De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Belg en zijn tuin Le Belge et son jardin 1ste Nationaal Onderzoek 1 ère Enquête Nationale Juni – Juin 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Belg en zijn tuin Le Belge et son jardin 1ste Nationaal Onderzoek 1 ère Enquête Nationale Juni – Juin 2011."— Transcript van de presentatie:

1 De Belg en zijn tuin Le Belge et son jardin 1ste Nationaal Onderzoek 1 ère Enquête Nationale Juni – Juin 2011

2 Topic De leden van Comeos afdeling Garden wensen een duidelijk inzicht te krijgen in het gedrag van de consument ivm zijn tuin Een grootschalig nationaal onderzoek is nooit eerder gevoerd Thalia heeft grote ervaring binnen de tuinbranche en in het uitvoeren van dergelijk marktonderzoek Bedoeling is een eerste breed onderzoek te voeren, waarna verder jaarlijks op bepaalde punten in detail de markt verder kan worden onderzocht Comeos, als overkoepelende federatie van de handel, wil haar leden ruime informatie bieden, zodat deze beter op de markt kunnen inspelen

3 Doelstellingen Op een kwantitatieve manier in kaart brengen hoe de Belgische consument zijn tuin « beleeft » – Enkele variabelen : Grootte van de tuin Belang van een tuin bij aankoop of huur van een woning Belang van ecologische producten in de tuin Welke informatie gebruikt de consument bij aankoop van tuinproducten Hoe ziet men de tuin evolueren de komende jaren? – Minder of meer in werken, wijzigen, diversen,…

4 Methodiek 3 soorten enquêtes – E-survey via geselecteerde portaalsites ( 60% van de deelnemers) – Exit enquêtes bij tuincentra (20%) – In Crowd onderzoek bij tuinbeurzen (20%) Periode – April en mei 2011 Periode waarin « tuin » en « tuinbenodigdheden » Top of mind zijn bij consumenten

5 Méthode E-survey par bannering sur divers sites portail – Pendant un weekend sur les « sites portail féminins » de Sanoma/Beweb Libelle, Flair, Femmes, Feeling, Gaël… – Sites portail Construction Livios, Het Portaal/Le Portal, Bouwinfo – Sites portail Jardin Jardin&Loisirs, Mijn tuin, I love my garden, Tuinadvies, Tuin&Decoratie – Divers Dobbit, Aveve, Seniorennet, Canal50+

6 Bannering

7 Méthode Enquêtes sortie centres de jardinage – Aveve Edegem, Groendecor Sint-Pieters-Leeuw, Intratuin Lovendegem, O’Green Louvain-La-Neuve et Hobbygarden Saint-Georges (Liège) In crowd salons de jardin – Salon de Munsterbilzen et de Chevetogne et Passieflora à Meise

8 Méthode Échantillon représentatif : – Surreprésentation de femmes – En concordance avec la pyramide démographique de la population belge – Dispersion régionale correcte – Age -25 et 70+ à ne pas retenir dans la recherche

9 ÉCHANTILLONNAGE

10 Deelnemers 2176 respondenten – Zeer uitgebreid staal biedt absoluut representatieve gegevens voor heel België en de regio’s – Slechts 1% zonder tuin of terras/balkon Deze werden verder niet bevraagd Verdeling volgens leeftijd en geslacht 40% 60% In overeenstemming met de vooropgestelde targets

11 Deelnemers Spreiding volgens regio en woongebied – Logische spreiding volgens de woon-spreiding gekoppeld aan het hebben van een tuin/terras Inwonende kinderen – 52% heeft inwonende kinderen, een gevolg van gewijzigde gewoontes van de jeugd (langer studeren, langer thuis wonen) 1.VL 2.BXL 3.WALL 1.Stad 2.Randstad 3.Platteland 4.Industrie 5.Andere

12 Deelnemers De « Tuin-Belg » is, net zoals de Belg algemeen, overwegend eigenaar van zijn woning Naar woningtype 1.Appartement 2.Driegevel 3.Rijwoning 4.Villa 5.Vrijstaande woning 6.Andere

13 Participants Suivant la profession, les participants se composent de – Fonctionnaire – Ouvrier – Employé – Profession libérale – Indépendant – Autre* * Ceci concerne principalement les femmes au foyer, (pré)pensionnés, et les demandeurs d’emploi Le degré d’activité en Belgique est de 62.4% (données SPF économie 2008)

14 RÉSULTATS

15 Belgique, pays des jardins 94% des participants ont un jardin des autres 6%, 81% a une terrasse, une cour ou un balcon (= 4,8% du total) – Bien entendu, les gens sans jardin ont été moins ouvert à une participation à l’enquête 93% trouve “le jardin” important ou extrêmement important dans son habitation globale 92% trouve un jardin (extrêmement) important lors du choix d’une habitation

16

17 Grands et petits jardins Plus que la moitié des jardins est de < 500m², seulement 1 sur 5 a un jardin de plus de 10 are Il est frappant de constater que la catégorie d’âge 26-35ans a largement plus de petits jardins (<200m²) que la moyenne – une différence de 6 points 1.< >2000

