De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders Pax Romana = Romeinse vrede, in 3 e eeuw n. Chr. onder druk door: 1. Invallen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders Pax Romana = Romeinse vrede, in 3 e eeuw n. Chr. onder druk door: 1. Invallen."— Transcript van de presentatie:

1 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders Pax Romana = Romeinse vrede, in 3 e eeuw n. Chr. onder druk door: 1. Invallen door Germaanse stammen 2. Conflicten om de macht ( meer dan 50 ‘soldatenkeizers’) 3. Waardevermindering van het geld (inflatie). Gevolgen Christenen werden als zondebok aangewezen en opnieuw laaide de christenvervolging op. Hervormingen onder Diocletianus ( ): Romeinse Rijk in 4 stukken verdeeld (tetrarchie) om het makkelijker te besturen. reorganisatie van het leger (snel in te zetten mobiele eenheden). aanpassing belastingstelsel boeren worden verplicht bij hun grond te blijven ( begin ontstaan horigheid) Hervormingen in het bestuur (strak geregelde bureaucratie) De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten

2 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

3 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa 1. Invallen door Germaanse stammen

4 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa 2. Conflicten om de macht ( meer dan 50 ‘soldatenkeizers’) Romeinse Rijk (271 n. Chr.) werd zelfs in 3 e gedeeld als gevolg van de strijd tussen de soldatenkeizers.

5 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Elke nieuwe keizer probeerde zich geliefd te maken bij de soldaten door hun soldij te verhogen. Met elke keizer werden de bedragen hoger. Ook de afkoopsommen aan Germaanse stammen, om zich rustig te houden werden steeds hoger. Hoe betalen? > Minder zilver in de munten. 3. Waardevermindering van het geld (inflatie).

6 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

7 Tijd van Grieken en Romeinen De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Gevolgen crisis; 1. Hervormingen onder Diocletianus ( ) : o.a. tetrarchie; 4 hoofdige leiding Romeinse Rijk 2. Opnieuw oplaaiende christenvervolgingen.

8 Tijd van Grieken en Romeinen De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Na de dood van Diocletianus breekt opnieuw een burgeroorlog uit. Uiteindelijk valt de beslissing in de Slag bij de Milvische brug. Overwinnaar = Constantijn de Grote. ‘s nachts in een droom was hij door Christus bezocht en deze had hem de overwinning voorspeld als hij het kruis, het symbool van het christendom, zou gebruiken. Keizer Constantijn de Grote

9 Tijd van Grieken en Romeinen De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De triomfboog van Constantijn in Rome, opgericht na zijn overwinning op Maxentius (slag bij de Milvische brug).

10 Tijd van Grieken en Romeinen De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Kwam na (weer) een burgeroorlog dus als overwinnaar (312) naar voren en neemt de volgende maatregel: einde christenvervolgingen Edict van Milaan (313) ; Romeinse burgers worden vrij hun religie te kiezen en belijden. Dit betekent het einde van de christenvervolgingen in het Romeinse Rijk. Keizer Constantijn de Grote Wat betekende dit nog meer voor het christendom? Het christendom werd voor de keizer een middel om meer eenheid in het rijk te krijgen. Hij bevorderde ook de bouw van kerken. Onder een van zijn opvolgers (Theodosius, 391) werd het christendom uiteindelijk de staatsgodsdienst. Tempels werden gesloten en de Olympische spelen werden verboden. Na zijn dood scheiding Oost- West-Romeinse Rijk definitief.

11 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over!

12 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Artemis tempel Ephese 1e eeuw n. Chr. Livia, vrouw van Augustus, 1 e eeuw n. Chr. Orante, catacomben Rome, 3 e eeuw n. Chr.

13 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Poseidon, 3 e eeuw n. Chr. Apollo, 2 e eeuw n. Chr. Syrische zonnegod (Soll), 3 e eeuw n. Chr.

14 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Rechts: Christus Basilica Sant Apollinare. 6 e eeuw n. Chr. Links: Icoon Christus Catharina klooster 6 e eeuw n. Chr. Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst.

15 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Triomfantelijke intocht van keizer Marcus Aurelius, 176 n. Chr. Triomfantelijke intocht van Jezus in Jeruzalem, sarcofaag christen Junius Bassus (360 n. Chr.) Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst.

16 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Nike of Samothrace, ca. 190 v. Chr. Nike / Victoria, Ephesus ca. 29 n. Chr.

17 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Sarcofaag van een Romeins veldheer 2 e eeuw n. Chr..

18 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Christelijke sarcofaag 4 e eeuw n. Chr.. Engelen Symbool christendom

19 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Het Christusmonogram, ook wel Christogram genoemd, behoort – naast het kruis en het ichtussymbool (de vis) – tot de belangrijkste symbolen om Jezus Christus mee aan te duiden (vooral in de late oudheid). Het is een afkorting van de Griekse naam ΧΡΙΣΤΟΣ (Christus), waarbij de eerste twee letters, Χ(Chi) en Ρ(Rho), tot een monogram (soort logo) gevormd zijn. Volgens een andere traditie gaat het om de Griekse equivalenten van de beginletters van het Latijnse Christus Rex (Christus (is) Koning)ChiRho Romeinse tekening die de christelijke vrede symboliseerde.

20 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Basiliek gebouwd in de vorm van een Romeinse basilica met een klassiek rechthoekige vorm en drie beuken, Santa Sabina, 5 e eeuw n. Chr.. Basilica van Constantijn, Trier, Germany, A.D

21 Tijd van Grieken en Romeinen De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur De klassieke vormentaal van de Grieks-Romeinse cultuur Christendom neemt de Romeinse vormentaal over! Christelijke kunstenaars lieten zich natuurlijk inspireren door Klassieke Romeinse kunst. Het is dan ook logisch dat we bij de illustraties van vroegchristelijke kunst vaker parallellen zien met de heidense kunst. Detail sarcofaag van Bassus (359 n. Chr.) Christus, met aan zijn zijde Petrus en Paulus steunt met zijn voeten op een heidense god en wordt geflankeerd door Korintische zuilen met afbeeldingen van druiven en eroten.

22 Tijd van Grieken en Romeinen Na de dood van Theodosius wordt de scheiding van het Oost- en West-Romeinse Rijk definitief. De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

23 Tijd van Grieken en Romeinen De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

24 Tijd van Grieken en Romeinen Rond 375 trekken de Hunnen plunderend vanuit Azië naar Europa. Hierdoor raken steeds meer stammen op drift (de tijd van de Volksverhuizingen) Het arme West-Romeinse Rijk had vaak geen geld om de aanvallen af te kopen. Ook was men voor de grensverdediging steeds meer afhankelijk geworden van Germaanse bondgenoten. In 476 n. Chr. zette een Germaanse generaal de laatste West-Romeinse keizer af en hield het West-Romeinse Rijk op te bestaan. Historici laten vaak vanaf dit moment de Middeleeuwen beginnen. De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

25 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Volksverhuizingen 3 e - 6 e eeuw n. Chr.

26 Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa

27 Tijd van Grieken en Romeinen De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Plundering Rome in de ogen van een middeleeuws kunstenaar Men plaatste alle voorstellingen in de eigen tijd.

28

29


Download ppt "Tijd van Grieken en Romeinen © Sint-Janslyceum ‘s-Hertogenbosch, Theo Manders Pax Romana = Romeinse vrede, in 3 e eeuw n. Chr. onder druk door: 1. Invallen."

Verwante presentaties


Ads door Google