De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid."— Transcript van de presentatie:

1 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid van een user interface meten? Via de ISO definitie Via Shackel’s definitie (Learnability en Flexibility) Doel: meetinstrumenten aanleveren voor de beoordeling van De User Interface

2 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Gebruiksvriendelijkheid De usability engineer probeert het programma zo te maken dat het voldoet aan de eisen van de gebruiker en dat het daadwerkelijk gebruikt wordt: Defining usability through metrics Setting planned levels for usability attributes Incorporating user-derived feedback into design process Repeating all of the above until usability levels are met

3 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? ISO The effectiveness, efficiency and satisfaction with wich specified users can achieve specified goals in particular Environments…..

4 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Effectiveness Wat meten? Opdelen van taak in subtaken (het typen van een brief) Hoe meten? The succes of failure ratio in completing the task The frequency of use of various commands or particular Language features/functions The measurements of user problems The quality of the output

5 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Efficiency Wat meten? De tijd en de inspanning (eventueel subtaken) Hoe meten? The time required to perform selected tasks The number of actions required in order to perform a task The time spent looking for information in a document The time spent using on-line help The time spent dealing with errors

6 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Satisfaction Wat meten? The pleasure and comfort (kwispelmeter en de verzitmeter) Hoe meten? erg subjectief Likert schalen gebruiken Voorbeeld: Wat is je algemene opinie over dit systeem? Zeer slecht = 1 tot zeer goed =5 (90% moet hier een 4 of 5 geven)

7 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Learnability Wat meten? De tijd waarin men leert gebruik te maken van het systeem (belangrijk: attitude, tijd en geld) Hoe meten? The time required to achieve a stated performance criterion The difficulties observed in acquiring the necessary skill The time required to maintain knowledge of the system The time required to re-learn the system

8 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Flexibility Wat meten? Flexibiliteit ten opzichte van user, taak en omgeving Hoe meten? Geeft Faulkner niet echt duidelijk antwoord op. Denk aan de verschillende manieren waarop je in Word een document kunt Openen.

9 Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? En nu? Welke maatstaven zet je? In overleg met de opdrachtgever Vastleggen in contract Prototype bouwen testen bij gebruiker Doorgaan tot de criteria zijn bereikt


Download ppt "Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid."

Verwante presentaties


Ads door Google