18 Waarom een tuin?

19 Waarom een tuin? De Belg heeft een tuin om zich in te ontspannen, te tuinieren en voor de kinderen. Deze laatste reden sluit de top drie af, doch is maar voor 1 op 3 de reden om een tuin te hebben of waarvoor de tuin wordt gebruikt. – Ook de groep jaar « tuiniert » evenveel als de oudere leeftijdscategoriën Opvallend is dat het tuin « seizoen » zich steeds meer verlengt, ook in de herfst en zelfs de winter wordt de tuin gebruikt Lente Zomer Herfst Winter

20 Samenstelling van de tuin

21 1 op 4 heeft een vijver Meer dan 1 op 2 heeft een BBQ 1 op 5 heeft géén gazon (de <200m²)

22 Samenstelling van de tuin Oudere mensen hebben meer een serre en/of boomgaard en een veranda in de tuin dan jongere mensen Jongere mensen hebben vaker een barbecue, kinderspeeltuigen en zandbak in de tuin dan oudere mensen 2 op 3 geeft aan dat zijn tuin meer dan 50% levend groen bevat

23 Les temps libres Temps d’hobby par semaine – Une sous-estimation, voir « chiffres clés 2008» SPF économie plus de 30h/semaine! % Temps d’hobby dans le jardin

24 Travailler dans le jardin  Nous pouvons déduire que travailler dans le jardin n’est pas toujours perçu comme « hobby » ou temps-libre (corvée)  À partir de l’âge de 56 ans, 1 sur 4 travaille minimum 7 heures par semaine dans son jardin

25 Le jardin et le budget 51% achètent seulement une fois par an, 41% achètent une fois par mois des produits d’entretien pour le jardin 62% dépensent moins de €500 par an, seulement 8% consacrent plus de €1000 Il est frappant que les gens qui utilisent leur jardin toute l’année, ne dépensent pas plus que les autres

26 De eco-Belg 62% vindt ecoproducten zeer belangrijk tot een absolute noodzaak, ongeacht de leeftijdscategorie

27 Tuin-shoppen

28 De absolute meerderheid koopt zijn tuinproducten in een tuincentrum (78%), verder scoren de doe-het-zelfzaak (50.4%) en boomkwekerijen (37.2%) ook zeer goed

29 Info-vergaring

30 Advies van de verkoper is de belangrijkste bron van informatie : 56% Info op de winkelvloer : 48% Internet als informatiebron is ook voor de tuin zeer belangrijk : 44% Ook folders (30%) en magazines (28%) scoren goed TV (3%) en Radio (12%) scoren zeer laag

31 44% veut réaménager son jardin 33% veut consacrer plus de temps 31% indique utiliser plus de produits écologiques les prochaines années Le groupe d’âge est fortement surreprésenté en ce qui concerne réaménagement et le temps consacré au jardin L’avenir des jardins

32 Les jardins communautaires? En Wallonie (75%) on utilise plus le jardin pour jardiner qu’ à Bruxelles (69%) ou en Flandre (67%) Le nombre d’heures qu’on travaille dans le jardin est sensiblement plus haut en Flandre – 11% travaille 10h/semaine dans le jardin par rapport à 6% en Wallonie Les Wallons (74%) et les Bruxellois (66%) accordent plus d’importance aux produits écologiques que les Flamands (56%) L’évolution du jardin est plus important en Wallonie qu’en Flandre – Réaménagement : 56% - 38% – Consacrer plus de temps : 40% - 30% – Plus de potager : 38% - 23% Là où la Wallonie a déjà plus de potagers La Flandre a plus d’abrits de jardin: – FL 51% - W 32% - BXL 26% Les enfants wallons ont plus de jeux pour enfant: – W 35% - FL 18% - BXL 16% La Flandre, c’est le pays des verandas : – FL 24% - W 12% BXL 13%

33 Een tipje van het bloementapijt? De idyllische tuin is op zijn terugweg voor de jongere doelgroep! – Droombeeld van tuinen komt niet meer overeen met het beeld dat tuinbezitters tussen jaar voor ogen hebben. Werk aan de winkel voor media, retailers en fabrikanten

34 De huidige standaardtuin 81% 76% 56% 77% 1 op 5 47% 1 op 4

35 De toekomstige standaardtuin

36 Meer weten? U kan een gedetailleerd rapport bestellen, meer toegespitst op uw situatie – Uitgebreid basisrapport met 9 variabelen waarop kruistabellen zijn toegepast – In functie van uw product of retailomgeving Aparte presentatie bij u, met korte aanbevelingen door Thalia Retail Kostprijs : – Comeos-leden : €760 – Niet-leden : €1.140

37


Download ppt "De Belg en zijn tuin Le Belge et son jardin 1ste Nationaal Onderzoek 1 ère Enquête Nationale Juni – Juin 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google