De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Game Design in het (Informatica) Onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Game Design in het (Informatica) Onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Game Design in het (Informatica) Onderwijs
Mark Overmars Universiteit Utrecht

2 Aspecten van Game Ontwerp
Design Hoe het spel gespeeld wordt en hoe het eruit ziet Interne Context Waar het spel over gaat Implementatie Hoe het spel gemaakt wordt

3 Game Design Regels en Mechanismen Interface Ontwerp Verhaallijnen
Grafische Vormgeving Geluid en Muziek

4 Wiskunde: Regels Een game wordt gestuurd door regels
Creatieve aspecten Regels moeten leuk zijn Regels moeten zinvol zijn Wiskundige aspecten Regels moeten consistent zijn Regels moeten gebalanceerd zijn Regels moeten eerlijk zijn

5 Regels Operationele regels Onderliggende mechanismen Impliciete regels
Hoe speel je het spel Zetten, acties, handelingen Score Begin situatie, win conditie Onderliggende mechanismen Hoe wordt berekend welke unit een strijd wint Impliciete regels Hoe lang mag je nadenken Je mag niet halverwege ophouden Je mag de tegenstander niet afleiden

6 Mechanismen Boter kaas en eieren 3 tot 15
Spelers leggen afwisselend een steen van hun kleur op een leeg veld Wie het eerste drie op een rij heeft wint 3 tot 15 Spelers kiezen afwisselend een getal tussen de 1 en de 9 Een getal mag maar door 1 speler gekozen worden Degene die als eerste 3 getallen heeft die optellen tot 15 heeft gewonnen 2 9 4 7 5 3 6 1 8

7 Balans Regels moeten in balans zijn
Spelers hebben gelijke kans om te winnen Beloningen zijn gebalanceerd met de uitdagingen of risico's Features moeten met elkaar in balans zijn

8 Spel Theorie Elke feature moet nuttig zijn
Duidelijke winnende strategieën moeten voorkomen worden Doel van spel theorie is om winnende strategieën te berekenen

9 Papier – Steen - Schaar Papier verslaat steen verslaat schaar verslaat papier Papier Steen Schaar +1 -1 Papier Steen Schaar Verander kosten: Papier 1, Steen 2, Schaar 3 Wie wint krijgt 5 punten Papier Steen Schaar +6 -3 -6 +3

10 Strijd Laat leerlingen zulke schema's maken en ze analyseren
horse bowman infantry cav a lry archer bowman infantry cavalry archer +1 -1 Goed: Meerdere winnende strategieën Slecht: Je kunt zonder infantry Oplossen door ze goedkoper te maken Laat leerlingen zulke schema's maken en ze analyseren

11 Beloning Beloning is essentieel in spellen Globaal, per level, lokaal
Gerelateerd aan de doelen Vele soorten Score (verhoogd status) Verrassing Uitbreiding van spel Functie binnen het spel (extra auto, powerup, etc.)

12 Kansrekening Beloningen moeten gerelateerd zijn aan de uitdaging of het risico Echte versus ervaren kans Laat leerlingen een goed casino spel maken

13 Taalonderwijs Verhalen zijn belangrijk in spellen “Hero’s journey”
Achtergrond verhaal Interactief verhaal “Hero’s journey” Archetypes Laat leerlingen spelverhalen analyseren en hun eigen verhalen schrijven

14 Kunstonderwijs Game karakters Game werelden Game muziek
Laat leerlingen deze ontwerpen Creëer modellen en eventueel animaties Game werelden Achtergronden tekenen Werken met kleur en lichtval voor juiste ambiance Game muziek Bestudeer game muziek Creëer eigen (adaptieve) muziek Maak effectieve geluidseffecten

15 Interne Context Waar gaat het spel over
Natuurkunde Scheikunde Geografie Geschiedenis Economie Sociale relaties Laat leerlingen educatieve spelen maken

