thuis (agenda dagelijks tekenen, interesse tonen, toetsen en taken bekijken, …)
de klaskas en de klaskip Zit je met een ei? Leg het maar bij mij. Ik kijk er rustig naar en sta dan altijd voor je klaar! 100 euro van de klas om zelf te beheren dankzij het oudercomité.
klasboom Schooldieren Om de beurt zorgt er een klas een ganse week voor de dieren: konijnen, cavia’s en geiten. Elke klas heeft een klasboom om te volgen doorheen het jaar. Voor onze klas is dat de gewone esdoorn. Bewegen! -bewegingstussendoortjes -speelbakken -middagsport BIB
Verwachtingen van de kinderen best doen actief meewerken fouten maken (en eruit leren) vragen stellen bijleren (zonder in alles de beste te moeten zijn) respect hebben voor anderen en materiaal
Leerlingen volgen … Volgsysteem of LVS voor -wiskunde -spelling -lezen -welbevinden, betrokkenheid en competenties om op te volgen waar kinderen nood hebben aan extra hulp en/of uitdaging.
Overleg en samenwerking Bespreken van leerlingen en de werking gebeurt systematisch: -onder de leerkrachten -met de zorgleerkracht -met de directie -met CLB
kaften of niet … nog eens alles op een rijtje! Leerboeken en schriftjes zijn te kaften. Werkboeken worden niet gekaft. Het agenda mag gekaft worden. Etiketten komen rechts onderaan met: -voornaam en naam -klas -vak en vakonderdeel Graag tegen begin volgende week!
Leeruitstappen en maximumfactuur Uitstappen zoals zwemmen, avonturensportdag, toneel, … worden nauwkeurig bijgehouden om het maximumfactuur niet te overschrijden.
Regels voor de school en de klas! - 10 regels voor de klas staan achteraan in het agenda. - Ook de leerlingen zelf hebben de belangrijkste klasafspraken gekozen en goedgekeurd. - Denk aan woensdag fruitdag en milieuvriendelijke verpakkingen. - Afwezigheden wegens ziekte kunnen 4 keer met het roze briefje (korte periode), anders is een doktersattest noodzakelijk. Andere redenen van afwezigheid moeten besproken worden met de directie. -Geen speelgoed van thuis meebrengen. -Agenda dagelijks nakijken en handtekenen.
Klasouders begeleiding bij klasuitstappen, hulp bij kookmomenten of creatieve activiteiten, verzorging van de dieren en werk in de moestuin geen verplichting, volgens eigen mogelijkheden en kunnen voor 1 schooljaar kandidaten mogen zich melden bij de klasjuf, deze licht collega’s verder in
En dan nog dit … -buitenschoolse kinderopvang -oudercontact en rapport -naamtekenen -afspraken bij verjaardagen (geen snoep, een boek voor de klasbib altijd welkom i.p.v. individuele tractaties) -fluohesjes: zichtbaar in het verkeer (zeker oktober t.e.m. maart) -aanvraag schooltoelage -wijzigingen LBV
Tot slot … -bij vragen, opmerkingen, problemen, … -gegevens nakijken, doorheen schooljaar wijzigingen graag onmiddellijk melden -samen zorgen voor de kinderen Bedankt voor uw komst!