De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CURSUS SKETCHUP 2014 Les 7. Model vergroten/verkleinen  Open huisje.skp van USB-disk  Importeer uit 3D Warehouse (zoek op ‘johan bureau’) simpel bureau.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CURSUS SKETCHUP 2014 Les 7. Model vergroten/verkleinen  Open huisje.skp van USB-disk  Importeer uit 3D Warehouse (zoek op ‘johan bureau’) simpel bureau."— Transcript van de presentatie:

1 CURSUS SKETCHUP 2014 Les 7

2 Model vergroten/verkleinen  Open huisje.skp van USB-disk  Importeer uit 3D Warehouse (zoek op ‘johan bureau’) simpel bureau  Past niet.  Meet met de rolmaat het huisje 100x140cm; Pas afmetingen van model aan met de Rolmaat (T), zodat huisje 600cm breed wordt. Let op melding  Plaats bureautje in huis. 2

3 3 Meet van 1 naar 2 en vul in maatvak(3) 600 in

4 Werken vanaf een Plattegrond  Naar funda: Zonnehout 7Zonnehout 7  Begin Nieuw bestand  Plattegrond.png op USB Disk importeren als image  Plaats die op de oorsprong van rood, blauw en groen  En maak zo groot als je zelf wilt  Zet Camera -> Parallel projectie aan  Zet -> View Top aan en zoom in op de schaalbalk 4

5 5 Meet van 1 naar 2, en maak daar 600 van

6 Hulplijnen maken voor de muren  Zoom in op de bovenkant en maak een hulplijn ‘precies’ tot aan de bovenkant van buitenmuur  Gelukkig is de plattegrond haaks! 6

7 7

8 Tweede hulplijn op vaste afstand  Trek vanaf de eerste hulplijn een tweede aan de onderkant van de muur, maar doe dat met een vaste maat, in dit geval 27cm.  Alle buitenmuren zijn 27 cm dik 8

9 9

10 Binnenmuur hulplijnen  Zoom een beetje uit en schuif naar beneden  Trek een hulplijn vanaf de laatste hulplijn tot de bovenkant van de eerste binnenmuur 10

11 11

12 Tweede en nog meer hulplijnen  Trek de volgende hulplijn op 10cm afstand  Alle binnenmuren zijn 10cm dik.  Ga zo door met nog drie horizontale muren  En teken vervolgens nog de hulplijnen voor drie verticale muren 12

13 Uitwerking van de oefening  Open nu fase1-hulplijnen.skp van de USB disk  Gewoon perspectief staat weer aan, je ziet alle hulplijnen 13

14 14

15 Teken de bodems van de muren  Teken nu met de rechthoek tool een aantal muren in, precies op de intersecties van de hulplijnen  Trek je niets aan van ramen of deuren  Het doet er niet toe waar de muren elkaar raken, maar laat ze niet overlappen  Als er een face ontstaat die geen muur aangeeft, verwijder die dan 15

16 16

17 Layer maken  Open fase2-muren- basis.skp van de USB-disk  Verwijder alle hulplijnen (Edit -> Delete Guides)  Klik op Windows -> Layers  Maak een nieuwe Layer door op de + te klikken en Plattegrond in te typen 17

18  Klik op de plattegrond  Rechtsklik en kies Entity Info  Zet de Layer op Plattegrond  De plattegrond bevind zich nu in de Layer Plattegrond  Sluit Entity Info  Klik nu op het vinkje in het Layers venster bij Plattegrond 18

19 19

20 Nog een layer maken  Maak een nieuwe layer en noem die Muren  Druk op Ctrl-A en selecteer alle rechthoeken van de muren  Rechtsklik en open Entity info en zet de selectie van rechthoeken in de layer Muren  Als je Plattegrond en Muren uit hebt staan moet je niets zien.  Sluit Entity Info  Maak Muren actief: je tekent nu in de layer Muren 20

21 Richting van Faces in Sketchup  RechtsKlik op een rechthoek en kies Reverse Faces  Als hij donker wordt, doe het nogmaals, zodat hij licht wordt  Klik weer rechts op dezelfde rechthoek en klik op Orient Faces; alle rechthoeken moeten nu dezelfde lichte kleur hebben (allemaal met de goede kant van de face naar boven)  Pas eventueel aparte faces aan.  Dit is allemaal vervelende eigenschap van Sketchup en hangt (o.a.?) af van onder welke camerahoek je iets tekent 21

