1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren
Aandeel ziekenhuisverpleegkundigen > 50 jaar % % – 39% (Van der Windt et al., 2009) Flickr, Scott Billings 2. Veroudering beroepsbevolking
3. Nog weinig bekend over dynamiek CPO in verpleegkundige loopbaan
belangrijkste resultaten
De dagelijkse praktijk is belangrijke bron voor CPO
Wat is continue professionele ontwikkeling? Ontwikkelt zich continu Up-to-date Volgt scholingen Open voor feedback Vernieuwend Werkgroepen Ontwikkelt zich niet continu? Werk doen en weinig extra’s Niet goed functioneren Niet up-to-date Uitvoeren van opdrachten zonder kritische toets Wel goed functioneren Wel bijblijven door wat wordt aangereikt Weinig scholingen extern Geen werkgroepen CPO omvat verschillende type leeractiviteiten en is gericht op verschillende doelen (o.a. up-to-date blijven)
Formele leeractiviteiten Georganiseerd & gepland door anderen Vooral op afdeling, minder frequent buiten afdeling.
Informele leeractiviteiten Neveneffect van dagelijks werk Bewust en soms onbewust Vooral door sociale interactie
De dagelijkse praktijk is belangrijke bron voor CPO Verpleegkundigen hanteren leer- activiteiten passend bij hun motieven
Vergroten competentie Voldoen aan normen Loopbaanontwikkeling Kennis verdiepen Verveling voorkomen Verbeteren van de zorg Opbouwen netwerk Vergroten eigenwaarde Motieven Ik leer veel door het praten over dingen, door artsen te vragen ‘Kan je dit uitleggen’ of door een ervaren collega te vragen ‘ Hoe doe je dit, of dat? Of als het rustig is op de afdeling pak ik een boek een of zoek ik bepaalde dingen op internet. We moesten e-learning modulen maken (…) over verpleegtechnische handelingen. Iedereen zag daar tegenop, maar het bleek leuk. In een rustige dienst maak je deze modulen met elkaar, en je zoekt de vragen op die je niet weet, en bespreekt dit met elkaar.
De dagelijkse praktijk is belangrijke bron voor CPO Verpleegkundigen hanteren leer- activiteiten passend bij hun motieven Oudere verpleegkundigen blijven leren, maar leren wordt minder intensief
Informele leeractiviteiten r met leeftijd Sociale interactie-.28** Uitvoeren extra taken-.22** Consulteren media-.21** Deelnemen aan overleggen -.07 Leeftijd en deelname aan leeractiviteiten Formele leeractiviteiten r met leeftijd Vervolgopleiding-.27** E-learning-.14** Korte activiteiten in het ziekenhuis -.10** Cursus-.01 Team training.11** Congres.15** n = 728, ** p <.01
De dagelijkse praktijk is belangrijke bron voor CPO Verpleegkundigen hanteren leer- activiteiten passend bij hun motieven Oudere verpleegkundigen blijven leren, maar leren wordt minder intensief Leeftijdspatronen hangen samen met verschillen in ervaring & loopbaanfase
Ervaring opdoen als verpleegkundige & in specialisatie Loopbaanontwikkeling Toekomst ligt open Voor sommigen onzeker door kinderwens jaar Harry (24) Een werkgever krijgt een betere indruk van me dan door een CV alleen. Veel verpleegkundigen zeggen: ‘Ik doe mijn werk en de rest om me heen hoor ik wel van anderen’. Zij zijn niet actief in het uitbreiden van hun kennis. Ik wil laten zien dat ik actief betrokken ben. Harry (24) Een werkgever krijgt een betere indruk van me dan door een CV alleen. Veel verpleegkundigen zeggen: ‘Ik doe mijn werk en de rest om me heen hoor ik wel van anderen’. Zij zijn niet actief in het uitbreiden van hun kennis. Ik wil laten zien dat ik actief betrokken ben. Verschillende thema’s in 3 leeftijdsgroepen
Balanceren werk & privé Up-to-date blijven lastiger met klein diensttaak% Werk uitdagend en afwisselend houden Door extra taken of opleiding 35 – 49 jaar Silvia (45) Als alles thuis goed gaat, dan kan ik me ontwikkelen. Als er thuis iets ontbreekt – ik heb geen opvang, de kinderen worden ziek, of er gebeurt iets anders – dan valt het mooie plaatje in duigen. Silvia (45) Als alles thuis goed gaat, dan kan ik me ontwikkelen. Als er thuis iets ontbreekt – ik heb geen opvang, de kinderen worden ziek, of er gebeurt iets anders – dan valt het mooie plaatje in duigen. Danielle (45) Ik kan natuurlijk zo een beetje doorsudderen, maar dat vind ik niet prettig. Ik heb daarom recent besloten verplegingswetenschap te gaan doen. (…) Ik wil weer getriggerd worden. Danielle (45) Ik kan natuurlijk zo een beetje doorsudderen, maar dat vind ik niet prettig. Ik heb daarom recent besloten verplegingswetenschap te gaan doen. (…) Ik wil weer getriggerd worden. Verschillende thema’s in 3 leeftijdsgroepen
50 – 65 jaar ‘lekker zo blijven werken’ Leren zit in kleine dingen Wendy (54) Ik wil niet zeggen dat ik uitgeleerd ben, maar je behoeften veranderen. Als je jonger bent, wil je nog heel veel dingen (..), maar als je 45, 50, of zoals ik nog ouder bent, dan stabiliseert dat op een gegeven moment. Ik ben nu op een punt (…) als ik naar de toekomst kijk, dan wil ik gewoon lekker aan het werk blijven (…) mijn ontwikkeling zit in kleine dingen. Wendy (54) Ik wil niet zeggen dat ik uitgeleerd ben, maar je behoeften veranderen. Als je jonger bent, wil je nog heel veel dingen (..), maar als je 45, 50, of zoals ik nog ouder bent, dan stabiliseert dat op een gegeven moment. Ik ben nu op een punt (…) als ik naar de toekomst kijk, dan wil ik gewoon lekker aan het werk blijven (…) mijn ontwikkeling zit in kleine dingen. Verschillende thema’s in 3 leeftijdsgroepen
Wat betekenen de resultaten voor de dagelijkse praktijk?
Faciliteer (in)formele leeractiviteiten op afdeling
Flickr, Louish Pixel Stimuleer deelname aan leeractiviteiten buiten eigen afdeling
Bewaak continue professionele ontwikkeling van verpleegkundigen die weinig diensten draaien de neiging hebben werk te beperken tot wat ze altijd al doen & stem af op individuele behoefte
…zodat zij zich hun hele loopbaan zo ontwikkelen dat zij …
… hen de zorg kunnen bieden die ze nodig hebben.