De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Griekse mythen en wetenschap PARAGRAAF 2. Wat moet je weten aan het einde van de les?  Welke rol de Griekse goden speelden in de samenleving  Wat de.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Griekse mythen en wetenschap PARAGRAAF 2. Wat moet je weten aan het einde van de les?  Welke rol de Griekse goden speelden in de samenleving  Wat de."— Transcript van de presentatie:

1 Griekse mythen en wetenschap PARAGRAAF 2

2 Wat moet je weten aan het einde van de les?  Welke rol de Griekse goden speelden in de samenleving  Wat de rol was van de Griekse mythen, sagen in de samenleving  Het verschil tussen wetenschappelijk, filosofisch en mythisch denken  Je moet enkele filosofen en wetenschappers uit de Griekse cultuur kennen en hun belang uitleggen

3 Griekse goden  De Grieken waren polytheïstisch  Elke god of godin had zijn eigen taak  De Griekse goden hadden menselijke eigenschappen Oppergod Zeus Hera, vrouw van Zeus Poseidon, broer van Zeus. Heerser over zeeën

4 Om goden te vereren bouwen Grieken altaren Later bouwden de Grieken tempels. In tempels werkten priesters. Zij brachten offers namens alle inwoners van de polis. Bekijk hier een filmpje over Griekse godenhier Bekijk hier een filmpje over Griekse tempelshier

5 De Grieken vertelden elkaar verhalen over goden. Dit noem je mythen. Ook waren er orakels. Deze mensen konden boodschappen van de goden vertalen. Bekendst is het orakel van Delphi. Bekijk hier een filmpje over Orakelshier Homerus heeft in de 8 e eeuw v.C. twee hele bekende mythen geschreven: de Ilias en Odysee

6

7 Wetenschappers en filosofen  De Grieken waren nieuwsgierig en zochten voor alles een verklaring. In het begin werd alles verklaard met mythen. Deze manier van denken noem je mythisch denken.  Later ging men verklaringen zoeken in de natuur zelf. Als je kennis verzamelt en dit nauwkeurig bestudeert noem je dit wetenschappelijk denken.  Griekse wetenschappers wilde weten hoe de mens, de natuur en het heelal in elkaar zat!  Vanaf de 6 e en 5 e eeuw v.C. werd onderwijs een manier om kennis te verspreiden. Leraren (sofisten) trokken rond om jongens in het openbaar te leren spreken.  Andere geleerden hielden zich bezig met grote levensvragen. Wat is goed? Wat is slecht? Wat is de beste bestuursvorm. Dit noem je filosofisch denken.

8 Wetenschappers en filosofen  Er waren drie hele bekende Griekse filosofen Socrates: ( v.C.) Probeerde mensen iets te leren door hun vragen te stellen. Socrates werd veroordeeld tot het drinken van de gifbeker. Hij werd gezien als een gevaar voor de jeugd

9 Plato onderzocht hoe de ideale samenleving eruitzag Plato ( v.C.) Leerling van Socrates Aristoteles ( v.C.) was een leerling van Plato Aristoteles onderzocht van alles. Hij was geïnteresseerd in politiek, natuurkunde etc. Wetenschappers en filosofen

10  Andere belangrijke wetenschappers en filosofen  Herodotus ( v.C.) - Onderzocht de geschiedenis. Schreef Historiën  Pythagoras ( v.C.) - Onderzocht wiskunde.  Hippocrates (ca v.C.) - onderzocht het menselijk lichaam.

11 Voorbeeld van leerschema’s Soort denkenVoorbeeld Mythisch denken Filosofisch denken Wetenschappelijk denken Griekse wetenschappers en filosofen PlatoSocratesArchimedes Pythagoras


Download ppt "Griekse mythen en wetenschap PARAGRAAF 2. Wat moet je weten aan het einde van de les?  Welke rol de Griekse goden speelden in de samenleving  Wat de."

Verwante presentaties


Ads door Google