De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting"— Transcript van de presentatie:

1 Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting
WAT IS DE INVLOED VAN VOORLICHTING OP HET STUDIERENDEMENT Cohorten 2004 en 2005 Drs. Wouter Heinen hoofd Studievoorlichting

2 Doel voorlichting: Juiste student op de juiste plaats Scholieren bewust laten kiezen Scholieren minimaal 1 x op de campus te krijgen voor een voorlichtingsactiviteit, maar liefst bij een verkennende én een verdiepende activiteit (= het modeltraject). Vraag: Werkt het modeltraject nu echt?

3 Analyse verband Voorlichting en studierendement
Alleen Vwo-instroom Alleen de voltijdstudenten die instromen in de bachelor Gekeken naar drie indicatoren: - aantal studiepunten in eerste studiejaar - propedeuse behaald binnen 1 jaar - uitval in het eerste studiejaar: - studenten die switchen van opleiding binnen de RU - studenten die stoppen bij de RU

4 Definitie voorlichtingsactiviteiten
4-VWO-dagen oriënteren Brochure Studeren in Nijmegen (SIN) oriënteren Voorlichtingsdag verkennen Proefstuderen verdiepen Nijmeegse Tweedaagse verdiepen Laatkiezersdag verdiepen

5 Resultaten Voorlichtingsactiviteiten: Ooit-SIN-Nooit

6 Resultaten voorlichtingsactiviteiten: Ooit-Nooit

7 Resultaten voorlichtingsactiviteiten: Ooit-Nooit

8 Studiepunten per voorlichtingstraject cohort 2005

9 Voorlichtingstraject en uitval cohort 2005

10 Resultaten: Aantal voorlichtingsactiviteiten

11 Conclusie per voorlichtingsactiviteit
4VWOdag: effect is gering Voorlichtingsdag: grootste effect Proefstudeerdagen/ Nijmeegse Tweedaagse: vooral meerwaarde-effect (in combinatie met Voorlichtingsdag) Laatkiezersdag: ook deze studenten scoren goed in het eerste jaar

12 Conclusies Er is een verband tussen voorlichting en studieresultaat.
Het modeltraject werkt. Verdiepende activiteit werken vooral in combinatie met andere activiteiten. Behoorlijke groep komt niet naar voorlichtingsactiviteit en scoort slecht. Behoorlijke groep leest alleen de brochure en scoort matig. Welke acties kun je hierop ondernemen?


Download ppt "Dienst Studentenzaken - Afdeling Voorlichting"

Verwante presentaties


Ads door Google