De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HOREN MICHELLE BORGHERS WHAT DO WE HEAR? AGENDA Horen p 87-91.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HOREN MICHELLE BORGHERS WHAT DO WE HEAR? AGENDA Horen p 87-91."— Transcript van de presentatie:

1

2 HOREN MICHELLE BORGHERS

3 WHAT DO WE HEAR?

4 AGENDA Horen p 87-91

5 HOORDE JE MIJ NU NIET?

6 STEREOFONISCH HOREN = horen met beide oren

7 PROEFJE 1 Vrijwilliger 1: buiten staan en bij binnenkomst gaat deze de verstopte GSM zoeken Vrijwilliger 2: Gaat de een wekker instellen op de GSM en deze verstoppen Besluit: Met twee oren kunnen we het geluid beter waarnemen.

8 PROEFJE 2 Vrijwilliger 1 en 2 : Vooraan in de klas met gesloten ogen en aangezicht naar medestudenten. Vrijwilliger 3: Vooraan in de klas met gesloten ogen en aangezicht naar het raam. Vrijwilliger 4: Vooraan in de klas met gesloten ogen en aangezicht naar de deur. Vrijwilliger 5: GSM laten afgaan en op verschillende hoogtes houden.  Andere vrijwilligers wijzen vanwaar zij denken dat het geluid komt.

9 PROEFJE 2 Besluit: Inschatten op welke hoogte het geluid wordt afgespeeld is moeilijk.

10 HOREN DIEREN BETER DAN MENSEN? Kunnen oren 180° draaien  Voordeel? Kunnen oren afzonderlijk draaien  Voordeel?

11 WAT valt er op? Welke andere voorbeeld kennen jullie hiervan? Wat hebben deze dieren als voordeel?

12 ECHOLOCATIE

13 BEN UNDERWOOD

14 OORCHECK

15 SELECTIEF HOREN WAT is selectief horen?

16 PROEF 3: SELECTIEF HOREN -Onderzoeksvraag; KUN JE MINDER GOED HOREN ALS ER ACHTERGRONDGELUID IS? -Hypothese: Als twee personen tegelijk praten, zul je minder / even aandachtig kunnen luisteren in vergelijking met één persoon die hetzelfde vertelt.

17 Deel 1 -2 voorlezers  1 uit rechts deel van de klas, 1 uit links deel van de klas  Testen of ze even luid lezen -Klas in 2 groepen  Rechts deel van de klas GROEP 1  Links deel van de klas GROEP 2 Voorlezers lezen gelijktijdig hun verhaal voor -Groep 1: luister naar lezer 1 -Groep 2: luister naar lezer 2 ER IS ACHTERGRONDGELUID!

18 Tussen de twee delen Groep 1 en Groep 2 vullen de vragen bij hun eigen verhaal in.  Bijlagen

19 Deel 2 -2 voorlezers  1 uit rechts deel van de klas, 1 uit links deel van de klas  Testen of ze even luid lezen -Klas in 2 groepen  Rechts deel van de klas GROEP 1  Links deel van de klas GROEP 2 Voorlezer 1 leest eerst zijn verhaal voor, voorlezer 2 sluit hier meteen op aan met zijn verhaal. -Groep 1: luister naar lezer 2 -Groep 2: luister naar lezer 1 ZONDER ACHTERGRONDGELUID

20 Na deel 2 Groep 1 en Groep 2 vullen de vragen bij hun eigen verhaal in.  Bijlagen

21 VERBETERING VRAGEN Verhaal 1: -Aambeeldstraat -20 -Rond -Haaientanden -Dinsdag -Spanje -5 dagen -Pijn in de oren -Buis van Octavius -Aardbeidensmaak  NOTEER JE EIGEN PUNTEN OP 10

22 VERBETERING VRAGEN Verhaal 2: -Slakkenhuisweg -9 -Poedel -Berk -Drie -Groen -Zondag -Om zijn fototoestel te halen -Rechter -112  NOTEER JE EIGEN PUNTEN OP 10

23 NOTEER JE EIGEN RESULTAAT OP P 90 Resultaten groep 1: Verhaal 1: Verhaal 2: Resultaat verhaal 2 – Resultaat verhaal 1 : Schrijf ook de gemiddelde score op! Resultaten groep 2: Verhaal 1: Verhaal 2: Resultaat verhaal 2 – Resultaat verhaal 1 : Schrijf ook de gemiddelde score op!

