Biologie F. van Wielink M. Ummels M. Jansen H. Wolter 2007-2008  Regeling  Regeling door hormonen 1/13.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thema 5 Homeostase Paragraaf 1
Advertisements

Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
De hersenen en het zenuwstelsel.
Het hormoonstelsel Thema 6 Basisstof 8 blz
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
H10 Regeling Regelmechanismen, temperatuurregeling, regelcentrum, positieve terugkoppeling, negatieve terugkoppeling.
Thema 18: Brainwave 18.2 en 18.3.
Homeostase.
Thema 6 regeling.
Schooljaar 2010 – ASO-TSO Inleiding biologie.
1. Een constant intern milieu
Organismen reageren op prikkels
Samenwerking tussen zenuwstelsel en hormonaal stelsel
Lichaam en gedrag Harry Smit.
Thema 6: Regeling Basisstof 3
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Transport Bloed en bloedsomloop Informatie en animaties over het bloed.
Het hormoonstelsel 4 havo.
De weg die impulsen afleggen
Zenuwstelsel Hormoonstelsel
Anatomie Fysiologie.
Thema 16 Hormoonregulatie
Klierwerking als reactie op prikkels
Thema 10: Bouw en functie van het hormonaal stelsel
Waar haal je de energie vandaan?
Hormoonstelsel.
Onderdelen van de hersenen
Paragraaf 10.4 Leven is regelen.
Hormoonstelsel.
Thema 31 Zenuwstelsel en spieren
Thema 4: Waarneming en Regeling
Organisatieniveaus Sikkelcelanemie Hoofdstuk 3 (Cellen)
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
Les 4 het hormoonstelsel
Regeling door Hormonen
Hoofdstuk 9 Paragraaf 1 Alles werkt.
Niet zenuwachtig worden, he?
Terugblik BS 1 en 2 Biologie is de studie van organismen (levende wezens)
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Het hormoonstelsel.
Hormonen 3 VWO.
Basisstof 6: Niveaus in de biologie
Het hormoonstelsel 4 havo.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel
Zoeken naar het evenwicht
Het zenuwstelsel Zorgt voor de coördinatie van activiteiten in weefsels en organen, vegetatieve en animale functies, de buitenwereld en onze gevoelens.
Thema 6 Regeling en waarneming B. Stof 3 Zenuwstelsel Par Zenuwcellen en 31.4 Zenuwstelsel.
Waarneming & Regeling 6 ©JasperOut.nl.
Biosfeer.
Regeling door hormonen
Biologie.
Welkom.
Hoofdthema’s in de biologie
Cellen Bouwstenen van het leven
Zenuwstelsel =organenstelsel
Thema 6: Regeling.
Thema 6: Regeling Basisstof 1 en 2
Het hormoonstelsel Thema 6 Basisstof 8 blz
Regeling 3 VMBO - BB.
Hormoonstelsel
Endocriene Stelsel Hormoonstelsel.
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Transcript van de presentatie:

Biologie F. van Wielink M. Ummels M. Jansen H. Wolter  Regeling  Regeling door hormonen 1/13

Uit de gedragsleer:  Input: signaal uit de omgeving  Black box: verwerking in het organisme  Output: reactie Black box INPUT OUTPUT Klassieke gedragsleer bekijkt alleen prikkels en gedragingen, niet de verwerking van prikkels in het lichaam Regeling2/13

In de black box  Receptor =ontvanger zintuig ontvangt de input receptorconductoreffectorRegeling (hst 17) 3/13

In de black box receptorconductoreffector  Effector =uitvoerder spier of klier zorgt voor de outputRegeling4/13 (hst 26)

In de black boxRegeling receptorconductoreffector  Conductor =geleider geeft het signaal door en verwerkt het conductor 5/13

 Hormoonstelsel  Zenuwstelsel  Combinatie van beide receptorconductoreffector conductor (hst 18) In de black boxRegeling6/13

Hormoonstelsel  Signaalmolecuul = hormoon  Hormoon wordt afgegeven aan en vervoerd via het bloed  Hormoon bindt aan een receptoreiwitRegeling7/13

Centrale concepten in de biologie  Evolutie  Homeostase  Gedrag  Metabolisme  Ecologie  Erfelijkheid  8/13

9/13 Homeostase: het verschijnsel dat een variabele binnen de grenzen van een levend systeem, ondanks storende invloeden (uit het interne of externe milieu), op of dichtbij een normwaarde wordt gehandhaafd. Homeostase= interne balans, norm

Voorbeelden van homeostase  [Organische moleculen] (glucose, aminozuren, vetzuren, cholesterol)  pH  Osmolariteit  Lichaamsvochtvolume  Concentraties ionen (K+, Na+, Ca2+, PO43-, Mg2+)  gasspanningen (O2, CO2)  hormoonconcentraties (thyroxine, cortisol, geslachtshormonen)  [cellen] in het bloed  [stollingsfactoren] in het bloed  [antilichamen]  gewicht vetweefsel  temperatuur  bloeddruk  etc 10/13

Groter:sterrenkunde Kleiner:scheikunde en natuurkunde Organisatieniveaus  Biosfeer  Bioom  Ecosysteem  Populatie  Organisme  Orgaanstelsel  Orgaan  Weefsel  Cel  Organel  Molecuul Nu: Effecten op organisme-niveau van processen op cel- en molecuulniveau √ √ √11/13

Deze periode  Keuzevrijheid  Bronnenonderzoek  In groepjes van 3/4  Presenteren aan elkaar  Systematisch denken! 12/13

Onderwerpen:  Struma  Diabetes (suikerziekte)  EPO (doping)  Vrouwenanticonceptie  Obesitas (vetzucht)  Botontkalking vanwege boerka’s  Stress en Spanning  Kater √ 13/13