Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel (15.000 deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Definitiestudie.
Sinds 2004 biedt ALS Holland dé software voor al uw logistieke, inkoop- en verkoopadministratie. Het programma is ontwikkeld vanuit de tapijthandel en.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Omzet.
Vlajo Challenge Speel en onderneem. Kom proeven op onze provinciale workshops: 29 februari 2012 St Paulusinstituut Herzele 9u – 11u 1 maart 2012 St Lutgardisschool.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Commercialisatie Fietsen
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Curry-Analyse (Jay Curry)
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Doelen Soorten vormgeving.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Fase 1 Ken de (detail)handel
Overeenkomst.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Webintense Biedt; Een Totaal Oplossing Zonder investering Zonder koopverplichting.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Detailhandelsmarketing
Opstellen begroting Openingsbalans.
Goederen H5 Derving Verkoper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Joke Trappel, MEd docent economie en ondernemen, technologie.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Bianca Biermann Docent Economie / Administratie. Dit is nog geen kant-en-klaar verhaal … Wat we wel weten, ga ik u nu vertellen !
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
Assortiment dat wat er te koop is.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Van idee naar onderneming Wat brengt het idee op? FEBRUARI 2016JAN PAUL TER KEURST.
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
© Copyright Finovion Risico’s van ondernemen.
Vernieuwing in het VMBO
Praktisch vormgeven van ondernemen op school Gerrald van Beek
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Welkom bij ZomerOndernemer
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Jaarvergadering Florian Stiller.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Vmbo 2 economie Goede producten?
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Economie en ondernemen
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Wat is Plaza Challenge? Oorsprong: Plaza = winkelcentrum
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Leerbedrijfjes.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
HOE MAAK JE KLANTEN NIEUWSGIERIG?
Eens / oneens EEN PRODUCT IS GOED ALS HET DUUR IS
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Wat is Plaza Challenge? ● Een economisch georiënteerd interactief spel ( deelnemers). ● Spelenderwijs kennis maken met het runnen van een onderneming. Oorsprong: In opdracht van ABN-AMRO ontwikkeld ter stimulering van ondernemend gedrag bij jongeren. Plaza = winkelcentrum Deelnemer = ondernemer

Doelen van het spel ● Grootste marktaandeel verkrijgen. ● Meest succesvolle ondernemer worden. ● Samen zorgen voor een goed bezochte plaza, middels projecten.

Spelverloop Stap 1 Leen een startkapitaal bij de bank

Spelverloop Stap 2 Huur één of meerdere winkels ● Dure of goedkopere winkel ● Verschillende winkeltypes

Spelverloop Stap 3 Producten inkopen ● Bij de groothandel ● Bij leveranciers

● Prijs bepalen ● Hoeveelheden bepalen Spelverloop Stap 4 Producten in de winkel(s) leggen

● Producten in- en verkopen. ● Maak reclame. ● Huur personeel (administratie, marketeers en verkopers). ● Personeelscursussen. ● Upgrade je winkel(s). ● Meer winkels huren. ● Samenwerken om meer klanten te trekken. Spelverloop Stap 5 Run je bedrijf

Terugkoppeling naar de deelnemers Door middel van: ● Ranglijsten ● competentieprofiel.

Speciaal voor docenten Een Plaza inrichten naar eigen wensen: ● Aantal deelnemers ● De duur van een Plaza ● Keuze uit: de stad, soorten winkels en producttypes ● De mogelijkheid om bepaalde spelelementen (tijdelijk) uit te zetten. ● Tempo bepalen ● Overzicht van de vorderingen en prestaties van de leerlingen (een activiteitenrapport)

Waarom Plaza Challenge School Editie? ● Brengt economie dichterbij de belevingswereld van de leerlingen. ● Spelend leren. ● Bevat kennis over economie en marktwerking. ● Het kan door de docent worden ingericht naar eigen wensen.

Bedankt voor uw aandacht, Voor meer informatie: