De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Weblectures, wat mag dat zijn? Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning www.ru.nl/oo April 2012, bijgewerkt april 2014 www.iowo.nl/icto/elem/16.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Weblectures, wat mag dat zijn? Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning www.ru.nl/oo April 2012, bijgewerkt april 2014 www.iowo.nl/icto/elem/16."— Transcript van de presentatie:

1 Weblectures, wat mag dat zijn? Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning April 2012, bijgewerkt april Voor recente literatuur, achtergronden, voorbeelden, ervaringen, relevant voor Nederlands hoger onderwijs zie 1 0.Substitutie - transitie – transformatie A.A.Waar hebben we het over? …… en is dat voldoende? B.B.Waar kunnen we het over hebben? (..)Wat gebeurt er op de RU? D.D.Voorbeelden van elders: –Opname workshoppresentatie met P2Goworkshoppresentatie –Kennisclips als feedback op toetsvragenKennisclips –Annoteren van opname ('social tagging')Annoteren E.E.Hoe zou het kunnen gaan? Waarschuwing Als u deze tekst ziet, is er waarschijnlijk iets niet in orde: uw computer toont de animaties niet, terwijl die essentieel zijn voor deze publicatie. Gebruikt u het programma Powerpoint, druk dan nu op de toets F5 (of kies "Diavoorstelling"). Gebruikt u een smartphone of tablet, dan heeft deze vermoedelijk een incomplete powerpointviewer. Deze publicatie is weinig geschikt om af te drukken. OO, 22 april 2014

2 collegezaal Weblectures, 0: probleemschets Introductie weblectures, doenzien Problemen: - collegezalen zijn te klein - sommige studenten kunnen niet komen - veel studenten willen het opnieuw bestuderen - (elk jaar wordt ongeveer hetzelfde herhaald) ? ? ? ? ? ? Op de RU is de collegezaal het uitgangspunt voor weblectures zien ? OO, 22 april 2014 T

3 Weblectures, 1: uitzenden 3 doenzien live uitzenden Oplossing van alleen het probleem van plaats OO, 22 april 2014Introductie weblectures, 2012 T

4 Weblectures, 2: herhalingen Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen uitzenden Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd hergebruik mogelijk zien uitzenden zien uitzenden OO, 22 april 2014 T

5 Weblectures, 3: uitzending gemist Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen uitzenden opvragen Oplossing van de problemen van: - plaats - tijd - tempo OO, 22 april 2014 T

6 Weblectures, 4: indexeren Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 Winst van (automatisch) indexeren: - student kan efficiënter de video bestuderen - meer mogelijkheden voor differentiatie Kosten: - ingewikkelder software nodig OO, 22 april 2014 T

7 Weblectures, 5: revisie en aanvulling Introductie weblectures, college jaar 1 zienopslag opnemen uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 jaar 2 opnemen opslag bewerken deel 4b deel 5 Winst: - geleidelijke opbouw van materiaal - kwaliteitsverbetering Probleem: - opslag wordt ingewikkelder (metadatering) OO, 22 april 2014 T

8 Weblectures, 6: ook buiten de collegezaal Introductie weblectures, college jaar 1 studentopslag AV-dienst uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b deel 5 Winst: - authentieke context - docent kan zelf opnemen(?) Probleem: - docent moet zelf opnemen(?) - technische kwaliteit niet meer gegarandeerd elders bv. veld wie? deel 6 opslag transcoderen OO, 22 april 2014 T

9 Weblectures, 7: materiaal van elders Introductie weblectures, college jaar 1 studentopslag AV-dienst uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b deel 5 elders bv. veld wie? deel 6 extern gemaakt ? deel x opslag Voordelen: - ontzaglijk veel materiaal beschikbaar Nadelen: - rechten zijn wisselend geregeld - technische kwaliteit uiteenlopend - niet altijd 100% geschikt voor doel OO, 22 april 2014 T

10 Weblectures, 8: studentproducten Introductie weblectures, college jaar 1 studentopslag AV-dienst uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 jaar 2 opslag bewerken deel 4b deel 5 elders bv. veld ? deel 6 extern gemaakt ? deel x opslag docent opvragen door student gemaakt opslag deel y YouTube mede- student opvragen Winst: - eigentijds onderwijs (student is actief) Problemen: - beheersstructuur wordt ingewikkelder Wie mag wat? OO, 22 april 2014 T

11 Introductie weblectures, Faciliteren we alleen videogebruik volgens het transmissiemodel? uitzenden Eva Huisman, 2001 OO, 22 april 2014

12 Waar kunnen we het over hebben: 9, verwijzen Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen bewerken deel 1 Springen naar moment in de video De kijker: - kan de video stopzetten; - vervolgens de link van dat moment opvragen; - en die plakken in een forumbericht of mail of document. Daarna kan elke lezer op zo'n link klikken, en dan wordt de video gestart vanaf dat moment. link Voorbeeld: Spring naar het begin van de finale: OO, 22 april 2014 T

13 Waar kunnen we het over hebben, 10: verrijken Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 Toevoegen bij of in de video: - extra tekst - ondertiteling - hyperlinks - commentaar achteraf - opdrachten - toetsvragen "verrijken" OO, 22 april 2014 T

14 Waar kunnen we het over hebben, 11: annoteren Introductie weblectures, doenzienopslag opnemen uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 Annoteren ("taggen"): de kijker voegt eigen aantekeningen toe, gekoppeld aan de tijdcode van de video "verrijken"annoteren OO, 22 april 2014 T