24 REFLECTEREN EN RAPPORTEREN Hypothese: Als twee personen tegelijk praten zul je minder/even aandachtig kunnen luisteren dan in vergelijking met één persoon die hetzelfde vertelt.  Onze resultaten bevestigen de hypothese  Onze resultaten spreken de hypothese tegen  Onze resultaten zijn niet duidelijk genoeg om een uitspraak te doen Welke resultaten leiden tot dit besluit? Wat kan er anders gebeuren in dit onderzoek? Bedenk een nieuwe hypothese aan de hand van de resultaten.

25 BESLUIT De hersenen filteren de geluiden, waardoor je achtergrondlawaai niet hoort. Dit noem je selectief horen.

26 BIOSCOOP Bij beschadiging van het kraakbeen in het oor kan een bloemkooloor of boksersoor ontstaan.  Gevechtsporten en rugby WELKE ANDERE OORAANDOENINGEN KEN JE?

27 OORAANDOENINGEN : ORIËNTATIE

28 A. GEHOORSCHADE -Harde geluiden veroorzaken sterke trillingen  Gehoorschade -Beluisteren van luide muziek OPDRACHT 1 Hoelang mag je naar een mp4-speler luisteren aan 110 dB zonder gehoorschade op te lopen: 8 uur per dag naar 80 dB  Elke 3 dB halveert deze tijd.

29 OPDRACHT 1 80 dB  8U 83 dB  4u 86 dB  2u 89 dB  1u 92 dB  30 min 95 dB  15 min 98 dB  7,5 min  450 s 101 dB  225 s 104 dB  112,5 s 107 dB  56,25 s 110 dB  28,125 s

30 OPDRACHT 2 Maximumgrens in cafés is 85 dB. Op fuiven is de maximumgrens 95 dB. Op festivals mag het gemiddelde geluidsniveau op 1u max 100 dB zijn Zoek op: # minuten blootstelling om grote kans te hebben op gehoorschade # minuten blootstelling om zeer grote kans te hebben op gehoorschade Café (85 dB)2,5u> 8u Fuif (95 dB)15 min1u Festival (100 dB)5 min15 min

31

32 OPDRACHT 3 Formuleer je eigen mening over de wetgeving. Vind je die goed, te streng of te soepel?

33 OORDOPPEN

34 EEN HOORTOESTEL Microfoon: vangt het geluid op Versterker: versterkt het geluid Luidspreker: geeft het geluid door in de gehoorgang

35 SLAKKENHUISIMPLANTAAT Microfoon: opvangen van het geluid Spraakprocessor: omzetten van het geluid in elektrische signalen Zendspoel: doorzenden van de elektrische signalen naar de elektrode Lintvormige elektrode: prikkelen van de gehoorzenuw

36 B OORONTSTEKING Bij oorpijn gaat het meestal om een ontsteking van het: -Buitenoor/middenoor -Deze delen staan in verbinding met de buitenlucht. In geval van het middenoor is dit via de buis van Eustachius, die in de keel uitmondt.

37 OORZAKEN BUITENOORONTSTEKING -Gehoorgang wordt regelmatig nat door baden, douchen, zwemmen  natuurlijke reiniging wordt verstoord, vocht dat achterblijft vormt samen met aanwezige oorsmeer en huidschilfers ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. -Reinigen van de oren met wattenstaafjes, lucifers of andere objecten.  oorsmeer wordt dieper in de gehoorgang geduwd of de huid van de gehoorgang wordt beschadigd waardoor infecties kunnen ontstaan.

38 HOE VOORKOMEN? -Gehoorgang goed droog houden -Niets in de gehoorgang steken

39 ONTSTAAN MIDDENOORONTSTEKING -Verkoudheid  Weefsels in keel en neus zwellen op, de buis van Eustachius wordt geblokkeerd. De lucht in het middenoor wordt opgenomen door de weefsels en niet vervangen met verse lucht  ontstaan van een vacuüm in middenoor  vocht hoopt op in middenoor  vocht wordt geïnfecteerd door bacteriën

40 GEVAAR MIDDENOORONTSTEKING -Trommelvlies gaat uitpuilen en eventueel scheuren  Pijn en gehoorverlies Bij jonge kinderen: plaatsen van een trommelvliesbuisje

41 TROMMELVLIESBUISJE -HOE helpt het rommelvliesbuisje bij en oorontsteking?  Het zorgt dat er lucht in het middenoor komt -WELK voordeel hebben oordopjes bij het baden of zwemmen als je trommelvliesbuisjes hebt?  Ze zorgen ervoor dat er geen water in je middenoor loopt

42 OPDRACHT 6 -Zwemmersoor -Loopoor -Door het scheuren van het trommelvlies -Lijmoor


Download ppt "HOREN MICHELLE BORGHERS WHAT DO WE HEAR? AGENDA Horen p 87-91."

Verwante presentaties


Ads door Google