16 Informatica: Maak het spel
Programmeren Computer Grafiek Kunstmatige Intelligentie Netwerken Testen Gebruikers Onderzoek Projectmatig werken

17 Programmeren Een spel vanaf de basis zelf programmeren is heel veel werk Goede pakketten bestaan Leerlingen leren concepten zoals Object-oriented design Event based programming Real-time programming Distributed programming

18 Computer Grafiek Accent in spellen ligt minder op graphics dan vroeger
Het meeste wordt door bibliotheken gedaan Leerlingen kunnen leren over De beperkingen van grafische kaarten Sprites en isometrische spellen 3D modellen Licht, mist, spiegelingen, schaduw Animaties en particle systemen

19 Kunstmatige Intelligentie
Kunstmatige intelligentie wordt steeds belangrijker in spellen Leerlingen leren over Reactief gedrag Regelgebaseerde systemen Finite state machines Agenten Pad planning en flocking

20 Finite State Machines Jager Eet pil Timer Terug thuis Gevangen Bang
Dood

21 Spelen over een Netwerk
Belangrijk en populair Erg lastig Synchronisatie Verloren data Hackers Leerlingen zullen dit beter waarderen als ze zelf geprobeerd hebben het te maken

22 Testen Testen heeft twee doelen
Zijn er bugs Is het spel leuk en gebalanceerd Testen is een belangrijk aspect dat niet door de maker gedaan kan worden Leerlingen leren hoe op effectieve manier met testen om te gaan

23 Groepsprojecten Verschillende capaciteiten vereist
Planning is belangrijk Design documenten schrijven Gebruikersonderzoek Documentatie

24 Hulpmiddelen Een spel vanaf de basis ontwikkelen is te veel werk
Commerciële spelen worden gemaakt door teams van 50 personen Goede hulpmiddelen zijn beschikbaar StageCast (www.stagecast.com) ClickTeam (www.clickteam.com) Game Maker (www.gamemaker.nl) Veel specifieke pakketten (RPG maker, 3D game maker, …)

25 Game Maker Rapid Application Development omgeving voor spellen
Voornamelijk 2-dimensional Geen programmeren nodig maar er is een ingebouwde taal. Geschikt voor mensen van 8 tot 80 Gratis en geregistreerde versie Site-licence

26 Game Maker Gemiddeld 100.000 keer per maand gedownload.
Zeer actieve gebruikersgroep Gebruik: Thuis Veel technologie zomerkampen Op basisscholen In voortgezet onderwijs Op hogescholen en universiteiten

27 Game Maker Vele soorten spelen zijn ermee gemaakt

28 Object-Oriented, Event-Driven
Alles in een spel is een object Objecten reageren op events Botsing, User input, Timers, etc. Acties worden uitgevoerd Instanties kunnen van object type veranderen

29 Acties Meer dan 120 drag-and-drop acties
Ongeveer 1000 functie in de programmeer taal Botsingen testen Pad planning Geluid en muziek Een particle systeem Netwerk functies 3D graphics Uit te breiden met extra acties en via DLLs

30 Inheritance Inheritance is eenvoudig in Game Maker
Objecten kunnen parent objecten hebben Zij overerven hun gedrag Gedrag kan overschreven worden door eigen events voor het kind object te definiëren

31 Demonstratie

32 “Make a Game” SURFnet/Kennisnet project
Wedstrijd voor leerlingen om educatieve games te maken met Game Maker Lesmateriaal en helpdesk voor docenten Beoordeeld door professionals en leerlingen Start in februari 2005

33 Conclusies Game Design kan heel goed in het onderwijs gebruikt worden
Niet alleen bij informatica! Het geeft goede mogelijkheden voor multidisciplinaire projecten Enthousiasme onder leerlingen is groot Jongens en meisjes Goede hulpmiddelen beschikbaar


Download ppt "Game Design in het (Informatica) Onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google