15 Waar kunnen we het over hebben, 12: "social tagging" Introductie weblectures, doenstudentopslag opnemen uitzenden opvragen bewerken deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 In interactief onderwijs: "social tagging" - studenten zien elkaars annotaties - studenten reageren op elkaar annotaties - docent kan ook annoteren en reageren - ieder kan ook privé annoteren annotaties downloadbaar met hyperlinks "verrijken"annoteren mede- student annoteren Zie schermafbeeldingen over social tagging elders in deze ppt.schermafbeeldingen over social tagging OO, 22 april 2014 T

16 Voorbeelden elders Opname van een workshoppresentatie met ppt,workshoppresentatie –Presentations2go, te zien met Silverlight Kennisclips –in gebruik als feedback op formatieve toetsvragen Social tagging –Workshoppresentatie (NB over weblectures) –met live ingevoerde annotaties door de deelnemers –naderhand bewerkt en uitgebreid Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

17 Voorbeeld van een opgenomen workshoppresentatie Standaardvoorziening van de Wageningen Universiteit Road kit (= mobiele opname- apparatuur) Cameraman M/V Streaming video server met Presentations2Go Te bestuderen op een PC (met Silverlight) Opname & weergave uit de praktijk: 6/7/video_post.wmv&time=584150&layout=1 Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

18 Opgenomen workshoppresentatie Beamer met ppt; flapoverbord, loopmicrofoon Camera met cameraman neemt op en volgt Beamersignaal wordt ook opgenomen Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

19 Spreker groot, projectie klein De weergavesoftware geeft onderin allerlei knoppen en info die de student gebruikt bij het bestuderen van de video Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

20 Spreker klein, projectie groot De software neemt ook momentopnamen van het beamersignaal op. Vaak komen die uit de powerpoint, maar het kunnen bijvoorbeeld ook webpagina's zijn. Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

21 Indexeren: springen naar ander tijdstip De student kiest een moment aan de hand van een overzicht van de momentopnamen van het beamersignaal (in dit geval een powerpoint die vol met plaatjes zit) Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

22 Voorbeeld van een "kennisclip" In een online vooropdracht van een PAO-cursus tevoren opgenomen minifilmpjes voor alleen de camera studenten maken een online meerkeuzetoets ze krijgen direct (automatisch) de uitslag bij elke vraag volgt een filmpje waarin de expert het antwoord mondeling uitlegt. Filmpje = Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

23 "Kennisclip" René Klomp, VSO-cursus, 2011 Video-antwoord op online formatieve toetsvraag verschijnt in Blackboard bij de feedback op de vraag. Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

24 Annoteren van video ("tagging") Presentatie door Sanne Gratama van Andel Op SURF-workshop over weblectures Opgenomen met P2go Roadkit Onderwerp = weblectures Tevens demonstratie van tagging: –ter plekke –naderhand Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

25 Tagging, 1: basis = normale weblecturepresentatie Spreker plus momentopnamen van de beamerpresentatie. Onderin: tijdlijn. Stip = moment dat je ziet Muispijl kijkt ondertussen elders op de tijdlijn naar wat daar te zien is; dit verschijnt in een klein venstertje Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

26 Tagging, 2: annotaties toegevoegd Kijkers en sprekers kunnen naderhand annotaties toevoegen. Deze verschijnen op de tijdlijn (groene streepjes). Het kan ook live (= al tijdens de opname). Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

27 Tagging, 3: overzicht van annotaties Uitklapbaar overzicht van moment en inhoud van de annotaties, met mogelijkheden om er op te reageren en ze te wijzigen. De blauwe zijn de annotaties van de de ingelogde student; de groene die van de andere studenten. Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

28 Tagging, 4: kies van wie je wat wilt zien Je kunt kiezen wiens annotaties je wel en niet wilt zien (Normaliter verschijnen hier namen van medestudenten) Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

29 Tagging, 5: nabewerken Studenten (en docenten) kunnen naderhand: - hun eigen annotaties verbeteren - hyperlinks toevoegen - reacties schrijven op annotaties van anderen - nieuwe annotaties toevoegen - hun eigen annotaties verwijderen Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

30 Tagging, 7: download Studenten (en docenten) kunnen de tags downloaden als html-bestand: - van door hen geselecteerde medestudenten - met aanklikbare tijdcodes - inclusief reacties Introductie weblectures, OO, 22 april 2014

31 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 1 Docent geeft hoorcollege Studenten volgen het hoorcollege Opname komt online Studenten raadplegen opname vlak voor tentamen Collegebezoek (F2F + uitgesteld): méér dan 100% OO, 22 april 2014Introductie weblectures,

32 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 2 Studenten bestuderen de opname van vorig jaar Studenten stellen vragen in (korter) college Docent beantwoordt vragen in college Opname komt online Studenten raadplegen opnamen nogmaals, vlak voor het tentamen OO, 22 april 2014Introductie weblectures,

33 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3a Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen in werkcolleges Docent bespreekt vragen Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014Introductie weblectures,

34 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 3b Studenten werken aan opdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014Introductie weblectures,

35 Hoe het zou kunnen gaan, jaar 4 Studenten werken aan groepsopdrachten en gebruiken daarbij de opnamen van vorige jaren Studenten stellen vragen online aan elkaar Opdrachtuitwerkingen kunnen video's zijn Studenten bespreken elkaars werk online Docent bespreekt kwesties in werkcollege en online Afgebakende onderwerpen worden opgenomen Opnamen komen als 'kennisclips' online Videoproducten van studenten kunnen online blijven Tentamen = individuele uitwerking van een opdracht OO, 22 april 2014Introductie weblectures,

36 Introductie weblectures, OO, 22 april 2014


Download ppt "Weblectures, wat mag dat zijn? Willibrord Huisman Afdeling Onderwijsondersteuning www.ru.nl/oo April 2012, bijgewerkt april 2014 www.iowo.nl/icto/elem/16."

Verwante presentaties


Ads door Google