22 Muren optrekken  Trek met Ctrl-P (let op het plusje!) alle muren nu 250cm omhoog (officieel is 260 tegenwoordig de norm)  Gebruik Ctrl om  geïnverteerde vlakken te vermijden  Muren zonder bodem te vermijden  Gebruik de intersectie om steeds de zelfde hoogte te krijgen (dubbelklikken kan normaal ook, maar gaat bij mij steeds mis) 22

23 23

24 Verbindingslijnen verwijderen  Doe zo een aantal muren en open dan  fase2-muren-verhoogd.skp.  Verwijder alle (een paar) verbindingstreepjes met de Eraser (e)  Opmerking tijdens de les: Had je dat allemaal niet beter vòòr het optrekken kunnen doen. Antwoord: absoluut!  Verwijder alle onnodige lijnen: 24

25 25

26 26

27 Vloer maken  Open fase2-muren-opgeschoond.skp  Ook de onderkanten zijn opgeschoond, niet per se noodzakelijk  Maak een groep van alle muren  Maak een nieuwe layer Vloer, en maak die actief.  Teken een rechthoek aan de onderkant. 27

28 28

29 Vloer dikte geven  Klik op de vloer en trek die 3cm omhoog 29

30 30

31 Vloer tot groep maken en muren erop  Driedubbelklik op de vloer en maak er een groep van  Klik op de muren en Move die 3cm omhoog 31

32 32

33 Checken en vloer kleuren  Check of alles klopt met de layers  Geef de vloer licht hout met de Bucket Tool (B) 33

34 34

35 Deuropening maken  Open fase2-muren-klaar.skp (save niets)  Dubbelklik op de muren, zodat je ze kunt bewerken  Zoom in naar een deur en teken een rechthoek vanaf de onderkant van 210x90  Push-in en maak deuropening 35

36 36

37 37

38 Bekijk een component  Open deurkozijn.skp en bekijk de component, let op de extra lijnen; het is een kozijn waarin een deur van 80x205cm past. Meet maar na.  Het kozijn is 14cm dik, dus steekt aan elke kant 2cm uit bij een muur van 10cm.  Let op de extra lijnen, bedoeld om de component precies in de openingen van de muren te zetten 38

39 39

40 Nieuw bestand en component importeren  Open fase3-deuropeningen.skp (wijzig niets in deurkozijn.skp)  Maak de plattegrond onzichtbaar  Zoom in op de huiskamerdeur  Importeer deurkozijn.skp  Open eventueel Windows -> Componenten 40

41 41

42 Plaatsen kozijn  Draai met de move tool (klik op een rood kruisje) het kozijn een kwart slag.  Plaats het kozijn 42

43 43

44 44

45 45

46 Nog meer kozijnen  Plaats in alle/een aantal deuropeningen het kozijn  Dat is erg lastig. Goed zoomen, goede punten pakken, kopieren waar mogelijk, blijven proberen. Het kan! 46

47 Alle deurkozijnen bij elkaar  Open fase3-kozijnenklaar.skp  Maak een nieuwe Layer: Deuren  Klik alle 7 deuren aan (Shift ingedrukt)  RechtsKlik Entity Info en zet ze in de layer Deuren 47

48 Kozijnen wijzigen  Zoom in op een deurkozijn  Dubbelklik daarop  Druk op B (verfemmer, bucket tool)  Kies een donkere houtsoort  Houdt de CtrlToets ingedrukt (dan pakt de emmer alle gelijk gekleurde vlakken) en klik met de verfemmer op een vlak van het kozijn.  Alle vlakken worden nu hout.  Alle deurkozijnen worden nu hout. 48

49 49

50 50

51 Nog verder?  We hebben de component deurkozijn nu een kleur gegeven.  Maar we hadden er ook een deur in kunnen tekenen.  Nu nog ramen. Gaat net zo als deuren  Nu nog meubels maken of importeren uit 3d warehouse  Open fase4-einde.skp 51

52 52


Download ppt "CURSUS SKETCHUP 2014 Les 7. Model vergroten/verkleinen  Open huisje.skp van USB-disk  Importeer uit 3D Warehouse (zoek op ‘johan bureau’) simpel bureau."

Verwante presentaties


Ads door Google