2010 1 Ervaringskennis Opsporen MSVN november 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Advertisements

Thema najaar Face t0 face - 2 Hebr. 12: Want gij zijt niet genaderd tot een tastbaar en brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
“Een reis naar Licht”.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Il Silenzio.
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Voorbereidende les Praat je Plaatje
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Wie is de baas?.
Leven zoals het leven je is gegund
Oog in oog, hand in hand ….
Godsdienst 1 1.
Godsdienst 1.
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Video Zelfmanagement Je krijgt wat Je hebt wat Je moet er mee leren leven Zelfmanagement is de balans vinden tussen wat de ziekte van je vraagt en hoe.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Deel anders, mijn organisatie
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Toon aan wat je waard bent
Ik doe mijn presentatie over…
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Hoe gaat het verder na Bethel?
Tatiana Constandse John Ouderling.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Bevestiging nieuwe ambtsdragers 3 mei 2015
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Veel werkwoorden hebben een vast voorzetsel
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Q U I Z De kunst van de stilte De kracht van de stilte.
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Workshop PowerPoint.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Dé vereniging voor mensen met MS en hun betrokkenen.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Betrokken waarbij en hoe? Missie/DoelOrganisatie Betrokken OpbrengstenMensen Activiteiten Inzet van: – Tijd – Waarde – Netwerk.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Mopje voor de Dierenliefhebbers.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Met elkaar. Voor elkaar. Regels:
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Schrijf jouw boodschap met stoepkrijt in je spreekballon.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Mijn visie op onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Bemiddelingscommissie
Samenwerken en communicatie
Ik twijfel, geloof ik….
WRAP Wellness Recovery Action Plan
vragen over, van en aan God
Maasstad Ziekenhuis - Vrijdag 17 mei 2019
vragen over, van en aan God
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Ervaringskennis Opsporen MSVN november 2010

Wat is ervaringskennis n Kennis hoe te leven met een chronische aandoening n Kennis met bruikbaarheids-waarde n Informele kennis n Kennis die weinig systematisch is vastgelegd

Ervaringskennis organisatie Core business Ervaringsdeskundige heeft die kennis Te gebruiken in lotgenotencontact, voorlichting en belangenbehartiging

Ervaringskennis smal breed Ik kennis = individuele ervaringskennis Wij kennis = brede ervaringskennis

Ervaringskennis van het donker in het licht zetten 1. Opsporen 2. Bewaren 3. Raadplegen

Ervaringskennis methodisch opsporen en vastleggen n Probleem vaststellen dat mbv ervaringskennis opgelost kan worden n Groep 1: inventariseren van sleutelscènes en de kennis op- sporen die aan de scènes kleeft n Groep 2: aanvullen, uitbreiden n Eventueel 3e groep: aanvullen, uitbreiden Resultaten vastleggen

Ervaringskennis via S leutelscenes Vragen, problemen waar ervaringskennis aan vast zit Voorbeeld “Ik twijfel of ik de juiste behandeling krijg; hoe kom ik aan een second opinion?” Voorbeeld “Arts zegt u moet er mee leren leven, hoe doe ik dat?”

Ervaringskennis via S leutelscènes “Ik twijfel aan de behandeling; hoe kom ik aan een second opinion?” Herken je de vraag Waar liep jij op vast Jouw sleutelscène: cruciaal moment: een moment waarop je móest reageren Hoe heb je het toen aangepakt Wat heb je geleerd Welke ervaringskennis is de moeite waard om over te dragen?